Filteri za vazduh motora, ulje, gorivo i vazduh u kabini veoma su važni delovi koje često zaobilazimo tokom redovnog održavanja. Kada se ovi filteri zaprljaju ili istroše, oni prestaju da rade ispravno i mogu negativno da utiču na performanse, ali i životni vek vitalnih delova u vozilu.
Postoji mnogo komponenti vozila koje zahtevaju filtraciju — bilo da se radi o vazduhu ili tečnostima u automobilu. Pre svega, motor automobila ne može ispravno da radi bez čistog vazduha, ulja i goriva. U vozilima postoji više vrsta filtera koji, premda obavljaju slične zadatke i izgledaju prilično jednostavno, predstavljaju ključne komponente za ispravno funkcionisanje i dugovečnost vozila. Pravovremena zamena ovih filtera uglavnom je obuhvaćena redovnim servisiranjem, ali neretko prolazi „ispod radara“ da bi nam stvorili probleme kada im se najmanje nadamo.
Filteri su dizajnirani da „hvataju“ potencijalno štetne čestice pre nego što se nađu tamo gde im nije mesto, npr. u komori za sagorevanje, brizgaljkama goriva ili kabini vozila. Kada filter više ne radi ispravno, to neizbežno dovodi do smanjenja performansi zahvaćenog sistema. Ako se ovi početni problemi predugo ignorišu, sledi oštećenje delova unutar sistema i pojava ozbiljnih mehaničkih kvarova koji se ne mogu rešiti hvatanjem za glavu. Zato je poznavanje načina na koji filteri funkcionišu i prepoznavanje trenutka kada ih treba promeniti od velikog značaja tokom održavanja vozila.
Filter vazduha
Filter vazduha motora sprečava prodor nečistoća u motor i obezbeđuje da samo čist vazduh stigne do ove vitalne komponente. Kada se ovaj filter zaprlja ili zapuši, može doći do brojnih problema u vezi sa funkcionisanjem motora.
Filter za vazduh je vrlo jednostavna konstrukcija u usisniku vazduha koja može da zadrži insekte, vodu, prljavštinu s puta, polen i druge nečistoće. Nalazi se vrhu motora i zatvoren je kućištem filtera kroz koje struji vazduh do komore za sagorevanje (nekada se nalazi i dopunski filter za vazduh). Kućište filtera zaštićeno je ventilom za koji sprečava curenja vazduha. Uopšteno uzev, performanse motora zavise od čistoće i kvaliteta vazdušnog filtera. Međutim, vremenom dolazi do nakupljanja čestica prašine i prljavštine koje će začepiti pore filtera i kompromitovati dovod vazduha u komoru za sagorevanje. Zbog toga motor ne može da radi optimalno i može doći do njegovog trajnog oštećenja.
Razlozi da promenite filter za vazduh:
- Za bolje performanse automobila: kada je vazduh koji struji u motor čist, mešavina goriva i vazduha pruža maksimalnu snagu.
- Da biste uštedeli na gorivu: smanjite potrošnju goriva tako što ćete obezbediti dobro sagorevanje.
- Da biste izbegli crni dim iz izduva: kada je filter za vazduh jako zaprljan, sagorevanje goriva je nepotpuno i dolazi do pojave prljavog (čađavog) izduvnog dima – što je svakako loš znak.
Filter kabine
Filter za vazduh u kabini pomaže da prašina, polen, prljavština, insekti, izduvni gasovi i drugi zagađivači ne prođu u kabinu kroz otvore za klimatizaciju i grejanje. Ako imate alergije ili osetljiv respiratorni sistem, filter za vazduh u kabini će biti od vitalnog značaja za obezbeđivanje udobnog i bezbednog okruženja za vožnju.
Filter za vazduh u kabini je deo ventilacionog sistema, odnosno sistema za dovod vazduha. On može biti lociran ispod haube, iza pretinca za rukavice ili ispod instrument table. U zavisnosti od lokacije, filtere za vazduh u kabini može biti malo teže zameniti nego filter za vazduh motora.
