Zašto je filter motornog ulja toliko važan?
Sve pokretne komponente motora zahtevaju čisto motorno ulje za pravilno podmazivanje. Zbog toga filteri za ulje imaju ključnu funkciju u produžavanju veka vašeg vozila.
Filter za ulje je naročit filter dizajniran za uklanjanje zagađivača koji se vremenom nakupljaju, poput metalnih ljuspica, prašine, čestica ugljenika, jedinjenja silicijuma itd. Uklanjanjem ovih zagađivača osigurava se da motorno ulje bude najboljeg kvaliteta, a motor ostane čist i radi nesmetano. To dalje utiče na ekonomičnost potrošnje goriva, životni vek maziva i manje zagađenje životne sredine.
Filteri za ulje imaju veoma važnu funkciju i ako oni nisu dobrog kvaliteta može doći do prevremenog habanja motora i otkazivanja drugih delova. Naime, svim pokretnim delovima motora neophodno je čisto ulje kako bi bili pravilno podmazani. Sitni komadići metala i čestice nastale oksidacijom ulja koje se formiraju tokom rada motora dospevaju u ulje i ako se ovim abrazivnim nečistoćama dozvoli da cirkulišu kroz sistem može doći do erozije u motoru, odnosno njegovog trajnog oštećenja. Budući da su neki prolazni delovi motora izuzetno mali – određeni zazori glavnog ležaja su jedva nešto deblji od ljudske dlake - filter za ulje treba da „hvata“ sitne čestice i metal i uklanja ih iz cirkulacije, štiteći tako osetljive delove motora.
Kada je vreme za zamenu filtera ulja?
Nažalost, na to pitanje nije lako odgovoriti. Većina proizvođača izražava efikasnost filtera kao procenat čestica određene veličine koje filter može da zadrži. Međutim, malo filtera jasno prikazuje kapacitet za skladištenje ovog otpada, dok neki proizvodi uopšte ne prikazuju takve informacije. Kako je filter trajno zapečaćena metalna jedinica, nije moguće izvršiti vizuelni pregled kako bi se utvrdilo kada zamena neophodna. Takođe, ne postoji ni instrument, merač ili lampica upozorenja da vas podsete da je vreme da promenite filter za ulje; zato nećete ni primetiti uticaj začepljenog ili prljavog filtera za ulje na vaš motor.
S druge strane, začepljen ili prljav filter ulja može da obuhvati sve ili neke od sledećih „simptoma“:
- Pregrevanje motora
- Zvuci kliktanja ili tapkanja iz motora
- Svetlo za pritisak ulja na kontrolnoj tabli
- Miris ulja u automobilu
Ako primetite bilo koji od navedenih znakova, savetuje se da stupite u kontakt sa najbližim automehaničarem.
Kada redovno menjate ulje i filter smanjujete opterećenje motora i mogućnost njegovog oštećenja, produžavajući mu radni vek. U današnjim motorima visokih performansi stari industrijski standard za promenu ulja i filtera za ulje na svakih 3000 km više nije na snazi. Mnogi proizvođači preporučuju intervale od 10.000 kilometara ili više. Uputstvo za upotrebu vašeg vozila sadrži preporuke o tome koliko često treba menjati ulje i filter. Na učestalost zamene filtera utiču i vaše navike u vožnji : ako pretežno vozite u gradu ili idete na kratka putovanja, možda ćete morati da menjate filter ulja češće od vozača koji uglavnom borave na autoputu. Takođe, vuča prikolice, vožnja pod ekstremnim temperaturama ili putovanja u planine takođe mogu zahtevati kraće intervale zamene filtera za ulje.
Kako izabrati filter
Vlasnici automobila često dobijaju oprečne savete o filterima za ulje. Priručnici, automehaničari i maloprodaja često nude različita mišljenja. Realnost je da je, kada je reč o ulju i filterima, jedini pravi odgovor – prilagođen odgovor, odnosno filter po meri vozila i vozača .
Na kvalitet filtera za ulje utiče mnogo faktora, počev od filter papira (on svakako nije najvažniji element, ali veći kvalitet vlakana, prisustvo aktivnog ugljenika i drugi faktori mogu popraviti performanse filtracije), preko efikasnosti filtracije (najmanji dijametar čestice koje ne prolaze filter) do sposobnosti zadržavanja nečistoća (količina čestica koju filter može da ukloni i zadrži).
Posledice kupovine jeftinog filtera za ulje
Naravno, veoma je važno odabrati visokokvalitetan filter za ulje, jer unutrašnja konstrukcija i kvalitet filtera imaju presudan uticaj na životni vek motora vašeg automobila. Pri izboru filtera uzmite u obzir i rezultate relevantnih istraživanja – na primer, General Motors je objavio rezultate studije u kojoj se tvrdi da je „u poređenju sa filterom od 40 mikrona, habanje motora smanjeno za 50 procenata uz filtriranje od 30 mikrona. Isto tako, habanje je smanjeno za 70 procenata uz 15-mikronsku filtraciju“. Treba li nam bolja motivacija za čisto ulje?