Vrste auto-delova: OEM, OE, zamenski

Postoje tri opcije za izbor novih komponenti: originalni ugradni delovi, OEM delovi i aftermarket delovi

U nekom trenutku tokom eksploatacije automobila verovatno ćete morati da nabavite rezervne delove za njega, bilo zbog saobraćajne nezgode ili redovnog habanja. Kupovinu auto-delova možete poveriti stručnjaku od poverenja, ali u tu akciju možete da se upustite i sami, da biste bolje upoznali svoje vozilo i usput uštedeli „neki dinar“.

Zamena pokvarenih ili istrošenih delova automobila je suštinski korak i u redovnom održavanju vozila i predstavlja najvažniju stavku u prevenciji ozbiljnijih kvarova i skupljih popravki. Iz ugla vozača, taj posao je uglavnom jednostavan i po pravilu ga prepuštamo specijalizovanim radionicama i iskusnim mehaničarima. Međutim, dok spokojno čekamo radosne vesti o uspešnom završetku popravke, postoji verovatnoća da će nas serviser suočiti sa pitanjem koje vodi u nedoumicu: koju vrstu delova želite u svom automobilu?

I tako, hteli vi to ili ne, ulazite u uzbudljiv svet auto-delova, šareni univerzum u kome i vrsni automobilski znalci mogu biti zbunjeni različitim kodovima i cenama delova koji na prvi pogled izgledaju identično, ali među kojima postoji velika razlika u pogledu kvaliteta, uklapanja, porekla i cene. Za automobile, koji u proseku imaju oko 12.000 pojedinačnih komponenti, matematika se dodatno komplikuje dodatnim specifičnim zahtevima. Recimo, pri izboru delova često se treba rukovoditi i normativima osiguravajućih kompanija, koje određuju vrstu delova čije će troškove zamene pokriti. Posebnu problematiku predstavljaju starija vozila za koje se rezervni delovi više ne proizvode, kao i zahtevi nekih vozača koji ugradnjom delova žele da unaprede originalne karakteristike svojih vozila.

Možda ćete pomisliti da su svi dostupni auto-delovi isti za isti tip vozila, ali to zapravo nije slučaj. Uopšteno uzev, postoje tri opcije za izbor novih komponenti: originalni ugradni delovi, delovi proizvođača originalne opreme (OEM) i delovi sekundarnog tržišta (tzv. aftermarket). Razumevanje različitih vrsta rezervnih delova može vam pomoći da napravite najbolji izbor u skladu sa vašim potrebama i budžetom. Svaka od ovih vrsta ima svoje prednosti i nedostatke i u narednim redovima potrudićemo se da objasnimo razlike između ovih kategorija delova i pomognemo vam da izaberete najbolji deo za vaše vozilo.

Da li proizvođači automobila prave svoje delove?

Naravno, pomislićete. Do pre nekoliko decenija bili biste sasvim u pravu - proizvođači automobila izrađivali su svaku komponentu koja se koristila u vozilima koja su nosila njihovo ime. Međutim, danas stvari stoje drugačije: većina proizvođača automobila sklapa ugovore sa drugim kompanijama da proizvode delove za njih. Ovo nije nužno loša stvar jer su mnoge kompanije visoko specijalizovane za razvoj i izradu ovih delova u skladu sa specifikacijama automobilskih kompanija. To garantuje vrhunski kvalitet izrade i pouzdanost ovih delova.

Ukratko, ovo su osnovne karakteristike različitih vrsta auto-delova:

