Vreme je za godišnji odmor. Zacrtali ste rutu, rezervisali smeštaj i napravili kontrolnu listu svih stvari koje treba da uradite pre nego što stavite put pod noge, odnosno točkove. Podsećamo vas samo još da i održavanje automobila treba da bude deo priprema za letnje putovanje.
Ništa ne može da pokvari ugođaj putovanja kao kvar na automobilu stotinama kilometara daleko od kućnog praga. Letnji odmor bi trebalo da bude vreme za zabavu i opuštanje, ali razliku između zadovoljstva i očaja često pravi jednostavno pitanje – da li ste ili niste preduzeli odgovarajuće korake da svoj automobil pripremite za duže putovanje?
Za automobil duga putovanja su poput maratonske trke. Iako se možda čini da je sa mašinom sve u redu, jer izgleda i ponaša se sasvim uobičajeno, negde možda čuči skriveni problem spreman da eskalira u najgorem trenutku (koliko god se trudimo da produžimo vek naših automobila, svaki deo ima svoj rok trajanja). Ako planirate da putujete duže od dva sata u jednom pravcu, zaista vredi odvojiti vreme za brze provere vitalnih delova. U slučaju da je planirani put višestruko duži, biće neophodno preduzeti i neke dodatne korake za zaštitu vozila i putnika.
Ovu priliku koristimo da vam skrenemo pažnju na najvažnije kontrolne preglede i intervencije koje treba preduzeti na vozilu pre početka letnje avanture.
Pneumatici i pritisak u gumama
Sa činjenicom da su sistem za oslanjanje i pneumatici garant bezbedne vožnje upoznali smo se ranije. Zato pre puta pregledajte sve četiri gume, uključujući i rezervnu. Potražite rezove, udubljenja ili izbočine na bočnim zidovima i umetnite novčić u žlebove da proverite gazeći sloj gume – ako dubina nije odgovarajuća, zamenite pneumatike.
Proverite pritisak u pneumaticima kada je automobil bio van upotrebe, odnosno kada su gume hladne. Naduvajte po potrebi do preporučenog pritiska proizvođača vozila – on je naveden u uputstvu za upotrebu, a često i na nalepnici dovratnika vozačevih vrata. Nemojte se voditi brojem na bočnoj strani gume.
Ako je habanje gazećeg sloja neujednačeno, možda se radi o nepravilnom poravnjanju guma – pri velikim brzinama ova mala neravnoteža u težini lako može postati veliki problem. Odvojite vreme da balansirate ili rotirate gume kako bi putovanje proteklo glatko.
Provera kočnica
Ako čujete škripanje ili osetite vibraciju prilikom pritiskanja kočnica, odmah odvezite vozilo u automehaničarsku radionicu na pregled kočnica (jer kočnica glavu čuva!). Serviseri će proveriti da li kočioni sistem curi, kao i pločice, diskove, čeljusti, doboše i ostale delove sistema. Pročitajte još i naš tekst o tome šta treba znati o diskovima i pločicama.
Stanje akumulatora
Proverite akumulator automobila da biste bili sigurni da su priključci kablova čisti i čvrsti. Neka serviser izvrši proveru akumulatora kako bi utvrdio preostali kapacitet. Kad ste već na terenu elektrike, proverom obuhvatite i sistem za osvetljenje.
Tečnosti u automobilu
Proverite da li su tečnosti u automobilu – motorno ulje, rashladna tečnost i tečnost za kočnice, menjač i servo upravljač na odgovarajućim nivoima za bezbedan rad vozila. Kada dodajete ulje i tečnosti, koristite proizvode koji ispunjavaju specifikacije navedene u uputstvu za upotrebu. Podsetićemo vas i zašto treba menjati ulje u motoru.
Metlice brisača i sredstvo za čišćenje vetrobranskog stakla
Gume na metlicama brisača vremenom se habaju i postepeno gube svoju važnu funkciju. Ako brisači više mrljaju nego što čiste vetrobransko staklo ili ne mogu da dobro očiste vetrobransko staklo, zamenite metlice brisača. Napunite posudu za tečnost - rezervoar za pranje vetrobranskog stakla tečnošću formulisanom za uklanjanje insekata i drugih ostataka i testirajte da biste bili sigurni da mlaznice prskaju adekvatno. Više o sistemu za pranje vetrobranskog stakla pročitajte u tekstu Sve o brisačima.
