Zima je pri kraju i pravo je vreme da sagledamo štetu koju su našim automobilima naneli meseci prošarani hladnim vetrom, kišom, snegom, ledom, solju i drugim „zimskim čarolijama“ s kojim smo se suočavali tokom proteklih nekoliko meseci.
Bljuzgavica, so i niske temperature utiču na sve delove automobila, od guma do metlica brisača. Vreme dok čekamo prve laste idealno je za temeljniji pregled vozila i saniranje eventualnih šteta, kako vidljivih tako i onih koje izmiču golom oku. Ove provere nas neće mnogo koštati i dobar deo njih možemo obaviti u sopstvenoj režiji, mada je za potpunu sigurnost preporučljivo posetiti profesionalne perionice i mehaničarske servise koji nude usluge pregleda guma, trapa, zamenu tečnosti i druge stavke iz domena periodičnog održavanja. Jer, eventualne sitne intervencije u ovom trenutku mogu vas u budućnosti sačuvati od skupih popravki i bezbednosnih opasnosti.
Moderni automobili su projektovani da stoički podnose ozbiljne izazove svakodnevne eksploatacije, uključujući i ekstremne meteorološke uslove, tako da osim ako vaše vozilo nije prezimilo zatrpano ispod snega, nećete imati previše posla oko revitalizacije. Ali, nekoliko stvari ne treba propustiti.
Prva stanica – auto-perionica
Pranje automobila je nešto što smo trebali da obavimo nekoliko puta tokom zime, ali sada kao apsolutni imperativ imamo efikasno uklanjanje soli, peska i prljavštine. Ovi korozivni tragovi zime oštetiće trajno sve sa čime dođu u dodir i vremenom narušiti kako estetski tako i bezbednosni integritet vozila. Preporuka je da ovom prilikom ne štedite prskajući automobil u samouslužnim perionicama, već da se „otvorite“ za kompletno ručno pranje koje uključuje i dubinsko čišćenje spolja i iznutra namenskim sredstvima za čišćenje i pranje karoserije i održavanje enterijera vozila. Između ostalog, posle toga ćete se osećati kao u novom automobilu.
Posebnu pažnju obratite na donju stranu vozila, sa koje obavezno treba skinuti agresivnu prljavštinu koja polako, ali temeljno nagriza vitalne elemente šasije, trapa i sistema za ogibljenje, dovodeći do korozije i rđe, tj. do trajnih oštećenja koja na duže staze iziskuju zamenu delova ili intervenciju auto-limara. Ako kojim slučajem imate pristup čvrstoj auto-dizalici, ovo čišćenje možete obaviti i sami. Važno je samo da ne koristite sapun ili bilo koje druge hemikalije – čista voda će biti dovoljna.
Ako ste već u „uradi sam“ raspoloženju i radije koristite sopstveni pribor za čišćenje i pranje vozila, podignite i haubu i obrišite motor mekom rukavicom i vodom sa sapunom (ili nekim sredstvom za pranje motora). Uklonite lišće i druge ostatke nakupljene u kanalima o žljebovima. Pomoću četkice za zube umočene u pastu od sode bikarbone i vode uklonite sve skorene ostatke sa elektroda akumulatora. Naime, ovi naslage nastale oksidacijom metala (korozija) mogu da se ponašaju kao električni izolator koji će sprečiti pokretanje automobila. Čišćenjem se takođe pomaže da se akumulator pripremi za predstojeći stresni period rada na višim temperaturama.
Očistite donju stranu vrata (obično zaboravljamo na ovaj deo), kao i gumene prozorske kanale, gde se može nakupiti veća količina prljavštine (može da se koristi i silikonski sprej koji odbija prljavštinu i podmazuje površine koje dolaze u dodir sa staklom). Na kraju, so i sitne čvrste nečistoće mogu da oštete boju automobila, pa se pored mehaničkog čišćenja pomoću paste savetuje i nanošenje zaštitnog voska ili drugih protektivnih sredstava.
