Statistika svake godine beleži nagli porast učestalosti kvarova na automobilima tokom hladnih meseci. Zato itekako vredi odvojiti vreme za provere i adekvatnu pripremu za vožnju pod zimskim uslovima, kada i naizgled beznačajni problemi mogu eskalirati neslućenom brzinom.
Možda nećemo imati arktičku klimu ovde u Srbiji, ali nas svakako čekaju hladni i ledeni dani za koje vozilo treba adekvatno pripremiti. Podrazumeva se da redovno servisiramo svoj automobil i održavamo ga u dobrom stanju tokom cele godine, ali tokom zime je potrebno malo dodatnog razmišljanja (doduše, ni letnji problemi s automobilom ponekad nisu naivni). Serviseri kažu da je gotovo duplo veća verovatnoća da vam se automobil pokvari tokom zimske sezone, ali postoje neke mere predostrožnosti koje možemo preduzeti kako bismo izbegli boravak van automobila po hladnoći.
Zaštita vozila od zime je od ključne važnosti ako vam je stalo da uštedite. Novac koji potrošite na odgovarajuća ulja i tečnosti, nove kočnice i sistem za pranje vetrobranskog stakla i druga relativno mala ulaganja mogu vam uštedeti veće svote novca kada zima „zagudi“. Još ako odgovarajuća zimska priprema spreči kvar ili čak nesreću, svaki uloženi dinar i sav trud će biti više nego vredan.
Ako niste sigurni odakle da počnete ili šta tačno da proverite, nastavite sa čitanjem da biste bili sigurni da nešto ne propustite.
Akumulator: broj jedan na listi zimskih problema
Akumulator tokom zimskih meseci trpi dvostruki negativan efekat niskih temperatura – s jedne strane, niža temperatura mu umanjuje efikasnost i izlaznu snagu, dok ga istovremeno opterećuje pojačana upotreba svetala, grejača, ventilatora i drugih električnih i elektronskih instalacija. Pokretanje motora dodatno otežano zbog motornog ulja koje se zgusne na niskoj temperaturi.
Ispitivanje kvaliteta akumulatora nije jednostavno, i to uglavnom treba prepustiti profesionalcima – poželjno i pre nego što baterija sasvim posustane (prosečan radni vek baterije je oko pet godina). Međutim, ispražnjen akumulator ne mora nužno biti kandidat za liferovanje – punjač za akumulator može da bude od koristi u situacijama kada nismo sasvim sigurni da je vreme za novi.
Proverite da li su kontakti na akumulatoru čisti. Ako postoji korozija, možete pokušati da je očistite, ali ako postoje očigledna oštećenja na spoljašnjoj strani kućišta, prepustite profesionalcu da to proveri. U slučaju da čišćenje obavljate sami, najpre uklonite kablove, počevši od minusa (obično je crne boje). Zatim možete očistiti terminale mešavinom tople vode i sode bikarbone (koncentrovan rastvor) pomoću stare četkice za zube ili žičane četkice i na kraju osušite papirnim ubrusima. Nanesite malo vazelina na izložene metalne površine kako biste sprečili ponovnu pojavu korozije.
Pneumatici: čizma glavu čuva!
Pritisak u gumama može biti problem tokom zime zbog niskih temperatura – gume, naime, imaju tendenciju da se izduvaju kada temperatura padne ispod 0 stepeni Celzijusa. Zbog toga pritisak u pneumaticima treba proveravati najmanje jednom nedeljno i tako sprečiti povećanu potrošnju goriva i ubrzano habanje gume. Takođe, nepravilan pritisak u gumama otežava kontrolu nad automobilom, pa je pravilno naduvavanje u lošim vremenskim uslovima najvažniji garant bezbedne vožnje. Za miran san preporučujemo da se opskrbite pumpama i kompresorima za gume koji će vam uvek biti pri ruci.