Razlozi da promenite filter kabine:
- Da biste udisali svež vazduh: filter kabine filtrira bakterije, polene i zagađujuće materije. Ako ne menjate redovno filter kabine, osetićete neprijatne mirise, a mogu se pojaviti i alergijske reakcije (kijanje, kašalj i slično).
- Da biste izbegli bezbednosne probleme usled loše vidljivosti: kada je filter kabine zapušen, on može delimično blokirati protok vazduha u kabinu, što može biti problematično kada treba odmagliti prozore.
- Da biste produžili životni vek sistema grejanja klima uređaja: čist filter kabine obezbediće dovoljan protok vazduha i produžiti vek sistema za grejanje, ventilacije i klimatizacije.
Filter goriva
Gorivo je čisto kada napusti rafineriju, ali čim se prebaci u kamion ili „odleži“ u rezervoaru na benzinskoj pumpi, može se kontaminirati krhotinama i rđom. Ovaj otpad se može preneti u rezervoar za gorivo prilikom sipanja goriva. Filter goriva pomaže u sprečavanju zagađivača da zapuše mlaznice za gorivo, čime se održavaju ekonomična potrošnja goriva i performanse motora. Ako se filter goriva zapuši, to može dovesti do pada pritiska goriva, a može doći i do problema sa paljenjem ili održavanjem dovoda goriva – kada dođe vreme za promenu filtera za gorivo, možda ćete primetiti da je vozilo sporije nego inače ili da iznenada ne pali, bez vidnog razloga.
Većina proizvođača preporučuje zamenu filter goriva svake druge godine ili posle obrnutih 50.000 na kilometar satu. Pratite uputstvo za vaš automobil da biste znali kada da promenite filter goriva.
Razlozi da promenite filter goriva:
- Da biste održali performanse motora: ako se filter za gorivo zapuši, smanjiće se protok i oslabiće performanse jer motor ima poteškoća sa snabdevanjem gorivom. Takođe, sa začepljenim filterom pumpa za gorivo radi pod većim opterećenjem i može biti problema sa pokretanjem automobila ili lošim ubrzanjem.
- Da bi drugi delovi motora bili u dobrom stanju: zbog svog abrazivnog delovanja, prljavština i zagađivači u gorivu mogu ubrzati habanje, oštetiti skupe delove i čak uzrokovati kvar pumpe za gorivo i brizgaljke.
Filter ulja
Motorno ulje je potrebno za podmazivanje mnogih komponenti motora. Bez ulja motor bi se brzo pregrejao i delovi bi se prevremeno istrošili (to je jedan od razloga zašto treba menjati ulje u motoru). Ali svaki put kada ulje cirkuliše kroz motor, može se kontaminirati.
Filter ulja zadržava ostatke i prljavštinu iz ulja dok motor radi i zato je od vitalnog značaja za nesmetan rad automobila, životni vek motora i adekvatnu potrošnju goriva. Zato se preporučuje da pri svakoj zameni ulja, recimo tokom malog servisa, zameni i filter ulja.
Razlozi za promenu filtera za ulje:
- Da biste smanjili habanje motora: neispravan filter ulja će propustiti nečistoće koje će usporiti dotok ulja. To za posledicu ima pojačano habanje motora, loše performanse ili čak kvar motora.
- Da biste izbegli prljanje novog ulja: filter za ulje bi generalno trebalo menjati pri svakoj promeni ulja (svakih 10.000 km za benzinski automobil i svakih 15.000 km za dizel agregate) kako bi se izbeglo prljanje svežeg ulja.
