Automobili zahtevaju redovno održavanje kako bi bili u dobrom stanju i pružali optimalne performanse u vožnji. Zato je redovno servisiranje vozila veoma važno i ono nikako ne sme biti skrajnuto u drugi plan. Ponekad postoji zabuna oko toga koliko često treba servisirati automobil i koju vrstu servisa treba sprovesti kako bi se u određenim fazama životnog ciklusa vozila maksimalno smanjio rizik od kvarova uzrokovanih neispravnim delovima.
Ono što vlasnici automobila žele da izbegnu po svaku cenu jesu neprijatni kvarovi koji se, po „Marfijevom zakonu“, pojavljuju uvek kada smo u žurbi ili kada se zaputimo na dalje destinacije. Da bi se takve neugodne situacije uspešno izbegle treba razumeti važnost redovnog servisiranja vozila. Osim što sprečava kvarove i poboljšava bezbednost, ekonomičnost potrošnje goriva i očekivani životni vek vašeg vozila, redovno servisiranje takođe može povećati vrednost automobila kada budete želeli da ga prodate. Naime, kupci su često spremni da plate višu cenu kada vide kompletnu servisnu knjižicu. Dalje, sigurnost, pouzdanost, upravljivost, udobnost i dugotrajnost vozila se mogu obezbediti jedino redovnim održavanjem.
Veliki broj vozača redovno održava automobil samo za vreme trajanja garantnog roka, nakon čega se auto vozi na preglede i servis tek kada se ukaže potreba, recimo kada se pojave čudni zvuci iz automobila. To je, svakako, pogrešno jer gotovo sve u automobilu ima svoj vek trajanja i mnoge delove treba redovno kontrolisati i/ili menjati. Neki od ovih redovnih pregleda i intervencija mogu se obaviti i samostalno, kao što su provera nivoa ulja u motoru, ispitivanje stanja rashladne tečnosti, čišćenje kontakata na akumulatoru, provera stanja amortizera i zaprljanost filtera vazduha, podešavanje pritiska u gumama itd. Za ostale provere neophodno je obratiti se servisu.
Da rezimiramo: zašto je potrebno uložiti sredstva u periodično održavanje automobila? Zato što redovan servis:
- Znatno olakšava prodaju automobila
- Obezbeđuje efikasniji rad komponenti (i štedi novac na gorivu)
- Vožnju čini bezbednijom
- Smanjuje rizik od budućih kvarova
- Održava vrednost vozila
Mali i veliki servis
Sledeće pitanje koje se postavlja je: šta je „mali“, odnosno „veliki servis“ i kada se oni preduzimaju. Tip servisa i vremenski intervali u kojima se oni sprovode zavise od tipa vozila i njegove starosti, preporuka proizvođača, ali i podneblja u kome se auto eksploatiše (uticaj ekstremnih vremenskih prilika, toplote, hladnoće i vlage), odnosno načina na koji se koristi u svakodnevnoj vožnji (gradska vožnja ili vožnja po lošem terenu). Svi ti faktori utiču na trajnost i performanse komponenti koje su podložne habanju/kvarenju i koje stoga ulaze u obavezan inventar servisnih intervencija.
Nepisano pravilo je da se mali servis obavlja svakih 10 do 15 hiljada kilometara ili jednom godišnje, dok svaki proizvođač automobila ima propisanu kilometražu nakon koje se sprovodi veliki servis – obično se to radi na 90 do 120 hiljada pređenih kilometara, odnosno svakih pet do sedam godina ukoliko se ne prelaze velike kilometraže.
Mali servis pokriva sve glavne tečnosti u automobilu i uključuje sledeće intervencije:
- zamenu motornog ulja
- zamenu filtera ulja
- zamenu filtera klima uređaja
- zamenu filtera goriva
- zamenu filtera vazduha i filtera kabine
Tokom ovog servisa često se proveravaju i glavne komponente komponente upravljačkog sistema (točak upravljača, kočnice, kvačilo, gume, creva i cevi), a ponekad se menjaju i svećice, grejači, tečnost za kočnice, rashladne tečnosti i kaiševi. Menjaju se i tečnost za pranje stakla i kontrolišu akumulator, sistem za osvetljenje i pneumatici.
Veliki servis uključuje sledeće:
- zamenu zupčastog kaiša
- zamenu klinastog kaiša
- zamenu španera za zupčasti kaiš
- zamenu pumpe za vodu, antifriza i rolera
Tokom velikog servisa sprovode se i sveobuhvatnije provere motora, kočnica, pogonskih kaiševa i sistema za hlađenje motora.
Periode redovnih servisnih intervala treba skratiti u slučaju kada se vozilom pretežno prelaze kratke relacije, kada se vozi u ekstremnim klimatskim uslovima (po velikoj toploti, hladnoći ili u veoma vlažnoj sredini), kada se vozilo koristi na brdsko-planinskim putevima ili po makadamu, kao i u slučaju da se vozilo koristi za vuču prikolice ili drugog tereta. Gradska vožnja po principu „stani-kreni“ je posebno stresna po automobil i ona za sobom obavezno povlači i češće servisne kontrole.
Ostale redovne zamene
Osim opisanih periodičnih servisiranja postoje i sezonske i redovne zamene delova koji se brže troše, odnosno ubrajaju se u „potrošne“ u užem smislu reči. Sezonske promene uključuju zamenu filtera goriva i grejača, ako se radi o dizel motoru, odnosno zamena svećica, ako je u pitanju benzinski motor. Tokom godine treba voditi računa i o kvalitetu antifriza i tečnosti za pranje vetrobranskog stakla (o potonjem treba posebno voditi računa tokom zimskih meseci, jer smrzavanje tečnosti u sistemu za pranje stakla može prouzrokovati ozbiljne kvarove).