Istrošene gume i zimska vožnja čine naročito opasnu kombinaciju. Zakonska minimalna granica dubine gazećeg sloja u letnjim uslovima je 1,6 mm, dok ona na pneumaticima za zimsku upotrebu ne sme biti manja od 4 mm. Dubinu šare možete proveriti korišćenjem merača dubine gazećeg sloja ili gledajući indikatore istrošenosti gazećeg sloja na gumi. Obaveza korišćenja tzv. zimskih pneumatika kada na kolovozu ima snega i leda nije besmislena, jer guma koja je „umešena“ po „zimskom receptu“ pruža bolju kontrolu, kraći zaustavni put i bolje prianjanje na ledu, snegu bljuzgavici i hladnim mokrim putevima.
Za bolje prianjanje pneumatika na snegu i ledu mogu da se koriste lanci za sneg – ali samo ako na putu ima dovoljno snega da spreči oštećenja kolovoza i automobila. Druga opcija za snegom pokrivene puteve su čarape za sneg. Međutim, ako putujete velikim automobilom, prelazite velike udaljenosti ili ako su putevi zaleđeni, čarape za sneg ne bi bile održiva opcija.
Konačno, po svaku cenu izbegavajte bliski kontakt s udarnim rupama koje će se u predstojećim mesecima množiti kao pečurke posle kiše!
Kočnice: ne zaboravite najvažnije
Kočioni sistem je pod mnogo većim opterećenjem tokom zime, tako da bi bilo pametno da proverite kočnice jednom ili dva puta tokom sezone, jer su kočnice ono što nam čuva glavu. Veća količina „lepljivih“ padavina tokom zime donosi mnogo vlage, koja u kombinaciji sa solju može da stvori mrlje od rđe na diskovima, što umanjuje njihovu efikasnost. (Sad je dobar trenutak i da obnovimo znanje o diskovima i pločicama).
Kad ste već zaronili pod haubu, uverite se da su kaiš ventilatora i pogonski kaiš alternatora zategnuti i da nisu istrošeni, te da su svi dostupni kablovi i priključci u dobrom stanju i bezbedni. Kratak osvrt na sistem za paljenje motora takođe treba staviti na spisak za pregled.
Zimske tečnosti: spremni za mraz
Tečnosti u automobilu su sledeća stavka na koju ćete obratiti pažnju tokom priprema za zimsku sezonu. Padavine tokom zime mogu degradirati funkcionalnost kočione tečnosti – ona se tokom zime brže prlja i u njoj se pojavljuje voda koja umanjuje efikasnost kočenja. Zato valja staviti svežu tečnost za kočnice, po mogućstvu formulu za upotrebu po hladnijem vremenu.
Veoma važno je pripremiti i zimsku tečnost za pranje vetrobranskog stakla jer se druge vrste mogu smrznuti i sasvim onesposobiti sistem za pranje stakle. Verujte da nikako ne biste želeli da vam se na hladnim staklima nađe voda koja će se momentalno zalediti.
Antifriz, kao što mu ime kaže, sprečava zamrzavanje vode u sistemu za hlađenje motora. Za testiranje efikasnosti antifriza može da se koristi tester za antifriz na čijoj se skali može očitati njegova tačka smrzavanja. Za dopunu rashladne tečnosti u hladnjaku koristite antifriz, jer se on vremenom razblažuje – ljudi ponekad prave grešku tako što tokom godine koriste vodu i previše razblažuju smešu antifriza, koji onda ne pruža adekvatnu zaštitu od mraza.
U više navrata govorili smo o tome zašto treba menjati ulje u motoru. Automobili koji rade na malo motornog ulja zimi se često kvare, a oštećenja nastala zbog niskog nivoa ulja mogu biti veoma skupa za popravku. Proverite da li je nivo ulja u vašem automobilu između minimalne i maksimalne oznake i dopunite ga ako je potrebno. Da biste dodatno smanjili rizik od oštećenja motora, razmislite o promeni ulja. Prljavo ulje može postati viskoznije po hladnom vremenu (posebno u dizel agregatima), što može da oteža njegovu cirkulaciju kroz motor.
