Kada je reč o redovnom održavanju automobila, malo je tema koji su toliko važne i u isto vreme zbunjujuće kao što su ulja za motore. Kada se približi termin za mali servis, bilo da ste iskusni automobilski entuzijasta ili novi vozač, razumevanje motornih ulja postaje pitanje od suštinskog značaja.
Motorno ulje je vitalna komponenta motora jer obezbeđuje adekvatno podmazivanje, hlađenje i čišćenje delova motora. Ova tečnost je dizajnirana tako da smanji trenje između pokretnih delova, spreči koroziju i odnese toplotu stvorenu sagorevanjem. Bez odgovarajućeg podmazivanja, motor može da pretrpi prekomerno habanje koje neretko završava skupim kvarovima, čak i potpunim zatajivanjem.
Sastav i vrste motornih ulja
Dve osnovne komponente motornih ulja su bazna ulja i aditivi. Bazna ulja čine veći deo uljne smeše (70-95% njene zapremine) i ona obezbeđuju podmazivanje. To mogu biti mineralna ulja (izvedena iz sirove nafte), sintetička ulja (hemijski sintetizovana) ili mešavina oba (sintetičke mešavine).
S druge strane, aditivi, sa udelom od 5-30% u formulaciji, poboljšavaju performanse ulja obezbeđujući dodatna svojstva. To su deterdženti za čišćenje motora, disperzanti koji sprečavaju nagomilavanja mulja, dodaci koji poboljšavaju indeks viskoziteta (modifikatori viskoznosti su neophodni za održavanje stalnog viskoziteta na različitim temperaturama) i različita sredstva protiv trenja, korozije i penušanja, kao i aditivi za zaptivače.
Kombinovanjem različitih baznih ulja i aditiva za motorna ulja u formulacijama motornog ulja, proizvođači mogu da prilagode osobine proizvoda specifičnim zahtevima motora.
Što se vrste motornih ulja tiče, ona su najčešće kategorisana na osnovu viskoziteta i formulacije. Stepen viskoziteta označena je brojevima kao što su 0W-20, 5W-30 ili 10W-40. Prvi broj (npr. 0W, 5W, 10W) označava viskozitet ulja na niskim temperaturama, pri čemu manji broj označava ulje koje teče bolje na hladnom. Drugi broj (npr. 20, 30, 40) označava viskozitet pri normalnim radnim temperaturama, gde veći broj označava ulje veće gustine (viskoznosti).
Tri osnovne formulacije uključuju konvencionalna ulja dobijena od sirove nafte, koja predstavljaju osnovnu i najekonomičniju opciju. Sintetička ulja se dobijaju naknadnom hemijskom procedurom i ona obezbeđuju bolje radne performanse i veću otpornost na visoke temperature. Konačno, sintetičke mešavine podrazumevaju smeše konvencionalnih i sintetičkih ulja, koje nude neke prednosti sintetike po nižoj ceni.
Izbor odgovarajućeg ulja za motor
Redovna zamena ulja u motoru, koja je neizostavni korak tokom svakog malog servisa, verovatno je najvažnija stavka u celokupnom održavanju vozila. Veoma je važno menjati ulje u motoru u intervalima koje preporučuje proizvođač, i to isključivo koristeći formulacije motornih ulja koje imaju specifikacije koje odgovaraju konkretnom tipu motora. Tokom izbora ulja za motor treba razmotriti nekoliko faktora:
- Priručnik za korišćenje automobila: Uvek konsultujte uputstvo u kome proizvođač vašeg automobila navodi poželjne specifikacije i gradaciju viskoziteta. Preporuke proizvođača su često različite i međusobno neusklađene, pa proizvođači maziva zato plasiraju veliki broj različitih vrsta motornih ulja, što neretko unosi dodatnu zabunu.
- Klimatski uslovi: viskozitet treba da odgovara lokalnoj klimi područja u kome se motor eksploatiše. Na primer, „tanja“ ulja su pogodnija za hladnu klimu, tok se ona sa većim stepenom viskoziteta preporučuju za toplije krajeve.
