Vaš automobil je, u suštini, sklop mehaničkih sistema i složenih mašina koje rade sinhronizovano kako bi omogućile kretanje vozila i putnika u njemu. Ovi mehanički sistemi i mašine zavise od različitih vrsta tečnosti, koje omogućavaju da ovi sistemi funkcionišu ispravno i pouzdano. Bez ovih tečnosti oni bi brzo otkazali.
Potrebno je mnoštvo različitih ulja i tečnosti da bi vaš automobil radio bez problema. Svaka tečnost igra važnu ulogu u funkcionisanju automobila: neke doprinose hlađenju motora i drugih komponenti, druge podmazuju pokretne delove, treće sprečavaju da trenje izazove nepopravljivu štetu na motoru ili menjaču. Međutim, sve tečnosti imaju nešto zajedničko: u nekom trenutku ih je potrebno promeniti.
Sve tečnosti vašeg vozila, zajedno sa hemijskim aditivima u tim tečnostima koji štite delove od habanja, vremenom se raspadaju i razlažu. Zamena i ispiranje tečnosti u servisnim intervalima koje preporučuje proizvođač je najlakši i najjeftiniji način da produžite životni vek vašeg vozila i učinite vožnju bezbednijom i prijatnijom.
Zamena i/ili ispiranje tečnosti
Pod zamenom tečnosti podrazumeva se jednostavno ispuštanje stare tečnosti i dopunjavanje novom, svežom tečnošću. Na taj način se, na primer, menja motorno ulje tokom malog servisa. S druge strane, tokom ispiranja postoji još jedan korak između ispuštanja stare tečnosti i dolivanja nove tečnosti. Tokom ispiranja sva stara tečnost se temeljno čisti iz rezervoara pre nego što se u njega ulije nova. Jedan primer ove procedure je punjenje hladnjaka čistom vodom nakon ispuštanja rashladne tečnosti, puštanje motora u rad, a zatim ispuštanje vode pre punjenja novim antifrizom.
Premda se bilo koja tečnost u vozilu može promeniti, ispiranje se toplo preporučuje za rashladnu tečnost, tečnosti (ulja) za kočnice i menjač. Da biste utvrdili da li tečnost treba da se ispere, koristite čisti beli filter papir kako biste proverili da li su vaše tečnosti samo prljave ili su ipak kontaminirane krupnijim česticama koje je potrebno temeljnije isprati.
Koje vrste tečnosti se nalaze u vozilu?
Sve tečnosti u automobilu su fizički odvojene u zasebne kompartmane koji uključuju odgovarajuće rezervoare i šupljine koje ispunjavaju, tj. u kojima obavljaju svoje funkcije.
- Gorivo (benzin, dizel, tečni naftni gas, metan…) je tečnost čijim se sagorevanjem obezbeđuje energija za pogon motora. Čuva se u rezervoaru goriva koga povremeno treba čistiti jer se u njemu nakuplja voda, rđa i talog sa nečistoćama koje mogu da poremete rad motora.
- Motorno ulje podmazuje i hladi unutrašnje elemente motora kao što su ležajevi, klipovi, ventili, zupčanici, pumpe i drugo. Menja se u pravilnim servisnim intervalima, zajedno sa odgovarajućim filterom (pročitajte više u našem blog tekstu Sve o filteru ulja).
- Ulje za menjače (uključujući ulje za automatski menjač) podmazuje i hladi unutrašnje elemente menjača, uključujući zupčanike, ležajeve, ventile, pumpe i druge elemente podložne trenju.
- Ulje diferencijala podmazuje i hladi unutrašnje radne elemente diferencijala, uključujući, slično ulju za menjače, od koga obično ima drugačije karakteristike (gustinu pre svega).
- Ulje za hidrauliku (za servo upravljanje i druge elemente) podmazuje i hladi pumpu servo upravljača, ventile, kutiju upravljača, zaptivke i druge elemente.
