Bilo da ste novopečeni vozač ili iskusan drumski ratnik, postoje neke bitne stvarčice koje treba uvek da imate u svom automobilu. To mogu biti naizgled nepotrebne koještarije za svakodnevnu upotrebu, ali one često mogu biti pravi spas kada se zaglavite na putu.
Briga o automobilu je pitanje velike odgovornosti i stalne brige oko njegovog redovnog održavanja. Međutim, kao i svaka kompleksna mašina sa mnoštvom delova koji su podložni habanju, automobil u svakom trenutku može da otkaže poslušnost i prepusti nas čarima pešačenja. U takvim slučajevima šlep služba obično ostaje jedino rešenje, ali postoje i okolnosti u kojima je uz minimalne intervencije moguće uštedeti mnogo vremena i novca (i odložiti razmišljanje na temu da li je vreme za novi automobil) - pod uslovom da u automobilu imamo baš ono što nam je potrebno.
Stvari koje svaki vozač, bez obzira koliko je iskusan i šta ili gde vozi, treba da ima u svom vozilu uključuju različite stavke, počev od priručnika za korišćenje vozila, preko prve pomoći do osnovnog alata i pribora za čišćenje. Treba svakako voditi računa o tome da u vozilu ne završe baš sve moguće džidžabidže koje će zauzeti tovarni prostor (ili prostor za noge, suvozačevo sedište…), pa zato izdvajamo samo one stvari koje zaista treba uvek imati pri ruci.
Priručnik za vlasnike vozila
Koliko god čudno zvučalo, priručnik za korišćenje automobila spada u grupu stvari koje vozači retko drže u automobilu, naročito ako je vozilo starijeg datuma (uputstvo se obično smota u kompletu s pravnom dokumentacijom i odloži negde u stanu ili se zagubi tokom vremena). Uputstvo se uglavnom čuva u pretincu za rukavice i sadrži sve najvažnije informacije o vozilu. Na primer, u njemu su jasno naznačeni podaci o preporučenom pritisku vazduha u pneumaticima, servisnim intervalima za mali i veliki servis, preporučene vrste goriva i druge korisne informacije o korišćenju i održavanju vozila.
Što se ostale dokumentacije tiče, preporučljivo je u automobilu držati servisnu knjižicu u kojoj se nalaze podaci o prethodnim popravkama i redovnim servisima, kao i formulare za potraživanje osiguranja. Svakako ne treba zaboraviti na vozačku i saobraćajnu dozvolu i garantni list, što su elementi obavezne opreme koju propisuje Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima.
Pribor za prvu pomoć
Komplet prve pomoći je relativno jeftin paket koga svaki vlasnik automobila mora da ima u svom vozilu. Saobraćajne nezgode se mogu dogoditi bilo kada, a neretko se dešava da prva pomoć iz automobila zatreba i u situacijama koje nisu direktno u vezi sa dešavanjima na kolovozu - tada je komplet prve pomoći jedina medicinska pomoć koju možete dobiti.
Takođe, zakonodavac propisuje da svaki vozač mora da položi ispit iz prve pomoći i ima zakonsku obavezu da pruži pomoć unesrećenom na licu mesta, jer statistika kaže da se gotovo 50% smrtnih ishoda u saobraćajnim nesrećama dogodi u prvim minutima nakon sudara.
Kupljeni kompleti imaju rok trajanja do pet godina i čim se nešto iz paketa otvori ili iskoristi, a predviđeno je za jednokratnu upotrebu, mora se zameniti novim.
Rezervna guma sa ključem i dizalicom
Probušena guma je verovatno najčešći problem sa kojim će se suočiti svaki vlasnik automobila – i verovatno prvi koga će samostalno rešiti. Defekt pneumatika se, po Marfijevom zakonu, uglavnom dešava kada se najmanje nadamo i zato ovaj kvar s pravom drži čelnu poziciju na listi frustrirajućih problema sa automobilom. Situacija postaje daleko gora kada shvatite da nemate rezervnu gumu.
U automobilu uvek treba imati rezervnu gumu jer to štedi mnogo vremena za opravku. Pored svežeg pneumatika na točku trebaće vam kompatibilni alati za zamenu - ključ odgovarajućih dimenzija i dizalica su neizostavni elementi ove akcije. Koristan dodatak je i manometar, neobično koristan gedžet koji pokazuje tačnu vrednost pritiska u pneumatiku i pomaže pri proceni hitnosti kvara (npr. ako točak sporo gubi vazduh ili je količina izgubljenog vazduha relativno mala, verovatno je bezbedno odvesti vozilo do najbližeg vulkanizera). Savet: ako već posedujete manometar u inventaru, iskoristite ga za redovnu proveru pritiska u svim pneumaticima – tako ćete gumama produžiti životni vek, održati ekonomičnu potrošnju goriva i voziti bezbednije.
Kablovi za startovanje
Visoko na listi najiritantnijih problema s automobilom nalazi se i istrošen akumulator. S dolaskom hladnijeg vremena raste i broj vozača koji se suočava s neprijatnom situacijom da ne može da startuje motor i jedino što im tada preostaje je da se odmah „izuju“ i kupe nov akumulator u prodavnici ili onlajn ili se uzdaju u pomoć nekog Samarićanina sa ispravnim akumulatorom.
Na putu se, srećom, uvek nađe neko ko je voljan da pomogne i zato u kompletu obaveznih potrepština treba imati i električne kablove za startovanje. Pokretanje automobila uz pomoć drugog vozila s ispravnim akumulatorom je relativno jednostavan i brz proces, a ovom prilikom skrećemo pažnju na ispravan postupak spajanja dva akumulatora (o ovome treba voditi računa zbog mogućnosti nastanka oštećenja usled kratkog spoja):
- Isključiti oba motora, približiti dva vozila ali paziti da se ne dodiruju, isključiti sve potrošače (radio aparat, svetla itd.)
