Šta se više isplati, voziti stari ili kupiti novi automobil? Na prvi pogled, odgovor na ovo pitanje nameće se samo: „Hvali staro, vozi novo“ – kaže izreka, ali da li je to baš uvek tako?
Posedujete stari automobil kome se smeši još jedna skupa popravka? Onda ste verovatno u nedoumici: da li da uložite još novca u servisiranje ili da ga konačno „utopite“ u oglasima ili prosledite otpadu na reciklažu? Ako ste vezani za svog vernog četvorotočkaša, to može biti prilično teška odluka.
Koliko ste novca uložili u popravku i održavanje svog vozila tokom prošle godine i koliko novca očekujete da potrošite ove godine da biste ga zadržali u pogonu? Ovde ne treba samo razmišljati o zameni delova i redovnim servisima, već o svim ulaganjima koja je iziskivala briga o vozilu tokom poslednjih 12 meseci. Ne zaboravite da uzmete u obzir zamene ulja, sitne popravke, mali servis i veliki servis, osvežavanje tečnosti…
Što je vozilo starije, to će mu češće biti potreban servisiranje, pa treba biti spreman da se u njega uloži sve sve više novca kako stari. Uporedimo potencijalne troškove (kombinovano održavanje i popravke) sa troškovima kupovine novog automobila. Šta ima više finansijskog smisla? Takođe, treba voditi računa i o dostupnosti i ceni auto delova: da li uvek možemo da nabavimo delove koji su nam potrebni.
S druge strane, činjenica je da su novi automobili – pa čak i polovni automobili novijeg datuma proizvodnje – skupi. Oni takođe povlače više troškova za osiguranje. Kako onda podvući crtu?
Staro ili novo – pravila 15% i 50%
U početku, zamena starog automobila može izgledati kao sasvim logično rešenje, ali stručnjaci za automobilsku industriju kažu da ćete skoro uvek bolje proći – barem kada su finansije u pitanju –popravljajući „staru ragu“. Na čisto pragmatičnoj osnovi, skoro uvek je jeftinije održavati postojeći automobil u voznom stanju nego kupiti novi. Čak i u slučaju da postoji trošak skupih popravki – kao što su remont dotrajalog motora ili automatskog menjača – to može biti vredno ulaganja ako je vozilo inače u dobrom stanju.
Postoje i druga važna razmatranja kada se odlučuje da li je vreme za oproštaj sa starim prijateljom:
- Pravilo „50 odsto“. Stručnjaci predlažu da se potrošači pridržavaju takozvanog pravila 50 odsto kada se suoče sa naročito skupim popravkama. Po ovom merilu, kada se cena neophodne popravke približi iznosu od 50 procenata procenjene vrednosti preprodaje modela, verovatno je vreme za kupovinu novog automobila.
- Pravilo „15 odsto“. Planirajte da ne trošite više od 15 odsto svog mesečnog budžeta na automobil. To uključuje troškove amortizacije samog vozila kao i sve troškove goriva, redovnog održavanja i osiguranja. Automobil treba da ostane ispod ovog budžeta dok zadovoljava sve vaše potrebe, od kojih je najvažnije da vas odvede tamo gde treba da idete.
Svaki ispravan automobil, nov ili stari, prevešće vas od tačke A do tačke B. Ali u skoro svakom drugom pogledu – uključujući cenu, udobnost, bezbednost, karakteristike i izgled – stari i novi automobili su potpuno drugačija priča. Da biste doneli najbolju odluku za svoju situaciju, razmotrite glavne prednosti i nedostatke obe opcije.
Popravka starog automobila:
- Brže je od kupovine novog vozila.
- Nema promene u troškovima osiguranja.
- Istorija automobila je poznata.
- Ne gubite vreme i novac na oglašavanje i prodaju.
- Ali, taze popravljenom automobilu uskoro će možda zatrebati još popravki.
Kupovina novijeg automobila:
- Kupovina nove robe uključuje garancije i besplatno servisno održavanje u određenom roku.
- Noviji automobili imaju napredne bezbednosne funkcije.
