Kako da prepoznate da vam je zaprljan filter vazduha? (i da je vreme za novi)

Filter vazduha


Kao što samo ime kaže, ovaj filter služi da pročisti vazduh i zaštiti motor od nečistoća i habanja - zato je važno da radi kako treba.

U ovom tekstu pročitajte koji su simptomi zaprljanog filtera vazduha i kako da prepoznate da li je vreme da ga zamenite.

Šta je filter vazduha i kako radi?

Kako bi motor generisao snagu, on kombinuje vazduh i benzin. Pri pravljenju smeše goriva i vazduha, obe ove komponente moraju da budu pročišćene, a (kako samo ime i kaže) filter vazduha ima zadatak da vazduh pročisti pre nego što stupi u kontakt s gorivom.

  • Filter vazduha štiti vaš motor od čestica, sprečavajući da u dodir s gorivom dođu bube, polen, prašina, smog i prljavština
  • Štiti motor od habanja
  • Štiti dovod vazduha pri stvaranju smeše
  • Smanjuje buku

Filter je sačinjen od papira koji na sebi ima mikropore, čiji je posao da zadrže velike i male čestice. Papirni deo je naboran poput harmonike, a jedna od karakteristika dobrog filtera vazduha jeste veća količina papira, ali i skladno prilagođena dimenzija mikropora koje moraju da imaju dobru propusnu moć. Odnosno, mikropore imaju zadatak da spreče što veću količinu nečistoća da prođu dalje, te naprave balans između propuštanja vazduha i zadržavanja svega što je suvišno.

Šta se dešava kad se filter vazduha zaprlja ili kad je oštećen?

Nakon što je neko vreme u aktivnoj upotrebi, logično je da će mu biti potrebna zamena - bilo zbog prljavštine koja se nakupi na filteru, bilo zbog oštećenja.

Prvo do čega dolazi kad je filter vazduha suviše prljav jeste slabljenje snage motora.

Sa oštećenim filterom možda nećemo primetiti odmah slabljenje, ali vremenom je to neizbežno jer kroz oštećenja krenu da ulaze sve čestice koje bi ispravan filter zaustavio. Samim tim, može da dođe i do oštećenja motora, što onda povlači sa sobom nove, mnogo veće troškove.
Zaprljan filter vazduha


Kako da prepoznate da je vreme za nov filter?

Neki od potencijalnih simptoma zaprljanog filtera vazduha su:

  • Pri davanju gasa, motor slabije reaguje, odnosno primetan je gubitak snage motora.
  • Povećanje potrošnje goriva (pogotovo kod starijih vozila) - zbog zapušenog filtera, potrebno je više snage da određena količina vazduha dopre do motora, i motor mora da radi više, samim tim trošeći više goriva.
  • Problemi sa startovanjem automobila - ukoliko vaš auto startuje uz prevelik broj obrtaja, ovo može da ukaže na nedovoljnu količinu vazduha u smeši vazduh-gorivo i može da bude dobar indikator da je potrebno da zamenite svoj filter za vazduh.
  • Vaš automobil proizvodi čudne zvuke - ako primetite da vaš automobil proizvodi neobične, štucave zvuke kad je upaljen ali u mirnom stanju (recimo, dok stojite na semaforu), ovo može da znači da je filter zaprljan ili zapušen, odnosno da motor ne prima dovoljnu količinu vazduha.


Gde grešimo ako kompresorom “čistimo” filter i zašto to nikako ne treba da radimo?

Ono gde ljudi često greše, jeste da misle da je moguće filter za vazduh pročistiti. Oni, narodski rečeno, “produvaju” filter za vazduh kompresorom.

Ali, ovo zapravo nije dobar pristup. Filtere za vazduh ne treba čistiti, već zameniti novim.

Jer, čak iako možda deluje da se uz pomoć kompresora spira prašina i prljavština nakupljena na filteru, zapravo dolazi do oštećenja pora na papirnim rebrima filtera, čime dolazi do njihovog proširenja, a vi ostajete s čistim filterom za vazduh, koji ima prevelike pore i nikakvu funkciju.