Metlice brisača i prozorska stakla: vidljivost znači bezbednost
Komplet savršeno pristojnih metlica brisača možete naći po bagatelnoj ceni, a ako niste sigurni kako da ih montirate, instalacija je takođe jeftina. Nemojte zanemariti ove pristupačne dodatke tokom zime, jer oni imaju tendenciju da se brzo degradiraju dok uklanjaju sneg i led sa stakla. Takođe, stare metlice brisača su podložnije zaleđivanju i zato dodatno opterećuju motor brisača, a mogu da naprave i male ogrebotine na vetrobranskom staklu. Proverite da li na gumi metlice ima pukotina ili rascepa i zamenite je ako ne radi kako treba (više o ovome naći ćete u našem tekstu o brisačima).
Od najveće je važnosti da možete lepo da vidite kroz vetrobran i prozore tokom vožnje. Tokom zime, kombinacija prljavštine, manjka sunčevog svetla i vlage koje sa kondenzuje na hladnom staklu može značajno da umanji vidljivost. Zato je neophodno očistiti vetrobransko staklo iznutra i spolja, a nije loše pri ruci imati par naočara za sunce, za zaštitu od dodatnog odsjaja snega i vedrog zimskog neba. Treba proveriti i da li ima pukotina na vetrobranskom staklu i sanirati ih pre nego što se prošire (to se tokom zime, usled velikih oscilacija temperature stakla, dešava neobično brzo).
Evo i nekoliko praktičnih saveza za čišćenje stakla:
• Koristite sredstvo za odleđivanje da biste razbili led. Ako je led gust, koristite strugač leda. Nanošenje sredstva za odmrzavanje prethodne noći može sprečiti nakupljanje leda.
• Ne koristite kipuću vodu za čišćenje vetrobranskog stakla. Nagla promena temperature može da izazove pucanje stakla. Mlaka ili topla voda je bolje rešenje, ali ona može da se smrzne i stvori deblji sloj leda.
• Koliko god da žurite, ne krećite u vožnju dok vetrobransko staklo nije potpuno odmagljeno. Ako je motor zagrejan, pokušajte da koristite klima uređaj da osušite staklo - to je brže i dovodi do manje kondenzacije.
Svetla: videti i biti viđen
Osim što treba da vidite kuda idete, podjednako je važno da i drugi učesnici u saobraćaju vide vas. Uverite se da su sve komponente sistema za osvetljenje – farovi, indikatori, stop svetla, svetla za maglu uključena – čiste. So i prljavština se brzo talože na zaštitnoj plastici i tako smanjuju efikasnost osvetljenja i umanjuju vidljivost na putu. Nosite rezervne sijalice fara i pokušajte da ovladate drevnom veštinom zamene sijalica – koliko god to teško bilo (a zaista može da bude frustrirajuće), isplatiće vam se višestruko.
I svakako nemojte ignorisati lampice upozorenja na kontrolnoj tabli - one su tu s razlogom!
Gorivo: zima nije vreme za šparanje po svaku cenu
Postoje dve vrste vozača: oni koji dopunjuju gorivo tek kada u suštini voze na vazduh, i oni koji ga dopunjuju već kada je rezervoar do pola pun. Tokom zime pokušajte da budete potonji! Naime, putevi su tada često zakrčeni što znači da ćete možda biti u automobilu duže nego obično. Takođe, upotreba grejača prozora i klima uređaja povećava potrošnju goriva. Ukoliko automobil neće biti na putu tokom zime, preporučljivo je napuniti ga gorivom do vrha, jer kad ima puno praznog prostora u rezervoaru nakupiće se vlaga koja može da razblaži gorivo i dodatno optereti pumpe i druge delove automobila, a može i da se zamrzne i prouzrokuje mnogo veća oštećenja.