Koliko često treba menjati filtere i zašto
Ako ste ikada koristili peć, aspirator ili sistem za klimatizaciju u kući, verovatno ste u nekom trenutku zamenili zaprljan ili dotrajali filter. Filteri u automobilu nisu izuzetak i da bi oni radili optimalno preporučuju se redovne zamene otprilike na svakih godinu dana ili 20.000 pređenih kilometara. O problemima koje zapušeni filteri mogu izazvati već imamo neku predstavu, bilo da se radi o pojačanom habanju motora, nepotpunom sagorevanju i oslabljenom dotoku goriva ili neprijatnim mirisima u kabini.
Šta nam ukazuje na to da je došlo vreme za zamenu filtera? Kada je filter star i pun prljavštine, primetiće se pad u performansama sistema kome filter pripada: porast u potrošnje goriva, smanjenje snage i performansi, problemi u radu sistema za klimatizaciju i grejanje itd. Zato je važno uočiti simptome na vreme i zameniti dotrajali filter.
Simptomi istrošenog filtera vazduha
Filteri za vazduh su jedna od najvažnijih komponenti u automobilu. Loše funkcionisanje ove komponente dovodi do slabljenja snage motora, katkad i do potpunog odsustva reakcije na papučicu gasa, posebno kada se vozi uzbrdo, kada je „glad“ motora za vazduhom jača. Pored toga, povećava se potrošnja goriva i zvuk motora postaje grub zbog nepotpunog sagorevanja. Ignorisanje ovih problema vodi u trajno oštećenje motora.
Ključ za prepoznavanje lošeg vazdušnog filtera bilo kog vozila je posmatranje vazduha koji iz izduvne cevi. Crni dim pun čađi znak je da je filter za vazduh zaprljan. Povrh toga, pre pojave crnog dima, lampica za proveru motora na komandnoj tabli će se uključiti da ukaže na problem. Takođe možete vizuelno pregledati vazdušni filter. Kutija filtera se obično nalazi ispod haube (proverite tačnu lokaciju u uputstvu za upotrebu) i obično se može otvoriti otpuštanjem reze ili uklanjanjem šrafova. Čist filter je uglavnom beo, prljavo beo, žut ili crven i može postati tamniji kako sakuplja više prljavštine.
Dakle, da sa filterom vazduha nije sve kako treba ukazuje sledeće:
- Filter za vazduh motora koji izgleda prljavo;
- Problemi sa ubrzavanjem;
- Otežan rad motora u praznom hodu;
- Neobičan zvuk motora koji ukazuje na problem sa usisavanjem vazduha;
- Crni, čađavi dim koji izlazi iz auspuha;
- Uključena lampica za proveru motora („check engine“)
Proizvođači obično preporučuju da se filter za vazduh zameni nakon što se pređe 30.000 do 40.000 km. Međutim, u slučajevima kada često prolazite prašnjavim putevima ili u ekstremnim uslovima, kao što je vožnja van puta, trebalo bi da zamenite vazdušni filter na svakih 20.000 - 25.000 km.
Simptomi istrošenog filtera kabine
Neki znakovi koji upućuju na to da filter za vazduh u kabini treba zameniti uključuju:
- Slab protok vazduha iz ventilacionih otvora kada koristite grejanje ili klima uređaj;
- Čudan miris iz ventilacionih otvora;
- Smanjen subjektivan kvalitet vazduha u kabini;
- Neobična buka ili zviždanje pri korišćenju ventilacionih otvora;
- Grejanje ili sistem za klimatizaciju ne funkcionišu dobro kao nekada.
Kao i filter za vazduh motora, filter za vazduh u kabini možete vizuelno pregledati da biste procenili koliko je zaprljan. On se često nalazi iza pretinca za rukavice. Pogledajte uputstvo za upotrebu o tome kako da pristupite filteru.
Simptomi istrošenog filtera goriva
Začepljen filter goriva ostavlja jasan „potpis“ na performansama automobila. Odlaganje zamene može dovesti do niskog pritiska goriva koji može zaustaviti motor u radu. Možda je vreme da zamenite filter za gorivo ako primetite:
- Loše performanse motora (smanjena snaga, lošije ubrzanje);
- Da je potrebno više vremena da se automobil pokrene ili da uopšte ne može da se pokrene;
- Zastoj motora;
- Probleme sa paljenjem.