- Standardizovane specifikacije performansi ulja: Za standardizaciju motornih ulja aktuelna su tri sistema: ACEA, SAE i API. Prvi standard uspostavilo je Evropsko udruženje proizvođača automobila (Association des Constructeurs Européens Automobile) i on se opisuje slovom i brojem, npr. A1 (slovo označava tip motora, a broj konkretne performanse koje ulje mora da pruži). Standard SAE utvrđuje Udruženje automobilskih inženjera i ono opisuje stepen viskoznosti ulja, dok standard API potiče od Američkog instituta za naftu i sastoji se od dva slova (prvo označava tip motora, a drugo performanse ulja).
- Uslovi vožnje: Na osnovu navika u vožnji i pretežnog režima korišćenja vozila (kratke ili duge relacije, vožnja u gradu ili na otvorenom putu itd.) treba razmotriti i sastav aditiva koji obezbeđuju potrebne radne karakteristike uljne formulacije.
Cena je svakako još jedan faktor koji se uzima u obzir prilikom izbora motornog ulja. Premda mnogi vlasnici vozila misli da će jeftinije ulje uz češće intervale zamene obezbediti bolji učinak od skupog ulja koje se menja ređe, istina je nešto drugačija. Naime, korišćenje visokokvalitetnih motornih ulja nudi brojne prednosti:
- Bolja zaštita delova motora: Kvalitetnija ulja obezbeđuju efikasniju zaštitu od prekomernog habanja komponenti motora.
- Manja potrošnja goriva: Smanjeno trenje povećava radnu efikasnost motora, pa je i potreba za gorivom proporcionalno manja. Postoje i specijalna motorna ulja namenjena upravo smanjenju potrošnje goriva, koja u svom sastavu imaju efikasne aditive protiv trenja – zgodan način da uštedite dok vozite.
- Postojane performanse: kvalitetno ulje održava viskozitet na različitim temperaturama, obezbeđujući optimalne performanse motora pod svim radnim uslovima.
- Bolje čišćenje: efikasni deterdženti sprečavaju stvaranja taloga i gustih naslaga koje ometaju rad motora.
Zamena motornog ulja
Redovne promene ulja u motoru neophodne su zbog same prirode posla koji ulje obavlja. Naime, zbog fizičkih i hemijskih procesa koji se dešavaju unutar motora, a koji uključuju visoke temperature, intenzivnu oksidaciju, mehaničku i hemijsku kontaminaciju, kao i ograničen vek trajanja aditiva, kompletna zamena ulja predstavlja jedino trajno rešenje koje obezbeđuje miran san.
Kada je reč o preporučenim intervalima zamene ulja, treba pratiti preporuke proizvođača, ali valja uzeti u obzir i uslove vožnje i tip ulja koje se koristi. Zahvaljujući napretku tehnologije proizvodnje maziva, motorna ulja više ne menjamo na svakih par hiljada pređenih kilometara; između ostalog, proizvođači produžavaju intervale zamene ulja i zbog sve strožijih ekoloških normativa u vezi sa zagađenjem životne sredine (ulja za motora se smatraju jednim od najopasnijih zagađivača).
Uslovi koji mogu da utiču na skraćenje intervala zamene ulja uključuju:
- Vožnju na pretežno kratkim relacijama i u gradu, koje podrazumevaju češće pokretanje i isključivanje motora, često kočenje, rad motora na nižim obrtajima, male brzine itd.
- Uslove okoline, kao što su visoka vlažnost, visoke i niske temperature, značajne temperaturne oscilacije.
- Teško opterećenje vozila, vuča prikolice i vožnja na usponima.
- Često korišćenje vozila pri visokim, odnosno niskim spoljnim temperaturama.
- Vožnju na „prljavim“ putevima (prašina, blato, vlažno zemljište, pesak i drugo).
Pri svakoj zameni ulja treba razmišljati i o filterima: neophodno je promeniti i filter ulja, a više o ovoj temi možete pročitati u tekstu o filteru ulja. Takođe, iskorišćeno ulje i filtere treba odložiti u centrima za reciklažu.
***
Motorno ulje je više od puke tečnosti u automobilu – ono je od najveće važnosti za pravilan rad i dugovečnost motora. Razumevanjem tipova, karakteristika i prednosti pojedinih vrsta motornih ulja, možete da donesete najbolje pri izboru ulja i tako svom limenom mezimcu obezbedite dug vek i zadržite njegovu vrednost. Bez obzira da li imate benzinca ili dizelaša, vozite slalom gradskim ulicama ili krstarite autoputem, korišćenje kvalitetnog motornog ulja svakako je mudra investicija.