- Jedan kraj kabla povezati sa pozitivnim polom praznog akumulatora (obično je kodiran crvenom bojom i znakom +), a drugi kraj pažljivo pričvrstiti direktno na pozitivni pol napunjenog akumulatora
- Zakačiti klemu na kraju drugog (obično crnog) kabla na negativni (crni) pol punog akumulatora, a drugi kraj potom povezati sa metalnim delom vozila sa praznim akumulatorom (uzemljenje)
- Upaliti vozilo sa ispravnim akumulatorom, a zatim upaliti vozilo s praznim akumulatorom
- Skidanje kablova obaviti u suprotnom smeru od postavljanja
Boca tečnosti za pranje vetrobranskog stakla
Tečnost za pranje vetrobranskog stakla je neopravdano potcenjena stavka koju većina vozača zanemaruje i u tome ne vidi problem sve dok se ne nađe na blatnjavom putu u trenutku kada kiša prestane da pada ili kada teška magla natopljena masnim česticama smoga premaže šoferšajbnu. Bez funkcionalnog sistema za pranje vetrobranskog stakla i kvalitetne tečnosti za brisače upravljanje vozilom u takvim okolnostima može biti krajnje neprijatno, pa i veoma opasno po bezbednost. Zbog toga treba investirati u kvalitetnu tečnost za vetrobransko staklo, kao i u kvalitetne metlice brisača. Pre polaska na put svakako proverite da u rezervi postoji bar jedna boca ove spasonosne tečnosti.
WD-40
Svima poznat višenamenski sprej WD-40 ima toliko različitih upotreba u svakodnevnom životu da bi nam bilo potrebno nekoliko ovakvih tekstova na blogu da bismo ih sve opisali. Pogodili ste, „ve-de čet’res“ ima svoju primenu i u automobilu, od čišćenja brava, otpuštanja šrafova i matica i podmazivanja vrata koja škripe do zamene registarskih tablica (smesa funkcioniše tako što istiskuje vlagu s metalnih površina i električnih spojeva, duboko prodire i odstranjuje zarđale čestice).
Inače, konačnu formulu za WD-40 sastavili su hemičari američke kompanije Rocket Chemical Company i to posle ravno 40 pokušaja. Otuda i ime proizvoda – Water Displacement – 40(th try).
Lepljiva traka
Kvalitetna, izdržljiva lepljiva traka pomaže kod mnogih hitnih popravki i zato se nalazi kao obavezna stavka na spisku „uradi sam“ sredstava za lepljenje svakog savesnog vozača. Njome se rešavaju različita iznenadna curenja, pukotine i lomovi i često se u šali kaže da je pored psa, lepljiva traka čovekov najbolji prijatelj.
Držite uvek rolnu lepljive trake u pretincu za rukavice ili kutiji za alat (može je koristiti i za sprečavanje širenja pukotina na vetrobranskom staklu, za privremeno pričvršćivanje retrovizora ili za držanje poklopca prtljažnika zatvorenim dok ne stignete u radionicu). Nema mnogo situacija u kojima se treba uzdržati od korišćenja lepljive trake, ali ipak treba izbegavati upotrebu na električnim i elektronskim instalacijama kada to nije apsolutno nužno, jer to otežava kasniju popravku.
Pribor za čišćenje
To što ćete u automobilu držati neka sredstva za čišćenje i auto kozmetiku možda vam neće spasiti život, ali bi vam moglo poštedeti mnogih frustracija. Iskusniji vozači preporučuju da se u vozilu uvek nađe mesta za sledeće predmete: vreće za višekratnu upotrebu, papirne ubruse, vlažne maramice, automobilsku kantu za smeće, bocu s vodom. Korisno je još pri ruci imati i punjač za mobilni telefon, ćebad i baterijsku lampu.
Šta je po zakonu obavezno imati u automobilu
Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima jasno propisuje obaveznu opremu za automobile. Ona uključuje sledeće stavke:
- Sigurnosni trougao (postavlja se iza vozila u slučaju kvara ili nezgode).
- Oprema za pružanje prve pomoći (prva pomoć) – komplet prve pomoći veličine „B“, koji odgovara standardu SRPS Z.B2.001.
- Svetloodbojni sigurnosni prsluk – obavezno se koristi kada se nalazite na kolovozu, a niste u svom vozilu.
- Uže ili sajla za vuču – mora omogućavati vuču vozila na rastojanju od 3 do 5 m kada se koristi uže, odnosno do 3 m kada se koristi poluga. Odnosi se na putničke automobile proizvedene, odnosno prvi put registrovane nakon 1. januara 1984. godine.
- Rezervni točak – osim kada se koriste „run-flat“ pneumatici ili sredstvo za privremenu popravku (sprej ili pena, set za popravku…).
- Zimski pneumatici – obavezni deo zimske opreme u periodu od 1. novembra do 1. aprila, ali samo ukoliko se na putu nalazi sneg, led ili poledica. Šara gazećeg sloja mora biti dubine najmanje 4mm i zimski pneumatici moraju biti montirani na sva četiri točka.
- Lanci za sneg – obavezni su samo ukoliko na putu ima snega i leda i to samo van grada.
- Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi.
Pored ovih obaveznih elemenata poželjno je imati u automobilu još i dizalicu, kablove za startovanje, protivpožarni aparat i rezervne sijalice.