- Mlađi automobili su pouzdaniji.
- Prestaćete da gubite vreme na popravkama.
- Ali, novi kredit za automobil je dugoročna finansijska obaveza.
Zavirimo sada malo detaljnije u ovu problematiku.
Mesečni izdaci
U pogledu troškova, automobili nam „izbijaju“ novac iz ruku na dva načina. Prvo, tu je avansna uplata koja dolazi iz ušteđevine. I drugo, tu su mesečne otplate kredita, koje opterećuju budžet u pravilnim vremenskim intervalima. Ova dva troška su povezana. Što se više da unapred, to će biti niže mesečne uplate. Kalkulatori automobilskih kredita mogu vam pomoći da se poigrate s brojevima i shvatite kako da postignete najbolji balans.
Plaćanja kod novih automobila. Bilo da kupujete ili iznajmljujete, novi automobili dolaze sa mesečnom ratom i do nekoliko stotina evra. Ako kupujete automobil na kredit, ono što plaćate zavisi od faktora kao što su vrsta automobila, rok kredita i kamatna stopa. Kada se automobil rentira (lizing), mesečna uplata zavisiće od više faktora kao što su kategorija automobila, rok zakupa i broj pređenih kilometara na godišnjem nivou.
Plaćanja kod starijih automobila. Potpuno otplaćen stariji automobil ne odnosi novac sa računa na ime mesečnih uplata (kredit, lizing), pa se taj trošak može preusmeriti na štednju za kupovinu sledećeg vozila. Već posle nekoliko godina ušteđeni novac može omogući veće učešće i niži iznos pozajmice. Još bolje, ako sačuvate stari automobil dovoljno dugo, sledeći možete kupiti za gotovinu i u tako potpunosti izbeći zajam.
Troškovi održavanja
Svakom vozilu potrebno je redovno održavanje koje će mu produžiti vek, kao što je promena ulja i tečnosti i rotiranje guma. Osim toga, automobilima je potrebna popravka nakon nezgoda, kao i zamena istrošenih delova. Prema mnogim analizama, održavanje i popravke mogu iznositi od 10 do 15 odsto ukupnih troškova posedovanja vozila. Održavanje automobila takođe nameće i utrošak vremena i živaca.
Troškovi održavanja novog automobila. Novim automobilima je potrebno samo minimalno redovno održavanje. U prvih nekoliko godina, oko automobila obično ima vrlo malo posla, osim planiranih promena ulja i zamene guma. Pored toga, novi automobili dolaze sa garancijom koja pokriva troškove neočekivanih kvarova, najčešće u prve tri godine eksploatacije. Kao rezultat toga, troškovi održavanja novog automobila su minimalni. Kada istekne garancija, troškovi počinju da rastu, ali ne mnogo. Tek kada prođe pet godina od kupovine, troškovi popravke postaju osetnija stavka u budžetu.
Troškovi održavanja starijih automobila. Uopšteno uzev, starim vozilima je potrebno više održavanja. Održavanje automobila starog pet godina košta, u proseku, 200 evra godišnje, odnosno 450 evra godišnje za automobil star 10 godina. Pored toga, stariji automobili će verovatno provoditi više vremena u servisu i van puta. Određene marke i modeli automobila — posebno luksuzni brendovi poput BMW-a i Mercedesa — iziskuju više novca za održavanje od drugih.
Ako troškovi održavanja automobila deluju nerazumno visoki, zamena automobila nije jedini i poslednji način da ih smanjite. Ako imate znanja, možete uštedeti novac tako što ćete sami nabavljati delove i popravljati automobil. Čak i bez naročitih veština, postoje osnovni poslovi oko održavanja automobila sa kojima skoro svako može da se nosi.
Osiguranje i naknade
Postoje određene naknade koje morate platiti za svaki automobil koji posedujete. To uključuje osiguranje, registraciju i periodične kontrole koje zahteva država. Naknade za tehničke preglede će uglavnom biti iste bez obzira koliko je star automobil. Međutim, starost automobila definitivno utiče na iznos koji treba izdvojiti za osiguranje, kao i na cenu registracije u celini.
