Male dimenzije, velika uloga
Termostat je vitalni deo sistema za održavanje temperature motora i njegov zadatak je da reguliše protok rashladne tečnosti (antifriza) i tako održava radnu temperaturu motora optimalnom. Iako je možda malih dimenzija (može da stane na dlan), posao koji obavlja je od presudnog značaja da motor ostane na sigurnoj radnoj temperaturi.
Ukoliko se motor ne pregreva ili uspeva da dostigne normalnu radnu temperaturu nakon vožnje od nekoliko kilometara, termostat verovatno radi ispravno. Termostati uglavnom traju godinama – nekada i tokom celog životnog veka vozila – pa zašto se mučiti da ih menjate? Da li zamena termostata treba da bude sastavni deo uobičajenog ciklusa održavanja? Pokušaćemo da odgovorimo na ova pitanja.
Kako funkcioniše termostat
Termostat vašeg automobila je vitalna komponenta, ali je konstrukcijski prilično jednostavan. To je, u osnovi, dvosmerni ventil između motora i hladnjaka koji reguliše količinu rashladne tečnosti koja se odmah vraća u motor ili sprovodi do hladnjaka radi snižavanja temperature. Ovime se osigurava da rashladna tečnost u motoru ostane u određenom temperaturnom opsegu (između 90 °C i 105 °C), bez obzira na kolebanja spoljne temperature.
Kada se hladan motor pokrene, termostat (glavni ventil) je zatvoren i tada nema protoka kroz hladnjak. Manji obilazni ventil je otvoren i rashladna tečnost cirkuliše samo unutar motora i kroz sistem grejanja unutrašnjosti vozila. Kako se motor bliži radnoj temperaturi, termostat se postepeno otvara, obezbeđujući protok rashladne tečnosti kroz hladnjak. Po hladnom vremenu, ako temperatura motora padne blizu donje granice radnog opsega (oko 90 °C), termostat se ponovo zatvara.
Ventil se otvara i zatvara oprugom, klipom ili nekim drugim termički kontrolisanim uređajem koji reaguje na promene temperature u rashladnoj tečnosti.
Kada je vreme za zamenu termostata?
Budući da su tako jednostavni, termostati se uglavnom ne kvare ni tokom višegodišnje eksploatacije. Međutim, u sklopu drugih radova na održavanju sistema hlađenja, kao što su zamena creva za rashladnu tečnost i/ili dotrajalog hladnjaka, bilo bi dobro u istom aktu zameniti i termostat, radi „mirne glave“.
Pored preventivnog održavanja, termostat treba zameniti ukoliko prestane da se otvara i zatvara kada je to potrebno. Ako se zaglavi u zatvorenom položaju, rashladna tečnost se zadržava u motoru dovodeći do njegovog pregrevanja. Ako se pak zaglavi u otvorenom položaju, rashladna tečnost će stalno cirkulisati kroz motor i hladnjak. To može da onemogući motor da dostigne svoju radnu temperaturu, a time i punu efikasnost, kao i da smanji emisiju toplote iz sistema za klimatizaciju.
Znaci da termostat ne funkcioniše kako je predviđeno obično obuhvataju pregrevanje ili rad motora na višoj temperaturi nego što je uobičajeno, kao i smanjenu efikasnost grejača kabine (ne dobija dovoljno toplog vazduha). Neispravan termostat takođe može i da uključi omraženu lampicu „Check Engine“. Budući da ove simptome mogu uzrokovati i drugi problemi, stručno lice treba da pregleda čitav sistem hlađenja pre nego što odluči da zameni termostat.
Ako vam se motor makar i samo jednom pregrejao, verovatno ćete morati da nabavite novi termostat. Naime, pregrevanje može prouzrokovati ozbiljna oštećenja ventila i kućišta termostata, kao i creva i zaptivki sistema za hlađenje.
Da sumiramo, simptomi kvara termostata obuhvataju sledeće:
- Loše performanse motora (pad snage i povećanje potrošnje goriva)
- Pregrevanje / nedovoljno zagrevanje motora
- Kolebanje temperature motora (ako se termostat ne otvara/zatvara kako bi trebalo, to može zbuniti sistem i dovesti do toga da prikazuje netačna očitavanja).
- Curenje rashladne tečnosti (rashladna tečnost koja ne otiče može da prouzrokuje oštećenje creva).
Kako se ispituje termostat?
Ispitivanje termostata nekada je podrazumevalo njegovo uklanjanje iz sistema i zagrevanje dok je potopljen u vodu, sve do deklarisane temperature na kojoj počinje da se otvara. U savremenim automobilima rad termostata nadgleda računar i u najvećem broju slučajeva, ako se termostat zaglavi u zatvorenom ili otvorenom položaju, lampica „Check Engine“ će signalizirati problem.
Mehaničari ispituju termostat merenjem temperature gornjeg i donjeg creva hladnjaka infracrvenim termometrom, dok istovremeno nadgledaju temperaturu motora. Ako se termostat zaglavio u otvorenoj poziciji, donje crevo hladnjaka će početi da se zagreva čim se motor pokrene. Ako se zaglavi u zatvorenom položaju, neće biti protoka ni kada motor dostigne radnu temperaturu, dok će donja creva hladnjaka ostati hladna. Naravno, nedostatak protoka kroz hladnjak može biti uzrokovan i drugim razlozima, koji nisu u vezi sa termostatom. Ako se termostat zaglavi u zatvorenoj poziciji, motor se može pregrejati, a to može rezultirati skupim popravkama. Ako postoji sumnja da je termostat zaglavljen u ovom položaju, obično se zamenjuje.
Ne ignorišite defektan termostat
To što vam u kabini možda neće biti dovoljno toplo biće najmanji problem s kojim ćete suočiti ako termostat otkaže poslušnost. Pregrevanje može prouzrokovati ozbiljna oštećenja motora i ne treba ga zanemariti. Većina modernih vozila ima merač temperature na instrument tabli koji daje konstantno očitavanje temperature rashladnog sistema, u rasponu od „C“ do „H“ ili plave do crvene boje. U modernim automobilima, kada motor dostigne optimalnu temperaturu, igla ili trakasti grafikon će se zaustaviti u mrtvoj tački, obično nešto bliže hladnoj strani. Ponekad se uz indikator temperature nalazi i lampica upozorenja koja se uključuje kada je motor topliji nego obično.
Mnogi noviji automobili umesto merača imaju signalnu lampicu za visoku temperaturu, koja može biti samostalna ili dopunjena odvojenim indikatorom – obično plavom ikonom termometra koji je potopljen u tečnosti – koji se uključuje po pokretanju hladnog motora i svetli sve dok se ne dostigne radna temperatura. Ako ovaj indikator ostane uključen, velika je verovatnoća da se termostat zaglavio. Merač temperature može vozaču blagovremeno skrenuti pažnju da nešto nije u redu, ali lampica upozorenja se možda neće oglasiti sve dok motor ne bude toliko vruć da ga treba odmah isključiti kako bi se sprečila oštećenja.
Da li treba zameniti termostat u okviru redovnog održavanja? Nije neophodno, međutim, možda bi bilo dobro zameniti termostat kada se motor podvrgne generalnoj popravci ili zameni. Termostat se često zamenjuje u paketu sa pumpom za vodu, posebno ako se nalaze u istom području. Neki proizvođači preporučuju ažuriranje računarskog softvera motora kada postoji kôd „Check Engine“ signal koji se odnosi na termostat, nakon što je zamenjen.