- Rashladna tečnost motora (antifriz) podmazuje vodenu pumpu, hladi motor i obezbeđuje tečnost za grejanje u sistemu za kontrolu temperature u kabini.
- Kočiono ulje podmazuje kočione ventile, klipove i sistem protiv blokiranja kočnica. Obezbeđuje hidraulički pritisak za pravilno funkcionisanje kočionog sistema (pročitajte više o tome u našem blog tekstu Kočnica glavu čuva).
- Tečnost za pranje vetrobranskog stakla obezbeđuje adekvatno čišćenje vetrobranskog stakla i farova u letnjem i zimskom periodu, odnosno osigurava normalno funkcionisanje brisača.
Rashladna tečnost
Rashladna tečnost je naziv za mešavinu antifriza i destilovane vode koja teče kroz hladnjak i sistem za hlađenje. Ova tečnost je odgovorna za brzo i efikasno uklanjanje toplote iz motora i održavanje optimalne radne temperature. Na našem blogu potražite i više informacija o sistemu za hlađenje motora.
Kao i svaka druga tečnost, rashladna tečnost se vremenom degradira i onečišćava brojnim komadićima raznovrsnih otpadaka i naslaga. To dovodi do toga da rashladna tečnost gubi svojstva podmazivanja i sposobnost da apsorbuje toplotu i inhibira rđanje unutrašnjosti sistema za hlađenje. Zato stručnjaci toplo preporučuju ispiranje sistema rashladne tečnosti na svakih 50 do 75 hiljada pređenih kilometara. Ako je rashladna tečnost zamućena ili ima talog (obično od rđe i kamenca), ili ako postoji nakupljanje rđe u hladnjaku, ispod poklopca hladnjaka ili rezervoara za rashladnu tečnost, rashladnu tečnosti treba neizostavno isprati.
Ulje za kočnice
Kočiona tečnost je higroskopna, što znači da upija vlagu iz vazduha čak i u dobro zatvorenom sistemu. Vlaga kontaminira tečnost, uzrokujući rđanje komponenti i njihovo propadanje i posledično otkazivanje. Jedan od pokazatelja da je kočiona tečnost kontaminirana i „zrela“ za zamenu je slabije kočenje, praćeno dubljim potapanjem pedale kočnice. Ne treba posebno naglašavati da to dovodi do produženja zaustavnog puta, odnosno višestruko smanjuje bezbednost kočenja.
Provera kočionog ulja spada u redovne preglede koje treba sprovoditi relativno često. Tečnost treba da bude bistra žućkasta ili svetlo smeđa. Ako je tečnost tamna, ima crne peskaste „plutače“ ili je zaptivka poklopca rezervoara kašasta, vreme je za ispiranje i zamenu kočione tečnosti, ali i poklopca rezervoara.
Tečnosti za menjače
Tečnost u sistemu prenosa takođe treba povremeno ispirati kako bi menjač dugo funkcionisao nesmetano. Tečnost za menjač igra dve važne uloge: podmazuje fino uklopljene komponente tako da rade sa što manje habanja i uklanja toplotu nastalu međusobnim trenjem ovih komponenti. Dok kruži kroz sistem, tečnost akumulira otpad, zgušnjava se i formira mulj koji može značajno da smanji performanse menjača, smanji snagu vozila, pa čak i doprinese kvaru menjača.
Zamena tečnosti za menjač se preporučuje na svakih 100 do 150 hiljada kilometara, u zavisnosti od preporuka proizvođača. Međutim, ako se vozilo koristi pod otežanim uslovima rada (vuča, sportska vožnja, veliki broj radnih sati), ulje u menjaču treba kontrolisati i menjati znatno češće.
Tečnost za automatski menjač treba da bude svetlo crvene/ružičaste boje. Prljava tečnost (tamno crvene do tamno braon boje) gubi sposobnost da pravilno podmazuje unutrašnje delove i odvodi toplotu.