Za potpunu sigurnost potrebno je imati kvalitetne gume, diskove, pločice i kočiono ulje:
- Pneumatici se menjaju kada se istroše, odnosno kada dubina šare postane manja od 4 mm ili kada guma navrši pet godina starosti
- Prednji diskovi menjaju se posle četiri promene prednjih pločica (koje se menjaju kada se istroše)
- Zadnji diskovi se menjaju kada se istroše (zadnji deo učestvuje u kočenju samo 30%, zbog toga diskovi i pločice, odnosno doboši i paknovi duže traju)
- Kočiono ulje treba menjati nakon svakih 60 hiljada pređenih kilometara
Ne treba zaboraviti ni na servisiranje čeljusti, a potrebno je voditi računa i o ostalim delovima oko motora, kao što su: alternator, anlaser (odnosno sistem za paljenje motora) i turbina. Čim ovi delovi počnu da pokazuju znakove dotrajalosti treba ih remontovati ili zameniti.
Dok je kupovina vozila jedna od najvećih investicija u životu – najveća posle kupovine nekretnine – redovno servisiranje predstavlja najvažniji preduslov dugotrajnost i ispravnost automobila. Kupovina novih i proverenih auto delova kod ovlašćenih proizvođača spada u red važnih investicija i svakako nije poželjno štedeti na tom planu. Zapamtite: nikada nemojte preskakati redovne servise, jer preventivno periodično održavanje predstavlja najbolji način da uštedite svoj teško zarađen novac.
Zašto je (čisto) motorno ulje toliko važno
Briga o motoru automobila je neophodna, a najvažnija stavka u ovom procesu jeste redovno zamena ulja. Primarna uloga motornog ulja je da podmazuje pokretne delove u motoru, odnosno minimizuje trenje i habanje komponenti. Takođe, ulje odvodi toplotu iz motora, hladi se u koritu i ponovo cirkuliše kroz motor. Pored toga, motorno ulje sadrži kompleksna hemijska jedinjenja koja poboljšavaju njegove performanse i pomažu uklanjanju nečistoća.
Pet funkcija motornog ulja
- Podmazuje motor: ulje ostavlja tanak film na površini pokretnih delova motora i smanjuje trenje. To značajno umanjuje habanje i produžava životni vek komponenti.
- Uklanja nečistoće: motor koji radi stvara štetne proizvode i zagađivače kao što su metalne čestice, naslage čađi, kiseline, prašina i prljavština. Motorno ulje suspenduje ove zagađivače i sprečava nastanak oštećenja
- Održava konstantnu temperaturu motora: motorno ulje je odgovorno za oko 40% hlađenja motora.
- Sprečava koroziju: dok motor radi, premaz ulja gradi barijeru koja sprečava koroziju. Savremena motorna ulja imaju i aditive koji hemijski neutrališu koroziju.
- Optimizuje performanse motora: metalne površine je teško obraditi tako da budu savršeno glatke, posebno kada su u pitanju pokretni delovi. Da bi se sprečio gubitak performansi motora, motorno ulje zatvara mikroskopske neravnine između klipa i cilindra
Kako zamena ulja pomaže automobilu?
Ako se ulje ne menja, ono se na vremenom zgušnjava i postaje viskozno poput katrana, dok se istovremeno razgrađuje i postaje ono što mehaničari nazivaju muljem motora. Mulj se lepi za delove motora i smanjuje sposobnost ulja da podmazuje i čisti. To uzrokuje blokade u protoku ulja i dovodi do toga da motora „gladuje“ za uljem iako ga ima u dovoljnoj količini. Toplota iz motora uzrokuje stvrdnjavanje mulja u motoru što može uzrokovati velike probleme za mlaznice goriva, klipove i ventile. Takođe može da uzrokuje teško pokretanje motora, njegovo pregrevanje i gubitak snage. Dakle, mulj iz motora može dovesti do ozbiljnih oštećenja motora, a njegovo uklanjanje zahteva ispuštanje ulja i ispiranje motora.
Šta se dešava ako ne promenim ulje?
Prvi problem sa kojim ćete se suočiti su zagađivači koji će se taložiti u motoru. Ulje održava motor čistim tako što sakuplja prljavštinu, a zatim je filtrira kroz filter ulja (pročitajte više o filteru ulja). Kada se filter za ulje začepi česticama prljavštine, prljavo ulje se vraća nazad u motor. Kako se zagađivači nakupljaju, ulje postaje abrazivno, sakupljajući sve više čestica svaki put kada prođe kroz motor. Vremenom, kontaminirano ulje počinje da troši delove motora, umesto da ih čuva, a motor mora da radi sa većom snagom, što na koncu povećava potrošnju goriva.
Može li automobil da radi bez motornog ulja?
Ukratko, ne. Kako automobil stari, potrošnja ulja postaje sve veća i ako se dogodi da njegov nivo padne ispod minimuma motor može biti u opasnosti od pregrevanja, koje dovodi do trajnih strukturnih deformacija, odnosno kvarova za čiju popravku treba posegnuti rukom duboko u džep.
Više o motornom ulju pročitaćete u nekom od narednih tekstova na našem blogu.