Osiguranje novih automobila. Za novi automobili obično je potrebno izdvojiti više novca za osiguranje nego za stariji. Takođe, u garantnom roku serviser zahteva punu pokrivenost osiguranja. Pored toga, novi automobili obično vrede više, pa će i njihova zamena u slučaju nezgode koštati više. Zato osiguravači naplaćuju veće stope. Ali, postoji i izuzetak: ako je, na primer, vaš trenutni automobil luksuzni automobil, a onaj koji kupujete pripada ekonomičnoj klasi, novo vozilo bi moglo imati nižu knjigovodstvenu vrednost od starog. To bi osiguranje učinilo jeftinijim.
Ne treba zaboraviti ni činjenicu da novi automobili dolaze sa sigurnosnim funkcijama koje čine saobraćajne nezgode manje verovatnim i jeftinijim. Ako je vaš automobil toliko star da mu nedostaju kritične bezbednosne funkcije kao što su vazdušni jastuci i elektronska kontrola stabilnosti kočnica, noviji automobil koji ima ove karakteristike mogao bi biti jeftiniji za osiguranje.
Osiguranje starijih automobila. Što je automobil stariji, osiguranje će manje koštati. U nekom trenutku, cena vozila pada toliko nisko da su troškovi popravke veći od njegove vrednosti. U tom trenutku možete odustati od osiguranja i uštedeti. Osnovni proračuni pokazuju da troškovi osiguranja opadaju u proseku za 3,4% za svaku godinu starosti automobila. Po tome, vozilo staro 8 godina iziskuje 25% manje novca za osiguranje od novog. Niže premije osiguranja i naknade za registraciju koje prate starije automobile nekad su više nego dovoljne da nadoknade veće troškove održavanja.
Troškovi goriva
Još jedan značajan trošak posedovanja automobila je gorivo, a njegova potrošnja zavisi od efikasnosti motora i stila vožnje. Prema kalkulacijama, na gorivo može otpasti od 10 do 25 odsto ukupnih troškova.
Troškovi goriva za novi automobil. U proseku, novi automobili su štedljiviji od starih, ali nisu uvek i efikasniji, što zavisi od tipa vozila (npr. čak i potpuno novi pikap će verovatno biti manje efikasan od bilo koje limuzine napravljene posle 1980. godine). Prelazak na manje vozilo ili na vozilo sa električnim ili hibridnim pogonom može uštedeti dosta novca.
Troškovi goriva za starije automobile. Najbolji način za proveru troškova goriva podrazumeva analizu stvarnog iznosa koji se potroši na gorivo tokom godinu dana. Uporednu analizu potrošnje starog i novog vozila najbolje je meriti za petogodišnji interval (koliko ste potrošili tokom poslednjih pet godina uporedite sa procenjenim troškovima petogodišnje eksploatacije novog vozila).
Pitanje životne sredine
Automobili koji koriste više goriva takođe imaju veći karbonski otisak. Međutim, za ljude koji brinu o očuvanju životne sredine to nije jedini faktor koji treba uzeti u obzir. Treba ukalkulisati i resurse i energiju koja se troši na pravljenje novog automobila, kao i otpad koji nastaje odlaganjem starog.
Ekološka razmatranja novog automobila. Postoji kompromis između veće emisije izduvnih gasova starog automobila i ekoloških troškova proizvodnje novog automobila. Tačka rentabilnosti zavisi od toga koliko dugo novo vozilo ostaje na putu. Na primer, ako novi automobil koristimo samo pet godina, on mora biti najmanje 20% ekonomičniji da bi se nadoknadio ekološki trošak njegove proizvodnje. Ako ga koristimo 10 godina, potrebno je da bude samo 10% efikasniji.
Ekološka razmatranja pri održavanju starijeg automobila. Primarni ekološki trošak zadržavanja starijeg automobila na putu je veća emisija gasova staklene bašte. Generalno, što je niža efikasnost goriva, to su veće stope emisije.