Ako mislite da nešto nije u redu sa filterom za gorivo, preporučujemo da pregled vozila prepustite profesionalcima.
U idealnom slučaju, proizvođači preporučuju zamenu filtera goriva na svake dve godine ili oko 50.000 km. Možete pogledati uputstvo za automobil da biste saznali način zamene i njegovu lokaciju kada je to potrebno.
Simptomi istrošenog filtera ulja
Filter za ulje treba menjati zajedno sa motornim uljem otprilike na svakih 10.000 kilometara (više o ovome pročitajte u našem tekstu o filteru ulja). Odstupanje od ovog standardnog opsega može, ali ne mora imati drastične posledice, ali ako je filter za ulje dovoljno zaprljan, simptomi mogu biti raznovrsni. Ovo su neki od njih:
- Pad pritiska ulja;
- Zvuk „kuckanja“ u motoru: ako se filter za ulje ozbiljno zaprlja ili akumulira mulj i abrazive iz lošeg motornog ulja, to može prouzrokovati da sistem bajpasa šalje nefiltrirano ulje u sistem, što dovodi do brzog habanja bregaste osovine i pojave zvukove „kuckanja“ u motoru. Takvo stanje može napraviti nepopravljivu štetu na motoru, tako da svaki čudan zvuk koji dolazi iz motora nikada ne treba zanemariti.
- Pregrevanje motora: kako se motorno ulje troši, njegova svojstva podmazivanja zajedno sa sposobnošću hlađenja se smanjuju. Ako se filter za ulje začepi, to može dodatno ograničiti protok motornog ulja koji je već nizak i dovesti do ozbiljnog smanjenja rashladnog dejstva.
- Zamašćivanje motora: motor iz koga prska ulje ukazuje na dublji problem, ali ponekad ono može biti posledica začepljenog filtera za ulje. Nastaje kada začepljeni filter šalje nefiltrirano i u nekim slučajevima istrošeno motorno ulje do vitalnih komponenti u motoru.
- Loše performanse motora: Prljavo i abrazivno ulje može imati katastrofalne posledice po motor, zbog čega začepljen filter za ulje takođe uključuje lampicu za proveru motora.
- Crn dim iz auspuha: ovo se uglavnom dešava zbog sagorevanja nečistoća iz prljavog motornog ulja koje propuštaju u izduvnu cev. Takođe se može uočiti curenje ulja iz začepljenog filtera.
- Metalni zvuci: ako motornog ulja nema dovoljno ili ne može da prođe kroz sistem filtracije, to može povećati trenje komponenti motora i uzrokovati pucketanje metalnih delova koje se pojačava sa habanjem filtera za ulje i potencijalno može oštetiti motor.
Vrste vazdušnih filtera
Trenutno na tržištu postoje tri tipa filtera za vazduh za automobile koji imaju različite karakteristike, određene osnovnim materijalom od koga su napravljeni.
Papirni filter za vazduh
Ovaj tip filtera koristi papir kao glavni filterski element. Većina proizvođača automobila obično koriste ovu vrstu filtera za vazduh u svojim vozilima. Filtrabilnost papirnog filtera je veoma dobra, jer sprečava i veoma sitne čestice da uđu u motor.
Penasti filter za vazduh
Ovaj tip filtera koristi penu kao glavni filterski element. Često se naziva i filter od mokre pene, jer mu je potrebno malo ulja za filtriranje veoma sitne prljavštine. Nažalost, ovaj tip filtera ima veoma kratak vek trajanja.
Filter za vazduh od tkanine
Filter za vazduh od tkanine koristi tkaninu kao glavni filterski element. Ne samo da je veoma dobar u filtriranju sitne prljavštine, već se i lako čisti. Povrh toga, filter za vazduh od tkanine ima i veoma dug životni vek jer se može više puta koristiti.