Zašto treba da kupovinu filtera obavite vi, a ne da prepustite taj izbor svom automehaničaru?

S obzirom na to da filtere obično menjaju automehaničari pri servisu, kako da znate da ste dobili najbolji mogući filter za vaše vozilo?

Pre svega, razlika u ceni između najjeftinijeg i najskupljeg filtera za vazduh je relativno mala. U pitanju je svega nekoliko stotina dinara. Ali razlika u performansama najjeftinijeg i najskupljeg filtera za vazduh je ogromna.

Naša iskrena preporuka je da sami izaberete filter za vazduh, jer je filter za vazduh zaista bitan deo automobila koji, ako ne radi kako treba, sa sobom može da povuče veće (i skuplje) probleme.

Ukoliko niste sigurni koji filter je pravi izbor za vaš auto, možete da nas pozovete na 011/43-000-45, naš iskusan tim stručnih konsultanata vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo, a naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.

Posle koliko kilometara ili vremena treba da se zameni filter za vazduh?

Filteri se najčešće menjaju na malom servisu. Drugim rečima, do promene dolazi posle 10.000, 15.000 ili čak i do 20.000 pređenih kilometara.

Ipak, ukoliko primetite neke od ranije pomenutih simptoma i pre malog servisa ili pređene kilometraže, pregledajte filter za vazduh. Ukoliko je zaprljan, to ćete moći da vidite i golim okom.

Na šta se svodi razlika između dobrog i lošeg filtera za vazduh?

Ranije u tekstu smo već spomenuli značaj površine papira filtera za vazduh. Bitno je da ima dovoljnu količinu rebara, te dobru protočnu moć, i istovremeno i dobru moć čišćenja.

Dakle, dobar filter će moći da prihvati veliku količinu vazduha koju će biti u stanju da propusti kroz svoje pore, dok paralelno pročišćuje i velike čestice, ali i one koje nisu vidljive golim okom.

Šta je korisno da znate pri postavci filtera za vazduh?

Ulazna i izlazna strana filtera se razlikuju.

Većina filtera je četvorougaona ili petougaona. Bitno je da obratite pažnju na ulaznu, odnosno izlaznu stranu filtera. Obratite pažnju koja strana je koja. Uglavnom proizvođači naznače strelicama smer kretanja vazduha kroz filter. A bitno je da on bude okrenut u pravom smeru, inače se gubi funkcija filtera.

Filteri za vazduh nisu univerzalni.

Ovo je još jedna važna informacija. Filteri vazduha su, poput ostalih delova za automobile, karakteristični za svaki model, stoga vodite računa kad birate filter. Na našem sajtu, možete da unesete tip svog vozila i na osnovu toga da dobijete pregled delove koji odgovaraju vašem automobilu. Tako možete da budete sigurni da ste izabrali baš onaj filter za vazduh koji vam treba.

Ukoliko imate dilemu oko toga koji filter za vazduh je savršen za vaše vozilo, naši stručnjaci su vam raspolaganju!

Zatražite personalizovanu ponudu slanjem poruke ili nas pozovite na 011/43-000-45 svakog radnog dana od 8:30 do 16:30 i subotom od 9:00 do 14:00.

Zaključak

Filter za vazduh je mala, ali bitna stavka kod svakog automobila. Čak ni najskuplji filteri nisu suviše skupi, a razlika u performansama je primetna.

Stoga vam preporučujemo da ne štedite na ovom delu. Ipak, ako niste u mogućnosti da uzmete najskuplji filter, svejedno ga nemojte čistiti. Verujte nam kad kažemo da je bilo koji nov filter bolji od starog, a “očišćenog” filtera.

Ostavite Vaš komentar
Komentari
3.11.2021. 15:56
super tekst, hvala! ja bih samo dodao da sam sam krenuo da koristim jonizator vazduha za auto to mi daje neku sigurnost da mi je vazduh sigurno cistiji nego ako samo koristim filter iz auta. hvala za tekst jos jedanput
6.12.2023. 21:42
Super savjet i.tacan sve pohvale lp
16.12.2023. 22:15
Koliko filtera ima pazo 306d

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!