Kada vas put odvede van grada na produženi odmor, radnu ili neku drugu obavezu, važno je da obezbedite adekvatne uslove za čuvanje i negu svojih ljubimaca – bilo da se oni kreću na četiri noge ili četiri točka. Šta je sve potrebno pripremiti pre nego što se rastanete od automobila na duže vreme, pročitaćete u tekstu koji sledi.
Različite su okolnosti koje nas mogu odvojiti od vozila tokom dužeg vremenskog perioda. U nekim slučajevima vlasnici žele da sačuvaju automobil od preteranog habanja tokom hladnih zimskih meseci, dok će se drugi lišiti volana zbog produženog odmora na nekoj udaljenoj lokaciji, privremenog preseljenja zbog posla ili vojne obaveze. U idealnom slučaju, kao što imate nekoga ko će da brine o kućnim ljubimcima, zaliva biljke ili preuzima poštu, imaćete i prijatelja kome ćete poveriti brigu o automobilu u vašem odsustvu.
Bez obzira na razlog, skladištenje vozila zahteva posebne pripreme kako bi ono bilo bezbedno i zaštićeno dok je u hibernaciji. Na primer, povremeno pokretanje agregata sačuvaće mnoge delove motora, očuvati vitalnost akumulatora i produžiti vek trajanja guma. Provera „situacije“ pod haubom može sprečiti oštećenja nastala zbog različitih životinja koje tu mogu pronaći privremeni ili trajni smeštaj. Dopunjavanje ulja i tečnosti rešiće problem sa kondenzacijom i podmazivanjem, temeljno čišćenje enterijera će sprečiti nakupljanje neprijatnih mirisa, a uklanjanje svih dragocenosti iz unutrašnjosti vozila smanjiće verovatnoću kriminalne provale.
Pre putovanja
Pre nego što podmažete cipele i krenete na put, preporučljivo je da odvojite malo vremena koje ćete posvetiti pripremi automobila za duži boravak van druma. Pre svega, trebalo bi da se uverite da je vaš automobil dobro održavan. Jer, ako već postoje nekakvi problemi koji se manifestuju pre nego što odložite automobil, postoji velika šansa da će se oni dodatno iskomplikovati dok budete odsutni (naročito ako se radi o curenju iz različitih cevi i creva).
Higijena enterijera
Prvo i najvažnije, neophodno je temeljno pregledati i očistiti vozilo, ukloniti svako smeće, naročito kvarljive namirnice ili drugu robu koja može ostaviti upečatljive mirisne tragove. Poseta auto-perionici radi dubinskog čišćenja presvlaka, patosnica i drugih elemenata enterijera biće dovoljan razlog za zadovoljstvo kada ponovo budete seli u čisto vozilo. Izvadite sve dragocenosti iz automobila i unesite ih u dom (ovo je posebno važno ako ćete automobil ostaviti na ulici ili u zajedničkoj garaži). Konačno, proverite nivoe tečnosti u automobilu pre nego što napustite grad kako biste imali jednu brigu manje kada se vratite.
Izbor mesta za skladištenje
Kada ostavljate automobil na duže vreme svakako birajte da ostane u bezbednom, suvom okruženju. Zato je najbolje držati ga negde u zatvorenom prostoru, koji obezbeđuje zaštitu od svih vremenskih neprilika (sneg, vetar, kiša ili vrućina). Ako garaža nije na spisku raspoloživih opcija, preporuka ja da se koriste pokrivači (cerade za auto) koji će prekriti kompletan automobil i zaštititi farbu od prljavštine, korozivnih padavina ili predmeta koji bi mogli da je oštete.
Pun rezervoar
Neko bi pomislio da pun rezervoar goriva u automobilu koji neće dugo biti vožen nema previše smisla, ali činjenica je da je rezervoar preporučljivo napuniti gorivom kako bi se sprečilo nakupljanje vlage i pojava oštećenja usled korozije. Neki vlasnici gorivu dodaju i različite aditive koji dodatno štite rezervoar od rđanja. Treba, međutim, imati na umu i to da gorivo tokom dužeg stajanja gubi na kvalitetu, tako da neki stručnjaci savetuju da se rezervoar isprazni, a zatim napuni svežim gorivom.