Unutrašnjost automobila možete očistiti hemikalijama za održavanje tepiha, koje će sprečiti raspadanje tkanine i produžiti joj vek. Savet je i da koristite kvalitetne patosnice, po mogućstvu one koje su skrojene tako da odgovaraju šasiji vašeg automobila (tipske gumene patosnice). Ove gumene prostirke su posebno dizajnirane tako da se dugo i uspešno nose sa nepovoljnim vremenskim uslovima tokom čitave godine, a pritom se krajnje jednostavno održavaju.
Pregledajte, rotirajte i poravnajte gume
Teret zimske vožnje naročito je težak za gume. Poravnavanje i rotiranje guma osigurava njihovo ravnomerno habanje i produžava im radni vek, ali i poboljšava bezbednost upravljanja. Važno je pratiti i gazeći sloj guma i uveriti se da je dubina šara u skladu sa zakonskim propisima (4 milimetara za zimske, odnosno 1,6 milimetara za letnje gume). Ovo je važno zato što će vam biti potrebna adekvatna vuča za kišne mesece koji su pred nama.
Svakako treba proveriti da li su sve gume pravilno napumpane (tokom zime to je naročito važno jer gume gube oko 1,31 bar za svaki pad temperature od 1 °C). Ovde nije loše znati i pravilo „4 PSI“, koje kaže da ako su vaše pravilno napumpane onda će pritisak u njima izmeren kada su zagrejane (nakon putovanja) biti za 4 PSI (0,27 bara) veći od pritiska izmerenog kada su bile hladne (pre putovanja).
Takođe, treba voditi i računa o centriranju guma, jer posle neizbežnog druženja sa udarnim rupama gotovo sigurno će biti posla za vulkanizera. Pravo je vreme i da se zimske gume zamene letnjim ili gumama za sva godišnja doba, jer kada se živa u termometru popne iznad 7 Celzijusovih stepeni poželjne performanse zimskih guma naglo opadaju (mogu uticati na povećanu potrošnju goriva), a i pojačava se njihovo habanje.
Proverite akumulator
Automobil tokom zime troši daleko više struje nego u toplim mesecima: ventilatori, grejači stakala i brisači gotovo su stalno angažovani i oni konstantno vrše pritisak na akumulator, a tu su i druge električne i elektronske instalacije. Ispravan alternator i zdrava baterija (koja bi trebala da obezbedi stabilan napon tokom četiri do pet godina eksploatacije) mogu da preguraju zimu bez i jednog problema, ali na kraju ovog perioda ipak treba proveriti da li je sve u redu. Mnogi servisi i prodavnice akumulatora pružaju mogućnost besplatne provere kvaliteta baterije, a ako vas mrzi da se šetate to možete uraditi i sami, pomoću različitih merno ispitnih alata i instrumenata za merenje napona. Usluga provere akumulatora u servisu obično nije preskupa, a nudi pouzdane informacije o snazi, naponu, ispravnosti dopunjavanja i stanju elektrolita.
Znaci koji treba da pobude sumnju u ispravnost akumulatora i/ili alternatora su: otežano pokretanje motora, slabljenje jačine farova i lampica u unutrašnjem prostoru (intenzitet osvetljenja se tada obično menja pri dodavanju gasa), uključena lampica upozorenja akumulatora na komandnoj tabli, slabije performanse električnih uređaja (sporije podizanje prozora), brže pražnjenje i učestala potreba za dopunjavanjem. Pošto ove znake mnogi vozači ne uočavaju na vreme, preporuka je da u osnovnom akumulatorskom priboru imate i odgovarajući punjač za akumulator, zlu ne trebalo.
Još neke stvarčice na koje treba obratiti pažnju
Nalet prolećne euforije iskoristite da proverite još neke važne sitnice na automobilu.