  • Originalni (ugradni). Originalni deo je komponenta automobila koja je ugrađena u vaše vozilo tokom proizvodnje. Originalni delovi su skuplji od bilo koje druge vrste auto delova jer nose logotip kompanije. Imajte na umu da originalni delovi nisu nužno bolji od OEM ili aftermarket delova.
  • OEM. Delove proizvođača originalne opreme (OEM) proizvodi kompanija koja je prvobitno proizvodila delove za proizvođača automobila. OEM delovi su potpuno isti kao delovi koji ste dobili uz automobil. Razlika je u tome što ovi delovi ne nose logotip proizvođača. OEM delovi su jednako pouzdani kao i originalni, ali ih obično dobijamo po boljoj ceni.
  • Aftermarket (sekundarno tržište). Kada se na tržištu pojavi novi model automobila, nezavisne kompanije mogu da proizvode delove koji će se koristiti u tom vozilu tako što od proizvođača otkupiti prava (franšizu) na izradu delova. Aftermarket delovi ne izgledaju uvek kao OEM ili originalni delovi, ali obavljaju sve funkcije potrebne za upravljanje automobilom. Baš kao što možete verovati OEM delovima, takođe se možete osloniti na aftermarket delove da će svoj posao raditi kako treba.

Ovde notirajte sledeće: OEM delove, za koje mnogi misle da ih pravi isključivo proizvođač automobila, u stvari može da pravi i nezavisni proizvođač komponenti. OEM delovi mogu, ali ne moraju da se prodaju u pakovanju sa imenom i logotipom proizvođača automobila. Zvuči komplikovano? Ruku na srce, priča nije jednostavna, ali možemo je ilustrovati nekim primerima. Recimo, brend ATE (deo sistema kompanije Continental) proizvodi kočione pločice za BMW vozila i isporučuje ih tržištu u dva pakovanja – jedno sa BMW-ovim, a drugo sa sopstvenih logotipom. Cena ovih, po svim karakteristikama identičnih delova, u zvaničnom servisu i slobodnoj prodaji može varirati i do 50 odsto! Slični primeri postoje i za mnoge druge delove, uključujući i automobilske tečnosti. Ovde imamo obrnuti primer da npr. kompanija Castrol proizvodi maziva za Fordova vozila koja pakuje u ambalažu s logotipom američkog brenda i prodaje po znatno nižoj ceni od ulja koja nose Castrol žig. Pogledajte u antrfileu niže našu listu nekih od aftermarket brendova koji se koriste kao prava ugradnja.

Šta su originalni delovi (OE)?

Originalni deo, koji se takođe naziva OE ili originalna oprema, deo je koji je napravio proizvođač automobila ili kompanija sa kojom je proizvođač automobila ugovorio da ga napravi. Proizvođači automobila ne izgrađuju svaki deo u svojoj „kuhinji“, već često angažuju specijalizovane kompanije koje mogu brzo da proizvedu potrebne delove. Originalni delovi su najskuplji, ali dolaze sa garancijom proizvođača i prepoznati su kao najbolja dostupna vrsta delova za vaš automobil. Oni nude savršeno uklapanje, maksimalnu izdržljivost u poređenju sa nekim drugim opcijama na tržištu i garanciju na kvalitet komponente. Međutim, za neke starije ili ređe modele, originalni delovi više nisu dostupni.

Ako vozilo na popravku poverite zvaničnom servisu dilera, možete očekivati da dobijete OE delove direktno od izvora.

Prednosti: Glavne prednosti originalnih auto delova su autentičnost, kvalitet i bezbednost. Deo koga potpisuje proizvođač automobila zasigurno će održati vozilo u besprekornom stanju tokom dužeg vremenskog perioda. Slično kao i OEM delovi, oni se savršeno uklapaju u konstrukciju vozila.

Cena: Originalni delovi su obično najskuplji od tri opcije. Međutim, vrhunski kvalitet ima potencijal da snizi ukupne troškove na duže staze, jer bolje održava performanse originalnih delova tokom dužeg vremenskog perioda.

Većina proizvođača automobila sklapa ugovore sa drugim kompanijama da proizvode delove za njih

Šta su OEM delovi?

- OEM je skraćenica za „Proizvođač originalne opreme“ (Original Equipment Manufacturer). Proizvodi ih kompanija koja inače proizvodi delove za tu marku vozila, ali ne za prvu ugradnju u vozilo. Oni se prave po potpuno istim specifikacijama i na potpuno isti način kao deo koji je originalno bio na vašem automobilu i zato idealno odgovaraju vozilu (ili klasi vozila), tj. rade u potpunom skladu sa drugim komponentama. Drugim rečima, OEM delovi su isti kao i originalni, osim što dolaze u kutiji koja je označena logotipom kompanije koja je proizvodi, a ne logotipom proizvođača.