Čišćenje spolja
Pobrinite se da uklonite svu prljavštinu i nečistoće sa spoljašnje strane vašeg automobila, jer mrlje koje ostavite da se „kisele“ tokom mesec i više dana mogu da oštete farbu – posebnu pažnju posvetite uklanjanju mrlja od ptičjeg izmeta, koji je posebno neugodan jer kiseline iz probavnog trakta životinje mogu brzo dovesti do vidljivih oštećenja. Što se tiče unutrašnjosti, već smo naglasili potrebu da uklonite svo smeće i kvarljive namirnice i tečnosti.
Proverite ulje
Čak i ako po rasporedu redovnog održavanja ne morate da menjate ulje, najbolje je ne rizikovati sa tečnošću sumnjivog integriteta. Naime, prljavo ulje u automobilu tokom dužeg vremenskog perioda može da prouzrokuje štetu na delovima motora. Kao i slučaju goriva, planirajte da još jednom promenite ulje kada stavite automobil u pogon (osim ako ne koristite sintetičko ulje).
Ne koristite parkirnu kočnicu
Ručnu, odnosno parkirnu kočnicu ne treba aktivirati u vozilu koje neće biti korišćeno tokom dužeg vremena. U zavisnosti od mikroklimatskih uslova, parkirna kočnica može da se zaledi ili zaglavi (površina kočionih paknova ili pločica može se praktično spojiti sa točkom i ostati zaglavljena). Umesto toga, podbočite točkove i tako sprečite kotrljanje.
Proverite pritisak u gumama
Pre nego što se oprostite od automobila i krenete na put, trebalo bi da proverite pritisak u gumama! Ako je pritisak u gumama prenizak dok vozilo mesecima stoji u istom položaju, mogu se formirati trajne deformacije koje iziskuju kompletnu zamenu. Poželjno je i da između podloge i guma postavite zaštitnu ceradu koja će sprečiti eventualno prodiranje toksičnih tečnosti iz automobila u zemljište, ali i zaštititi gume od agresivnih materija u podlozi.
Zaštitite cilindre motora
Za dodatnu zaštitu od pojave rđe u bloku motora možete da uklonite svećice i poprskate malo ulja u cilindre. Ili pitajte vašeg mehaničara kako da sprovedete ovu zaštitu na najbolji način.
Održavajte akumulator
Akumulator u automobilu koji se ne vozi može brzo da se isprazni i „umre“, čak i ako su svi veći potrošači isključeni iz sistema. Postoji više načina za čuvanje baterije, od skidanja klema i unošenja akumulatora u prostor sa koliko-toliko kontrolisanom temperaturom, do specijalnih uređaja za dopunjavanje koji povremeno puni bateriju i održava je svežom. Ako ne vodite računa o ovome, imaćete još jedan nezanemarljiv trošak pri ponovnom pokretanju automobila.
Zaštitite metlice brisača
Gumena traka sa metlica brisača može da se zalepi za vetrobransko staklo ako dugo stoji u istom položaju. Postavljanje trake plastične folije ispod svake oštrice je jednostavan način da se ovo spreči. Alternativno, možete potpuno da uklonite lopatice ili da ih okrenete od vetrobranskog stakla tako da oštrice usmerite suprotno od stakla.
Zatvorite izduvni sistem
Zatvaranje izduvne cevi sprečava glodare, paukove i druge štetočine da prodru u vitalne delove automobila i prouzrokuju nepopravljivu štetu. Ubacivanje krpe u auspuh ili zaptivanje aluminijumskom folijom će biti dovoljno. Isto važi i za druge otvore, kao što su usisnici vazduha. Svakako ne zaboravite da oslobodite sve zaptivene otvore pre ponovnog pokretanja motora!