Sigurnost
Još jedna potencijalna prednost nadogradnje na novi automobil su poboljšane bezbednosne karakteristike. To je posebno važno ako vozite u opasnim uslovima, gde bezbednosne funkcije mogu da naprave veliku razliku (snežni, zaleđeni, strmi, krivudavi i loše asfaltirani putevi povećavaju šanse za nezgodu). U nekim slučajevima, bolje bezbednosne funkcije mogu direktno uštedeti novac tako što će sprečiti nesreću koja bi mogla da dovede do skupih popravki, visokih medicinskih računa ili pravnih troškova. Da li beneficije sigurnosti opravdavaju trošak zavisi od bezbednosnih karakteristika starog automobila i uslova u kojima se vozi.
Bezbednost novog automobila. Čak i kada stari automobil uključuje osnovne bezbednosne funkcije kao što su bočni vazdušni jastuci, novi automobil bi verovatno nudio još naprednije rešenje. Na primer, sva vozila proizvedena od 2012. moraju imati elektronsku kontrolu stabilnosti, koja pomaže u sprečavanju proklizavanja. ISOFIX sistem za pričvršćivanje dečijih sedišta je standardan od 2002. godine.
Pored toga, novi automobili mogu imati mnoge korisne asistencije:
- Upozorenje na sudar unapred, koje upozorava vozača na predstojeći sudar;
- Automatsko kočenje u slučaju nužde, koje aktivira kočnice da izbegne ili umanji oštećenja;
- Prilagodljivi farovi, koji se okreću u pravcu skretanja kako bi poboljšali vidljivost u krivinama;
- Detekcija mrtvog ugla, koja vozača upozorava kada se u mrtvom uglu nalazi vozilo;
- Detekcija napuštanja trake, koja upozorava kada vozilo počne da izlazi iz trake u vožnji;
- Prilagodljivi tempomat, koji održava stalnu udaljenost od vozila ispred vas;
- Kamere koje vozaču pomažu da vidi šta je iza njega kada vozi unazad;
- Head-up displeji, koji projektuju informacije na vetrobransko staklo, tako da ne morate da skidate pogled sa puta da biste pogledali instrument tablu;
- Sistemi podsetnika na zadnjim sedištima, koji vozača podsećaju da ne zaboravi decu ili kućne ljubimce na zadnjem sedištu kada izađe iz automobila.
Bezbednost starijih automobila. Što je automobil stariji, imaće manje bezbednosnih funkcija. Tako vazdušni jastuci nisu postojali pre 1980-ih (bočni tek od 1998. godine), kamere za vožnju unazad se koriste od 2001. godine, upozorenja za mrtve uglove od 2007, praćenje pritiska u gumama od 2008. i automatsko kočenje u nuždi tek od 2013. Vožnja starijeg automobila koji nema moderne bezbednosne funkcije može povećati rizik od povrede ili smrti tokom udesa.
Poboljšano iskustvo u vožnji
Bezbednosne karakteristike nisu jedini napredak koji se dogodio u automobilima tokom poslednjih nekoliko godina. Druge nove funkcije mogu da poboljšaju prijatno iskustvo vozača i putnika i boravak u automobilu učine zabavnijim i udobnijim. Mnogi novi automobili mogu da komuniciraju sa pametnim telefonom, pružajući hendsfri pristup muzici ili aplikacijama, a neki mogu da koriste telefon za daljinsko otključavanje ili pokretanje automobila. Takođe, možete dobiti i sisteme za bežično punjenje elektronskih uređaja. Na planu udobnosti najveći napredak donela su ergonomska i grejana sedišta, opcije za fino podešavanje položaja sedišta i volana i drugo. Međutim, nisu baš sve karakteristike novih automobila donele poboljšanje. Na primer, u mnogim novim vozilima umesto fizičkih kontrola nalaze se ekrani osetljivi na dodir, koji su teži za korišćenje bez skretanja pogleda sa puta.