Za razliku od originalnih (ugradnih) delova, oni nisu dizajnirani da se instaliraju na mestu proizvodnje, već su pogodni samo za naknadnu zamenu i popravke. Pošto je kompanija ugovorena za izradu originalnog dela već opremljena proizvodnom linijom i neophodnim alatima, ona može da nastavi proizvodnju delova po isplativoj ceni, nižoj od cene originalnih komponenti (bolji odnos cene i kvaliteta).

Prednosti: Sa OEM delovima obično se podrazumeva veći kvalitet izrade (ne morate da se bavite procenom kvaliteta i prikladnosti kao kada gledate delove koje nude različiti brendovi) i garancija koja pruža dodatnu sigurnost. Takođe, OEM deo je lakše pronaći u katalogu jer obično postoji standardizovani deo za svaku potrebu.

Za popravke posle saobraćajnih nezgoda preporučuju se OEM delovi, jer će oni u potpunosti nadomestiti sve nedostatke oštećenih komponenti.

Cena: OEM delovi su obično skuplji od aftermarket delova, nekada i preko 50 odsto, u zavisnosti od delova (zbog autentičnosti i standarda proizvodnje - dizajnirani su samo za jednu vrstu automobila, te je proizvodna cena po jedinici veća). Obično su nešto jeftiniji od originalnih delova, nudeći originalni kvalitet proizvođača za manje novca. S druge strane, aftermarket delovi koji mogu da odgovaraju različitim vozilima i proizvode se u većim serijama mogu da priušte manju cenu.

Šta su aftermarket delovi?

Aftermarket (generičkim, ne-OEM, zamenskim) delovima snabdevaju nas nezavisni specijalizovani proizvođači. Oni su dizajnirani da oponašaju sve performanse originalnih delova, što ih čini pogodnim opcijama za zamenu po niskoj ceni kada se vrše standardne (nehavarijske) popravke. Mnogi aftermarket delovi su napravljeni tako da budu prilagodljivi i da odgovaraju većem broju marki i tipova vozila.

Osim cene, važna razlika između OEM i zamenskih delova je veća mogućnost izbora na strani potonjih. Za svaki model vozila nalazimo široku paletu rezervnih delova različitih proizvođača, po različitim cenama – od sumnjivo niskih (koje su obično s razlogom „sumnjive“ jer često ne prate sve standarde i specifikacije proizvođača), preko onih koje su „taman gde treba“, do onih koji se pozicioniraju tik uz OEM ili originalne delove. Kako sa cenama varira i nivo kvaliteta, svakako vredi istražiti sve raspoložive opcije, čak i kada to iziskuje više vremena.

Neki aftermarket proizvođači imaju fantastičnu reputaciju i bitišu tokom dužeg vremenskog perioda. Oni svoje delove izrađuju prema OE specifikacijama i ponekad prave delove koji služe bolje i od OEM varijanti jer su napravljeni od vrhunskih materijala ili koriste noviju tehnologiju. Drugi manje renomirani brendovi mogu biti veoma jeftini, ali su često manje izdržljivi (npr. karoserijske ploče nezavisnih proizvođača možda neće koristiti toliko čelika ili aluminijuma kao originali, što znači da neće biti dovoljno otporne na koroziju ili habanje). Postavljanje zamenskih delova u vozilo takođe može biti problem, jer različiti materijali i proizvodni procesi mogu uticati na konačne dimenzije komponenti i tako otežati ugradnju.