Šta „autositer“ treba da radi
U zavisnosti od toga koliko dugo ćete biti odsutni, možda će vam trebati neko da povremeno „baci oko“ na vaš automobil. To može biti član porodice, komšija ili prijatelj, odnosno neko u koga imate poverenja. Zahtevi nisu previsoki: trebalo bi pogledati da li su gume i točkovi na mestu i da li je eventualno neka guma vidljivo ispustila vazduh; poželjno je i proveriti da li su sva vrata zaključana, da li je poklopac goriva na mestu i da li ima bilo kakvih znakova oštećenja (udubljenja u karoseriji, oštećenja brave i slično) – tako ćete barem imati podatak kada se otprilike potencijalni incident odigrao.
Kada su već u blizini vozila, bilo bi dobro da provere da li se neka životinja previše odomaćila u prostoru ispod haube ili na točkovima (osim što se gnezde u motornom prostoru, neke životinje mogu grickanjem da nanesu i ozbiljnu štetu električnim instalacijama i gumenim delovima). Ako su ptice bile previše „darežljive“ prema vašem vozilu (kada vas, po utešnom verovanju, očekuje iznenadni novčani dobitak), bilo bi dobro da vaš dobri Samarićanin očisti tragove pre nego što oni oštete farbu.
Ako prijatelju poverite i ključeve, zamolite ga da s vremena na vreme „kresne“ motor i obrne nekoliko krugova po kraju – biće dovoljno da to radi jednom u dve nedelje u trajanju od petnaest minuta. S druge strane, prekratke vožnje mogu dodatno da isprazne akumulator, pa i o tome treba voditi računa (v. antrfile). Po završetku vožnje treba se uveriti da su sva svetla isključena, a brave zaključane.
Povratak u akciju
Kada se konačno vratite svom limenom ljubimcu, iskoristite ovu kontrolnu listu sa radnjama koje treba da sprovedete kada ga vraćate u život:
- Proverite ispod haube da li postoje tragovi prisustva glodara: potražite sažvakane kaiševe, creva, žice ili gnezda. Ako ste pokrili auspuh ili usisnike za vazduh, uklonite materijal pre nego što startujete motor.
- Proverite brisače vetrobranskog stakla da vidite da li je guma metlice napukla ili lomljiva.
- Proverite pritisak u gumama i naduvajte gume prema preporučenim specifikacijama.
- Proverite kočnice. Na diskovima se možda nakupila rđa. U većini slučajeva, ove naslage će nestati nakon kraćeg vremena dok budete vozili.
- Proverite tečnosti da biste bili sigurni da nije bilo curenja i da su sve one na preporučenim nivoima.
- Ako je kabl akumulatora isključen, uverite se da ste ga ponovo priključili i da su polovi baterije čisti.
- Operite vozilo da biste uklonili svu prljavštinu koja se možda nakupila.
* * *
Dakle, priprema vozila za dugotrajno skladištenje zahteva određeni napor i malo pažnje. Ali preduzimanje odgovarajućih koraka – poput onih koje smo opisali u tekstu o prolećnom spremanju automobila – pomoći će vam da se brzo i bezbolno vratite na put.
Da li neko treba da vozi moj auto dok sam odsutan?
Većina auto-mehaničara tvrdi da je automobil koji se ne vozi pod mnogo većim rizikom od pojave kvarova od onog koji je u stalnom pokretu. Oni savetuju da se vozilo stavlja u pogon nekoliko puta mesečno, po mogućnosti najmanje jednom nedeljno. Nije loše ni povremeno uključiti motor da radi u mestu, ali je ipak bolje izvesti „konje na livadu“ i dati mašini malo oduška.
Da bi se očuvala vitalnost akumulatora preporuka je da se automobil stavlja u pogon svake dve nedelje i vozi najmanje 15 minuta. Periodična vožnja ima nekoliko prednosti: održava optimalnu napunjenost baterije, pomaže automobilu da „protegne noge“ i održava motor i druge komponente adekvatno podmazanima. Takođe je dobro da pokrenete klima-uređaj kako bi svi delovi sistema za klimatizaciju bili u ispravnom stanju, tj. bi se zadržao kvalitet svežeg vazduha u kabini.