Motorno ulje
Motorno ulje je odgovorno za podmazivanje cilindara motora, u kojima klipovi konstantnim trenjem proizvode veliku količinu toplote i nečistoća. Pošto je svake sekunde izloženo hiljadama eksplozija, motorno ulje će vrlo brzo početi da crni i skuplja ostatke poput sitnih čestica prašine ili spaljenih čestica drugog porekla. Čak i nakon samo nekoliko hiljada pređenih kilometara, ulje koje je u motor ušlo kao zlatno žuta, čista i providna gusta tečnost, postaje tamna i prljava. Zaprljano ulje stvara dodatno trenje, što pogoršava habanje cilindara, klipova, ventila, zaptivki i drugih elemenata.
Učestalost zamene motornog ulje zavisi od marke i modela vozila, tako da interval zamene preporučuje proizvođač. Za većinu vozila preporučuje promenu ulja između 5.000 i 8.000 kilometara, ali kod nekih taj interval može biti i nešto duži, do 10.000 ili 12.000 kilometara. Redovne promene ulja i filtera su najbolji način da zaštitite motor. Ako je motorno ulje gusto i crno ili imate problema uzrokovanih nagomilavanjem mulja (dim iz izduvne cevi, curenje ulja, lampica ulja upaljena, nepravilna očitavanja pritiska ulja, lampica Check Engine uključena), treba razmotriti ne samo zamenu nego i ispiranje motornog ulja i kartera motora.
Tečnost za servo upravljač
Servo upravljač je hidraulički sistem, što znači da je ispravno ulje od vitalnog značaja za njegovo pravilno funkcionisanje. Zato je potrebno redovno kontrolisati i boju ove tečnosti, koja treba da bude crvenkasta ili svetlo braon. Tečnost za servo upravljač tokom eksploatacije gubi svoja idealna svojstva zbog toplote, trenja, pritiska i kvarova komponenti. Ako tečnost pokaže znake kontaminacije — pocrni od degradiranih gumenih creva ili razvije srebrnast sjaj od unutrašnjih delova koji se polako melju— sistem treba isprati. To se preporučuje i u slučaju da je servo upravljač bučan ili je potrebno više truda da se pokrene.
Šta je bolje: voda ili tečnost za pranje vetrobranskog stakla?
Ako vam je ikada ponestalo tečnosti za pranje vetrobranskog stakla kada je niste imali pri ruci, možda ste se zapitali da li vam je zaista potrebna posebna tečnost ili biste umesto nje mogli da koristite običnu vodu. Da li je obična voda prihvatljiva zamena za tečnost za pranje vetrobranskog stakla?
Ako živite na mestu gde se temperatura nikada ne spušta do tačke smrzavanja, možda ćete moći da se snađete sa običnom vodom. Međutim, voda nema moć čišćenja kakvu imaju specijalizovane tečnosti za uklanjanje insekata, ptičjeg izmeta, lepljivog blata i druge prljavština koja se skuplja na vetrobranskim staklima. Tečnost za pranje vetrobranskog stakla sadrži sastojke koji su namenjeni za uklanjanje „tvrdoglavih“ fleka: to je najčešće metanol i neki drugi alkohol poput etilen glikola. Tečnosti za korišćenje u zimskom periodu sadrže i male količine etanola ili antifriza napravljenog od metilnog alkohola kako bi se proizvod ne smrzavao.
Tečnosti formulisane za čišćenje vetrobranskih stakala generalno bolje čiste od vode i obično se neće smrzavati do 20 i više stepeni ispod nule. Loša vest o tečnosti za brisače je da je obično napravljena od etanola ili metanola, koji su otrovni za ljude i životinje i mogu biti štetni po životnu sredinu. Tečnost za brisače takođe obično uključuje dozu etilen glikola, toksičnog alkohola koji se koristi u automobilskom antifrizu. Te supstance mogu oštetiti završne slojeve boje, kao i neke plastične i gumene delove na vozilima, osim ako nisu specijalno pripremljene tako da budu nekorozivne, odnosno da ne oštećuje boju, metal i gumene delove.