Važno je napomenuti i to da aftermarket proizvođači rezervnih delova neće preuzeti proizvodnju nekih delova, koji će zato biti dostupni samo kao originalni. To su obično delovi koji se ređe menjaju (nisu isplativi za proizvodnju u većim serijama) ili delovi za automobile koji se ne prodaju u većim količinama. To je svakako nešto što treba uzeti u obzir kada kupujete automobil: da li će zamenske delove biti teško pronaći ili će oni biti preskupi. S druge strane, postoje čak i aftermarket delovi koji se smatraju „direktnim zamenama“ jer odgovaraju originalnoj specifikaciji ili je čak prevazilaze. Ove komponente se ponekad koriste i za popravke vozila koja su pod garancijom i funkcionišu identično kao i njihovi OEM ekvivalenti (pogledajte niže našu listu aftermarket delova za prvu ugradnju).

Sve u svemu, zamenske delove svakako ne treba isključiti iz kalkulacije, jer nam mogu uštedeti dosta novca. Oni su zato omiljeni izbor mnogih vozača i mehaničara – najčešće su lako dostupni, osetno su jeftiniji od OEM delova i obično ne zakidaju na kvalitetu. Za razliku od OEM delova, međutim, nisu svi aftermarket delovi regulisani ili standardizovani, pa se pri izboru delova svakako treba konsultovati sa mehaničarom koji će, na kraju, morati da ih ugradi i pruži nekakvu garanciju (dok razmatrate opcije, raspitajte se i o garanciji koju nudi proizvođač: premda će svaki renomirani proizvođač dati garanciju za svoje proizvode, to ne rade svi).

Prednosti: Glavna prednost aftermarket delova svakako je niža cena. Cena može donekle varirati od brenda do brenda, mada uvek možete očekivati uštede u poređenju sa OEM-om. Niža cena ovde ne znači i niži kvalitet, i to još jednom treba podvući. U nekim slučajevima, kvalitet može biti jednak, ili čak bolji od originalnih komponenti (proizvođači imaju mogućnost da intervenišu na dizajnu delova, uklanjajući naknadno evidentirane fabričke nedostatke). Dostupnost i raznovrsnost opcija za aftermarket delove takođe je mnogo pogodnija, što znači da će se i popravke obavljati brže i na većem broju lokacija.

Cena: Zamenski delovi nude znatne uštede u poređenju sa OEM i originalnim delovima. Važno je napomenuti i to da ovi delovi možda ne dolaze sa potpunom garancijom.

Zanimljiv je podatak da mnogi vozači i mehaničari ugrađuju aftermarket delove da bi poboljšali performanse vozila. Naime, proizvođač automobila uvek je prinuđen da pravi kompromise kako bi uravnotežio izdržljivost, pouzdanost, udobnost i cenu. Ako vlasnik vozila želi da poboljša određeni aspekt performansi svog automobila i nije toliko zabrinut za povećano habanje (npr. sa agresivnijim kočionim pločicama ili gumama nestandardnih gabarita), buku (izduvni sistemi) ili udobnost (čvršće komponente vešanja), on može da se okrene aftermarket tržištu.

OEM ili aftermarket, pitanje je sad?

Objektivno sagledavajući, OEM delovi održavaju vozilo blisko fabričkom stanju, ili kao što se često kaže – nisu svi aftermarket delovi stvoreni da budu kvalitetni, ali svi OEM delovi jesu. Međutim, kada jednom odvezete automobil sa parcele, on više nije nov. Pa zašto bi vam onda bili neophodni OEM delovi kada zamenske varijante mogu da obave posao isplativije (izuzimajući naravno zamene koje pokriva garancija)?

Kada se sve sabere i oduzme, kupcima sa naših prostora, gde je prosečna starost automobila oko 17 godina, kupovina afermarket delova nameće se kao najisplativije rešenje, pod uslovom da se vodi računa o tome da se delovi nabavljaju od ovlašćenog prodavca koji pruža garanciju (posebno treba biti pažljiv pri onlajn kupovini delova). Pri izboru delova pažnju treba usmeriti na proveru reputacije brenda, cenu, garanciju, dostupnost i potvrđeni kvalitet komponente. Preporučljivo je da se konsultujete sa stručnjacima koji su svakodnevno u ovom poslu i dobro poznaju sve aspekte korišćenja, prednosti i nedostatke jedne ili druge vrste delova u vašem konkretnom slučaju.