Proverite kaiševe, cevi i creva
Ojačani gumeni kaiševi napajaju pumpu za vodu motora i dodatke kao što su alternator i kompresor klima uređaja, tako da bi trebalo da pregledate i zamenite sve one koji su napukli, pohabani ili izlizani. Imajte na umu da savremeni materijali ne pokazuju lako vidljive znake habanja. Kao opšte pravilo, menjajte pogonske kaiševe svakih 100.000 kilometara. Pregledajte i zamenite istrošena, lomljiva, ispupčena ili preterano mekana creva hladnjaka i druge cevi i creva. Proverite da li ima curenja oko creva i na hladnjaku i pumpi za vodu, jer je zaista nezgodno kad hladnjak otkaže poslušnost.
Klima uređaj
Napravite probnu vožnju sa uključenim klima uređajem. Ako primetite smanjenje kapaciteta hlađenja, odvezite automobil kod servisera na dijagnostiku. Takođe proverite i po potrebi zamenite filter kabine. Za više informacija o sistemu za klimatizaciju, pogledajte tekst o pravilnom korišćenju i održavanju klima uređaja.
Komplet alata i dodataka
Pre polaska na duža putovanja preporučuje se da u vozilu držite dobro opremljen komplet za hitne slučajeve, kao i obaveznu opremu za automobile. To obuhvata korisne dodatke kao što su baterijska lampa, komplet svežih baterija, atestirani komplet prve pomoći, voda za piće, nekvarljive grickalice za ljude i kućne ljubimce, kablove za startovanje, kabanice za kišu, osnovni komplet alata i opreme, lepljivu traku, zaštitne rukavice i papire i krpe za brisanje. Za udobnije putovanje razmotrite nabavku letnje opreme, putnih kofera, torbi i ranaca…
Očistite auto
Vožnja čistog vozila ne čini samo prijatnije iskustvo za volanom: ono može doprineti smanjenju potrošnje goriva ako ima dovoljno dodatne težine. Pored potpunog usisavanja i spoljašnjeg pranja, pobrinite se da uklonite sav višak prtljaga – atletsku opremu, veš i druge koještarije koje vučete bez valjanog razloga. Tako ćete osloboditi dodatan prostora za prtljag i druge predmete neophodne za putovanje. Osim toga, postoji i jasna psihološka prednosti odlaska na put u čistom i dobro organizovanom prostoru prijatnog mirisa, u kome će dugo putovanje biti uživanje pre nego mučenje.
Još poneka sitnica
Kada su osnovne pripreme vozila završene, vreme je da se provere još neke sitnice.
- Svetla i signalizacija: proverite da li sve sijalice farova i pokazivača pravca rade kako treba. Uverite se i da je omražena servisna lampica isključena, inače bi trebalo da rešite problem pre putovanja.
- Podešavanje paljenja: ovo obično uključuje kontrolu kablova i zamenu istrošenih svećica (sistem za paljenje) i može olakšati pokretanje motora, poboljšati ekonomičnost potrošnje goriva, smanjiti emisije štetnih gasova i vratiti izgubljenu snagu motora.
- Prtljag na krovu: pokušajte da ne stavljate prtljag preko automobila. To povećava otpor vazduha i potrošnju goriva. Ako je neizbežno, koristite namenske, specijalno dizajnirane krovne kutije i korpe.
- Rezervni ključ: obezbedite rezervni ključ i držite ga u novčaniku ili na drugom mestu kod sebe u slučaju da zaključate ključeve u automobilu (iznenadili biste koliko često se ovo dešava na dugim putovanjima). Svakako zaključavajte vozilo kada se udaljavate u nepoznatom okruženju, jer sigurnost mora biti u prvom planu.
- Gorivo: trudite se da rezervoar za gorivo punite čim kazaljka „padne“ ispod polovine skale – ne čekajte previše sa dopunom jer se može dogoditi da se zaglavite u gužvi ili promašite neko skretanje.