Ako vas visoke cene goriva muče i tokom zime, pogledajte neke od naših saveta kako uštedeti na gorivu.
I još poneka sitnica…
Očistite lišće ispod haube. Opalo lišće može biti nezgodno jer pokriva rupe i čini puteve klizavim. Ovo lišće može i da oštetiti automobil tako što će blokirati odvode za kišnicu i dovesti do curenja vode u unutrašnjost automobila. U nekim slučajevima, raspadni produkti lišća mogu da oštete lak ili farbu. Dakle, kad proveravate nivoe tečnosti, očistite sve lišće sa krova i haube.
Razmislite o kupovini pokrivača za automobil. Nisu neophodne za zaštitu od zime, ali cerade za automobil mogu da spreče zamrzavanje tečnosti, uštede dragoceno vreme za jutarnje odleđivanje prozore (pet minuta duže u krevetu, malo li je?) , i pruže dodatnu zaštitu karoserije od soli.
Podmažite staze za prozore. Smrznuta voda može da prodre u šine prozora i oteža im kretanje, ošteti kablove i prouzrokuje druge štete. Problem se može izbeći tako što će se šine prozora podmazati silikonom u spreju ili suvim teflonskim mazivom u spreju.
Podmažite brave za vrata. Iako se brave na vratima i prtljažniku ne koriste često kada postoji daljinski sistem za otključavanje, to nije razlog da ih ignorišemo. Bez podmazivanja cilindri brave mogu da korodiraju i onemoguće korišćenje ključa. Za podmazivanje brava mogu da se koriste grafitna maziva za bravu ili suvo teflonsko mazivo u spreju.
Zamenite filter za vazduh kabine. Kada razmišljamo o filterima, treba istaći da se filteri za vazduh u kabini se često zanemaruju, što je svakako greška. Začepljen filter za vazduh u kabini može dramatično da smanji protok vazduha kroz grejač, optereti dodatno motor ventilatora i dovede do njegovog pregrevanja – zamena motora ventilatora na nekim automobilima može koštati i do 400 evra, tako da se zaista isplati zameniti filter za vazduh u kabini.
Na kraju, ako je vaš automobil kandidat za mali ili veliki servis, obavite te neophodne korake što ranije, nakrivite šešir, odnosno zimsku kapu, i vozite s osmehom, u inat zimi.
Zimski komplet sitnica koje život znače
Vodite računa o sebi i svojim putnicima tako što ćete adekvatno opskrbiti automobil kako obaveznom opremom tako i onim što vam može zatrebati u slučaju da automobil otkaže saradnju tokom zimske oluje. Nije loše ni da se podsetimo šta sve treba imati u automobilu tokom cele godine.
U zimski komplet opreme za hitne slučajeve možemo da uvrstimo sledeće delove:
- Sredstva za odleđivanje i zaštitu
- Baterijsku lampu, radio aparat na baterije
- Strugač za led za vetrobransko staklo i prozore
- Lopatu za čišćenje snega ili vojnički ašov
- Kablove za startovanje
- Lance i čarape za sneg
- Pesak ili kamenu so
- Toplu ćebad, dodatne kape i rukavice
- Vodu i nekvarljivu hranu, osnovne lekove
- Punjač za mobilni telefon
Kontrolna lista za brzu proveru automobila tokom zime
✅ Proverite nivoe tečnosti: sredstvo za pranje ekrana, sredstvo protiv smrzavanja, rashladnu tečnost, ulje, gorivo
✅ Proverite akumulator
✅ Očistite prozore iznutra i spolja
✅ Očistite svetla
✅ Proverite gume (pritisak, dubinu šare, oštećenja)
✅ Proverite metlice brisača
✅ Očistite lišće ispod haube
✅ Nosite punjač za telefon sa sobom
✅ Razmislite o kupovini pokrivača za automobil
✅ Napravite komplet za „preživljavanje“ u zimskim uslovima