Primer razlike između originalnog, OEM i aftermarket dela

Da li su aftermarket komponente lošijeg kvaliteta?

U neprestanoj trci za profitom, mnogi proizvođači automobila i originalnih rezervnih delova pribegavaju uštedama u proizvodnom procesu koje u manjoj ili većoj meri kompromituju kvalitet proizvoda. To je sekundardnom tržištu otvorilo mogućnost da krene u obračun sa OEM dobavljačima i nametne svoje proizvode kako prihvatljivijom cenom, tako i podjednako dobrim, a nekad čak i boljim kvalitetom.

Što se statistike tiče, više od 90% potrošača se odlučuje za komponente za sekundarno tržište zbog njihove pristupačne cene. Aftermarket delovi su osetno jeftiniji bez kompromisa u kvalitetu. Štaviše, većina kupaca ne može čak ni da uoči razliku u kvalitetu i performansama između OEM i zamenskih delova. Takođe, neke od ovih komponenti mogu poboljšati originalne performanse, povećati izdržljivost i otkloniti nedostatke koje je zaveštao originalni proizvođač. Uz aftermarket komponente, potrošači takođe dobijaju više opcija za popravke, praktično bez čekanja (za razliku od OEM, zamenskih delova na lagerima obično ima u dovoljnim količinama).

Svakako, niska cena nikada ne bi trebalo da bude jedini faktor koji treba uzeti u obzir pri odabiru aftermarket komponenti – „zlatna sredina“ u ovom slučaju najčešće znači dobitnu kombinaciju.

Aftermarket brendovi kao prva ugradnja

MERCEDES-BENZ: JURID (diskovi, pločice) TRW, BREMBO (kočione čeljusti), MANN (filteri), INA (set zupčenja, set lanca, španeri), PIERBURG (EGR ventil, protokomer), PETRONAS, LIQUI MOLY (ulje) BILSTEIN (amortizeri) LEMFORDER (viljuške, kugle, stabilizatori, komponente trapa).

VW GRUPACIJA (AUDI, ŠKODA, SEAT, PORSCHE, VOLKSWAGEN): TRW (diskovi, pločice, kočione čeljusti, glavni kočioni cilindri), INA (set zupčenja, španeri, PK kaiš), LUK, SACHS (set kvačila), KNECHT (filteri), CASTROL (ulje), PIERBURG (EGR ventil, protokomer), HELLA, VALEO (farovi, stop svetla).

FIAT, ALFA ROMEO, LANCIA: TRW, BREMBO (diskovi, pločice, kočione čeljusti, glavni kočioni cilindri), DAYCO (set zupčenja, PK kaiš, španeri), UFI (Filteri), SELENIA (ulje), METELLI, VALEO (pumpa za vodu), VALEO (set kvačila), MONROE (amortizeri, šolje), BOSCH (protokomer, senzori), MAGNETI MARELLI (pumpa za gorivo, senzori, farovi, stop svetla), RICAMBI (letva volana, krajevi spona, krajevi letve).

PEUGEOT/CITROEN, RENAULT: SNR (ležaj točka, diskovi, španeri, set zupčenja), TRW (kočione čeljusti, pločice), VALEO (pumpa za vodu, set kvačila, farovi, stop svetla), MONROE (amortizeri, opruge, šolje), PURFLUX (filteri), TOTAL, ELF (ulje), BOSCH (protokomer, senzori), SASIC (letva volana viljuške, kugle, stabilizatori, komponente trapa).

BMW: ATE (diskovi, pločice, kočione čeljusti), LEMFORDER (viljuške, kugle, stabilizatori, komponente trapa), FEBI (set lanca), CONTITECH (set PK), SKF (pumpa), BILSTEIN (amortizeri, šolje), PIERBURG (EGR ventil, protokomer, senzori), MANN (filteri), SHELL (ulje), VDO (pumpa za gorivo, pumpa za vodu).

Ostavite Vaš komentar

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!