- Redovne pauze: Putovanje planirajte tako da posle svakih dva do tri sata vožnje pravite pauze u trajanju od najmanje 15 do 30 minuta.
Ponašanje u vožnji
Verovatno nije moguće dovoljno naglasiti koliko je važna adekvatna priprema vozača za dugo putovanje tokom vrelih letnjih meseci. Zato ćemo skrenuti pažnju na osnovne preduslove udobne i bezbedne vožnje koja može – i treba da bude deo uzbudljivog i zabavnog iskustva na dugo očekivanoj pauzi od zamorne svakodnevice.
- Upoznajte svoja ograničenja i planirajte putovanje imajući ih u vidu. Ako je najduža vožnja na koju ste ikada išli 300 kilometara dnevno, nemojte planirati putovanje sa nizom beskrajnih dana od 500 kilometara. Bez obzira da li ste sposobni da vozite 500 ili 1500 kilometara na dan, ova sposobnost se drastično smanjuje kako se dužina putovanja povećava.
- Zaboravite na velike brzine. Uz uravnotežen tempo vožnje možete preći velike distance i pritom uživati u vidiku i sprečiti pojavu neprijatnog umora. Da ne pominjemo koliko ćete uštedeti na gorivu.
- Ostavite Red Bull i kafu kod kuće. Ako se umorite, zaustavite se i odmorite se. Ako vas umor stigne sredinom dana, pokušajte da odspavate 30 do 60 minuta. Ako padne mrak, opružite se na krevetu najbližeg motela. Ne vredi rizikovati bezbednost kada telo govori da mu je potreban odmor.
- Naučite kako da izbegavate dosadu. Duge vožnje obično znače kretanje kroz monoton ambijent auto-puta i područja koja ne mame pogled. Da sprečite prerani umor, ponesite sa sobom omiljenu muziku, podkast ili audio knjigu, pa će vam dugi kilometri prolaziti malo brže.
* * *
Uz odgovarajuću pripremu pre i pozitivan stav tokom putovanja, možete biti sigurni da ćete ne samo „preživeti“ brojne kilometre, već ćete u njima i uživati.
Najčešći problemi s automobilom na putu
Dugo putovanje je često veliki stres kako za vozača tako i za automobil. Vožnja izvan uobičajene rutine, sa natovarenim automobilom veće težine od one na koju smo navikli, u uslovima izvan uobičajenih može da ugrozi automobil, posebno ako ga u poslednje vreme nismo pregledali ili redovno servisirali.
Statistike pokazuju da globalno tržište pomoći na putu za vozila stalno raste sa stopom od oko 2 procenta godišnje. Kako vozila stare, neminovno raste verovatnoća pojave kvara (otuda i česta dilema da li zadržati stari ili kupiti novi automobil), a ovo su najčešći problemi sa automobilima na otvorenom putu:
- Kvar akumulatora: toplota koju udruženim snagama proizvode motor i sunce predstavlja veliki stres za akumulator i može dovesti do njegovo otkazivanja. Ako je akumulator star više od godinu dana, važno je da je ga proverite pre polaska na put.
- Defekt pneumatika: uz poražavajući statistički podatak da gotovo 60 odsto vozača ne ume da promeni gumu, niti da prepozna oštećenja koja tokom duže vožnje mogu da prerastu u havariju (većina se oslanja samo na kompjuterizovane podatke da ih upozore na potencijalni problem), jasno je zašto „pucanje“ gume tako često pravi velike probleme.
- Problem s kočnicama: kočnice su uvek pod velikim pritiskom, a posebno pri vožnji kroz nepoznat ambijent, kada se dodatno greju i gube na performansama.
- Sistem za prenos snage: kvarovi na menjaču i kvačilu su posebno nezgodni, ali srećna okolnost je da da oni obično pokazuju znake upozorenja pre nego što sasvim otkažu.
- Otkazivanje motora: još jednom naglašavamo da se pre svakog ozbiljnijeg puta još jednom ispita zašto famozna lampica „check engine“ uporno svetli. Jer, stav „Nije to ništa“ se brzo može promeniti u „Šta mi je ovo trebalo?“