U ponudi imamo veliki izbor alternatora visokog kvaliteta za sve vrste vozila. Za vas izdvajamo neke od njih koje trenutno možete kupiti po akcijskim cenama. Našu kompletnu ponudu alternatora možete pogledati jednostavnim odabirom željenog vozila u meniju iznad!
Svi električni uređaji automobila snabdevaju se pomoću alternatora, koji je, u stvari, električni generator. Pomoću njega se puni i akumulator. Alternator pokreće motor, kako bi stvarao struju - kad motor ne radi, električna energija se vuče iz akumulatora. Električne generatore delimo na 1) dinamo – koji generiše jednosmernu struju ili 2) alternator – generator naizmenične struje.
Današnji automobili većinom imaju generatore naizmenične struje, to jest alternator. Prednost alternatora je što su jači, tako da se već i pri najmanjem broju obrtaja dobija dovoljno struje kako bi se akumulator punio. Za punjenje akumulatora je potrebna jednosmerna struja. Zbog toga svi alternatori imaju još i ispravljač čiji je zadatak da pretvori naizmeničnu struju u jednosmernu.
Kako radi alternator?
Bez obira o kojem generatoru se radi, oni električnu energiju prave okretanjem rotora. Generator naizmenične struje (tj. alternator) ima induktivne namotaje na nepokretnom prstenu, tj. statoru.U induktivnim namotajima se stvara električna energija. Unutar tog statora okreće se rotorski namotaj, koji je okružen kandžastim polovima.
Rotor je elektromagnet koji ima jedan pobudni namotaj. Taj namoraj se okreće, a njegovi krajevi su priključeni na odvojene klizne prstene. Preko četkica na kliznim prstenima se na rotorski namotaj dovodi električna energija. Rezultat toga je da nastaje magnetno polje koje ima severni i južni pol. Prilikom pomeranja magnetnog polja (u ovom slučaju okretanja) pored induktivnog namotaja, u njemu će se stvarati električni napon. Veći napon se dobija većim brojem magneta koji u određenom vremenu prolaze pored ovog namotaja. Zbog toga je rotor više puta podeljen, pa se tako dobija jenak učinak kao da se okreće veći broj magneta.
Između ostalog, prednost alternatora je i to što ne postoji kolektor na kojem oduzimanje velikih struja kod dinama dovodi do problema sa varničenjem. Unutar alternatora se u odnosu na statorske namotaje naizmenično pomeraju severni i južni pol rotora. Na taj način se stvara naizmenični napon. Akumulator u vozilu zahteva naizmeničnu struju, pa struju iz alternatora treba diodama ili drugim ispravljačima pretvoriti u jednosmernu. Ispravljači dobijaju i ulogu prekidača za povratnu struju. Zahvaljujući upotrebi tranzistora, dimenzije regulatora su postale toliko male da mogu da se ugrade u sam alternator. Napon iz električnog generatora uvek mora da bude jednake veličine, takoda je na njega priključen regulacijski prekidač. On ograničava napon i ublažava predavanje. Da njega nema, akumulator bi se previše napunio ili bi alternator pokvario potrošače. Regulator ima ulogu da štiti generator od preopterećenja. Takođe, takozvanim prekidačem povratne struje sprečava pražnjenje akumulatora preko generatora, kada se on okreće polako.
Šta je najčešći uzrok kvara alternatora?
Nekoliko razloga može da dovede do kvara alternatora:
• Labav kaiš
• Diode koje slabije rade i zbog toga ne mogu da prenose napon potreban vozilu
• Ležajevi, koji omogućavaju rotaciju alternatora, mogu takođe da se istroše i da spreče normalno funkcionisanje alternatora
• Ako postoji problem sa voltažom koju alternator, to takođe može da dovede do loših simptoma alternatora
Simptomi neispravnog alternatora
• Treperenje sijalica farova
Jedan od najranijih simptoma neispravnog alternatora jeste kada primetite da vam farovi slabije sijaju ili počnu da trepere. To ćete primetiti kad ubrzavate ili usporavate. Ako je vaš alternator u optimalnom stanju, farovi ostaju sjajni uprkos brzini kojom vozite.
Prigušivanje svetala na instrument tabli je drugi simptom koji možete da primetite. U tom slučaju, savet je da testirate alternator da biste ga proverili i popravili, ukoliko je potrebno.
• Slab ili prazan akumulator
Ukoliko vam se čini da akumulator slabi ili da je prazan, onda u takvim uslovima i alternator počinje da se kvari. Iako on i dalje može da napuni akumulator vašeg vozila, ne može da ga spreči da se isprazni. Međutim, moraćete da znate koja je razlika između lošeg alternatora i slabog akumulatora.
Postoji nekoliko načina da se to proveri. Prvo treba da proverite signalnu lampicu za akumulator koja se nalazi na vašoj instrument tabli. To uradite bez pokretanja vozila. Ako je akumulator i dalje jako napunjen, to znači da je i dalje dobar. Ali, ako je došlo do kvara alternatora, onda će se drugi električni uređaji napajati strujom iz akumulatora, zbog čega će se akumulator brže isprazniti.
• Čudan zvuk
Alternator ima veliki broj pokretnih delova, koji bi trebalo da se okreću kada ispravno rade. Međutim, kada se neki deo alternatora pohaba on može da počne da stvara neobične zvukove. Tačnije, ako čujete zvuk struganja, to može biti znak da je ležaj istrošen i stvara ovaj zvuk struganja.
Još jedan razlog zašto vaše vozilo proizvodi zvuk škripanja je ako regulator napona nepotrebno šalje signale alternatoru da nastavi sa punjenjem. Dakle, bilo koji od ova dva različita zvuka može biti simptom neispravnog alternatora.
• Problem pri startovanju motora
Jedan od razloga zašto vaše vozilo ne pali na prvi kontakt ključa, ili mu treba više pokušaja da upali jeste neispravan alternator. Na mnogim automobilima postoji lampica upozorenja (koja izgleda ili kao baterija ili ima slova ALT) koja će se upaliti kada postoji problem sa alternatorom. Kada alternator ne radi kako treba (što znači da ne daje izlaz od 13 do 15 volti), lampica upozorenja će se upaliti. Ako alternator još nije u potpunosti otkazao, onda lampica može naizmenično da se pali i gasi.
• Električni kvarovi
Pošto je alternator glavni izvor električne energije vašeg vozila, onda i električni problemi mogu da budu uzrok lošeg alternatora. Ovi kvarovi mogu da se uoče na nekoliko načina, poput električnih prozora koji rade sporije nego uobičajeno. Takođe možete da primetite posledice na centralnim bravama, grejanju sedišta i brisačima.
Ovo sve mogu biti upozoravajući znakovi nefunkcionalnog alternatora, ali morate da budete sigurni u koren problema, tako što ćete vozilo odvesti na testiranje. Obučeni mehaničar tačno će znati koji su problemi i kako ih rešiti.
Kako poručiti alternator?
Putem naše online prodavnice omogućavamo vam jednostavan, brz i lak način, da pronađete, odaberete i naručite sve vitalne delove koji vam mogu biti potrebni bilo za redovan servis ili popravku vašeg vozila, među kojima i alternator.
Originalni delovi renomiranih svetskih proizvođača su garancija kvaliteta, a najpovoljnije cene razlog zadovoljstva naših kupaca.
Iskusan tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Slobodno nas pozovite ukoliko imate bilo kakvih pitanja na: 011/43-000-45 svakog radnog dana od 8:30 do 16:30, i subotom od 9.00 do 14.00.