- Proverite kočnice – So koje točkovi sa puta raspršuju svuda po automobilu može da utiče i na stanje kočnica. Vodeni rastvor soli deluje korozivno na glatke metalne površine kočionih diskova i pločica i dovodi do pojave neravnina, uz gubitak podmazivanja. Škripanje, otežano kočenje i drugi simptomi problema sa kočionim sistemom treba da vas usmere ka servisu u što kraćem roku (ipak, kočnica glavu čuva).
- Uverite se da li negde ima curenja – pregledajte hladnjak i njegova gumena creva i potražite znakove curenja ili deformacije koje bi mogle da dovedu do curenja. Jer, zaista može biti nezgodno kad hladnjak otkaže poslušnost.
- Popravite ogrebotine na karoseriji – ovi zahvati imaju smisla sa estetskog, ali i sa funkcionalnog aspekta jer odlažu pojavu rđe na oštećenim mestima elemenata karoserije (u tu svrhu možete se poslužiti različitim sredstvima za ogrebotine). Takođe, podmažite brave i zglobove jer škripanje koje čujete sada neće proći samo od sebe i vremenom će postati još izraženije i iritantnije. Ne bi bilo loše ni da ispunite sitne defekte na staklima, koje ste „zaradili“ vozeći po zimskom putu posutom sitnim kamenčićima.
- Zamenite metlice brisača – idealno je da gume ili metlice brisača menjate sa svakom smenom godišnjih doba, a naročito pred početak kišnog perioda. Nove metlice će poboljšati vidljivost i smanjiti rizik od saobraćajne nezgode. Više o ovome u posebnoj temi o brisačima.
- Proverite i dopunite ili zamenite tečnosti u vozilu – od tečnosti za pranje vetrobranskog stakla, preko kočione tečnosti, do motornog ulja, sve tečnosti u automobilu zahtevaju redovnu proveru i zamenu jer jedino njihove dobre performanse mogu da obezbede normalno funkcionisanje svih sistema u automobilu.
- Proverite sistem za hlađenje – creva, šelne, curenja, nivo antifriza… Sve to valja čekirati kako nas u predstojećim toplim danima ne bi iznenadilo pregrevanje motora. Više o ovoj temu pročitajte u našem tekstu o sistemu za hlađenje.
- Zavirite ispod haube – pregledajte kaiševe, creva i sve dostupne filtere vašeg vozila (filter ulja, goriva i vazduha). Ako su kaiševi ili creva na bilo koji način oštećeni, morate ih zameniti bez odlaganja.
Ako vam se posle svega ipak ne čini da priprema vozila za proleće treba svrstati pod „uradi sam“ projekte, nemojte žaliti novac i angažujte profesionalce za temeljan pregled. Tako ćete umiriti savest i dugo uživati u sigurnoj i bezbednoj vožnji.
Ne zaboravite na filtere za vazduh
Koliko god da su akumulator, motorno ulje i gume važni, postoje i druge komponente koje su podjednako neophodne za nesmetano funkcionisanje vozila. Filteri vazduha su jedna od takvih komponenti.
Svrha vazdušnog filtera je da spreči prodor opasnih nečistoća ostatke u vitalne elemente vozila, motor, vodove za gorivo, hladnjak i bilo koji deo u čijem sastavu ima tečnosti ili gasova. Začepljen ili prljav vazdušni filter gubi efikasnost i postepeno propušta sve više nečistoća, otežavajući istovremeno normalan protok vazduha (pročitajte još i kako da prepoznate zaprljan filter vazduha).
Proleće je period godine tokom koga filteri za vazduh (kako kabinski tako i oni u sastavu motora) rade pod velikim opterećenjem i zato kraj marta predstavlja idealan trenutak za redovnu godišnju zamenu. Čisti filteri će osetno popraviti performanse motora s jedne, odnosno kvalitet vazduha u kabini (naročito ako se opremljeni i filterima polena) s druge strane. Konačno, nov filter za vazduh blagotvorno će delovati i na sistem za klimatizaciju vozila, a zbog sveukupno manjeg rada motora benefiti će se osetiti i na planu potrošnje goriva.