Što se starijih automobila tiče, njima često nedostaju ovakve pogodnosti. Vozilo napravljeno pre kasnih 1990-ih možda nema čak ni CD plejer, da ne govorimo o funkcijama poput striminga muzike, kamera za vožnju, senzora za pomoć pri parkiranju i GPS sistema. Međutim, često je moguće instalirati ovakvu dodatnu opremu bez velikih troškova (alarmni sistemi, potporni ili ergonomski jastuci za sedišta, bežični punjači, grejane presvlake i jastuci, stereo muzički sistem sa interfejsom za pametni telefon, GPS navigacioni sistem, sistem za daljinsko pokretanje…). Sve ove nadogradnje su znatno jeftinije od zamene celog automobila ako je to razlog zbog koga razmišljate o nadogradnji.
Izgled i specifikacije vozila
Novi auto jednostavno izgleda bolje od stare „kante“. Nekim ljudima to ne predstavlja veliku brigu, dok drugima izgled automobila predstavlja deo imidža, ličnog ili poslovnog. Tako ovaj estetski problem može postati i finansijski. Takođe, nov automobil može doneti i neke praktične prednosti, kao što je više putničkog ili tovarnog prostora.
U nekim poslovima, kao što su pravo i prodaja, od suštinske je važnosti da se projektuje imidž uspeha. Ako takav profesionalac vozi stari automobil, potencijalne klijente to može navesti na pretpostavku da on nije toliko dobar u svom poslu. Dakle, to je pitanje kredibiliteta. U ovoj situaciji, novi automobil može pomoći da zaradite više novca, možda dovoljno da nadoknadite njegovu višu cenu. Ali to je važno samo ako je vaš stari automobil zaista „grdan“.
Stariji automobil koji je pažljivo održavan može izgledati jednako lepo kao i nov. A dobro održavan automobil starijeg datuma koji vredi mnogo novca bi zapravo mogao biti plus za imidž. S druge strane, postoji izvesna korist od posedovanja starijeg automobila sa pomalo rustičnim izgledom – svakako je manje je stresno kada ne brinemo o svakoj maloj ogrebotini.
I šta ćemo sad?
Kratko rečeno, prelazak sa starog na novi automobil ima smisla ako vam to poboljšava život dovoljno da opravda troškove. To zavisi od širokog spektra faktora, uključujući troškove popravke, efikasnost potrošnje goriva, bezbednost i ostale karakteristike. Naravno, težina svakog od ovih faktora varira od osobe do osobe.
Ima smisla kupiti novi automobil ako:
- vaši mesečni troškovi — uključujući dažbine, osiguranje i gorivo — neće premašiti 15% mesečnog budžeta;
- vas stari automobil čini nezadovoljnim jer je tako nepouzdan, ružan ili zastareo;
- vam je dozlogrdilo stalno popravljanje;
- vodite računa o potrošnji goriva i životnoj sredini;
- vam treba bezbednije vozilo;
- želite udobniji automobil;
- vaš posao zahteva veći ili lepši automobil;
- znate kako da postignete dobru ponudu.
Trebalo bi da zadržite stari automobil ako:
- imate ograničen budžet (skoro uvek ćete uštedeti novac ako duže zadržite stari automobil);
- je stari automobil u dobroj formi (pažljivo održavan automobil može dobro da radi decenijama, samo se treba pridržavati tačnog rasporeda održavanja i zamene dotrajalih delova);
- umete sami da obavite popravke (npr. zamena sve četiri kočione pločice može koštati od do 200 do 500 evra, ali to možete da uradite sami za samo 40 do 150 evra za delove, alate i opremu).
- vaše vozilo ima važne sigurnosne karakteristike (vazdušne jastuke, sistem protiv blokade kočnice, elektronsku kontrolu stabilnosti i nadzor pritiska u gumama);
- vaš automobil „radi posao“ kako treba;
- možete dodati funkcije koje želite (ako žudite za dodacima kao što su grejana sedišta ili interfejs za pametni telefon, ne morate da kupujete novi automobil da biste ih dobili);
- prema njemu gajite sentimentalna osećanja.
Odličan tekst.