Svaki vlasnik automobila, bilo da je iskusan entuzijasta koji ne ispušta volan iz ruku ili početnik koji se još plaši da stavi ruke na njega, u nekom trenutku će se suočiti sa nekakvim problemom u vezi sa vozilom. Iako je uvek preporučljivo potražiti stručnu pomoćza rešavanje složenih problema, osnovno razumevanje konstrukcije automobila i njegovih delova, kao i najčešćih problema i rešenja može da uštedi dosta vremena, novca i živaca. U ovom kratkom, orijentacionom vodiču za početnike pokrićemo osnovne savete za popravke i rešavanje problema koji vam mogu pomoći da se sa potencijalnim izazovima suočiti sa malo više samopouzdanja.
Razumevanje kako automobil funkcioniše korisno je iz više razloga. Prvo i najvažnije, unapređuje bezbednost na putu. Kada shvatite osnovne sisteme i „organe” vašeg vozila, bićete spremni da prepoznate i rešite potencijalne probleme pre nego što oni postanu ozbiljni. Drugo, možete uštedeti novac. Obavljajući u sopstvenoj režiji osnovne zadatke održavanja, identifikovanja manjih problema, pa i popravki jednostavnijih kvarova, smanjićete učestalost skupih poseta. Zatim, osnovno razumevanje funkcija automobila osnažuje nas kao potrošače, tako što nam olakšava donošenje odluka tokom kupovine ili popravke vozila. Konačno, ono pruža osećaj samopouzdanja i omogućava nam da se efikasnije nosimo sa neočekivanim ili hitnim situacijama. Sve u svemu, poznavanje funkcija automobila predstavlja ključnu komponentu odgovornog vlasništva.
Bez alata nema zanata
Pre nego što se upustite u avanturu rešavanja problema vašeg četvorotočkaša, važno je da se opremite pravim alatima, kao i da na adekvatan način vodite računa o bezbednosti dok ste u „ordinaciji”.
Za osnovno „prčkanje” u garaži ne treba vam profesionalni alat sa profesionalnom cenom, niti potpuno opremljena garaža. Uz malo entuzijazma i slobodnog vremena svoju radionicu možete snabdeti nekim osnovnim alatima i opremom, kao što su:
- Okasti i viljuškasti ključevi
- Odvijači
- Klešta
- Pumpa i/ili kompresor za gume
- Manometar pritiska u gumama
- Pomoćni kablovi
- Radne lampe
- Pribor za prvu pomoć
- Drugi ručni alati
Što se bezbednosti tiče, nekoliko važnih mera predostrožnosti treba da budu na samom vrhu liste prioriteta. Prvo, vodite računa da uvek radite na ravnoj površini, sa aktiviranom parkirnom kočnicom. Nosite odgovarajuću zaštitnu opremu, kao što su rukavice i zaštitne naočare. Nikada nemojte da pušite ili koristite otvoreni plamen u blizini vozila. Radite u dobro provetrenom prostoru dok rukujete hemikalijama ili radite sa motorom i tečnostima.
Uobičajeni problemi i dijagnostika
Prepoznavanje i razumevanje simptoma najčešćih kvarova na automobilu prvi je korak u rešavanju problema. Doduše, kada uočite problem, tada je obično kasno, ali možda ipak može nešto da se uradi kako bi se predupredila veća šteta.
Motor se ne pokreće
Poslednji je trenutak za polazak, ključ je u bravi, noga na pedali, tri, dva jedan... i cvrc! Motor ne može da se pokrene! Ako okrenete ključ i ništa se ne desi, proverite sledeće:
- Priključci akumulatora: Uverite se da su čisti (bez naslaga korozije) i dobro pričvršćeni.
- Kapacitet akumulatora: Testirajte napon akumulatora pomoću odgovarajućih instrumenata.
- Starter (anlaser): Oslušnite da li se čuje zvuk škljocanja; ako je prisutan, starter je možda neispravan. Proverite i ostale komponenta sistema za paljenje.
Motor se pregreva
Poslovica kaže da niste pravi vozač ako se bar jedom niste suočili s problemom pregrejanog motora. Nikad čuli, kažete? Dobro, možda nije baš narodna mudrost u pitanju, ali problemi sa hlađenjem motora svakako spadaju u najčešće „partibrejkere” na drumu.
Pregrevanje motora može dovesti do teških oštećenja delova motora. Sprečiti veće probleme tako što ćete proveriti sledeće:
- Nivo rashladne tečnosti: Uverite se da je na propisanom nivou u rezervoaru.
- Hladnjak i creva: Potražite vidljiva curenja i druge indikatore da je hladnjak otkazao poslušnost.
- Termostat: Ako se ova komponenta pokvari, motor se može pregrejati.
Neobičan zvuk ispod haube
Sedeći za volanom, sigurno ste navikli da osluškujete svaki šum (krč, tandr, zvec...). Uho kao stetoskop skuplja sva šištanja, škripanja i jauke koji dolaze ispod haube. Kakvi su sad to čudni zvuci?
Različiti zvukovi mogu da ukažu na različite probleme:
- Škripanje: Verovatno je olabavljen ili istrošen klinasti kaiš (kao i španeri).
- Zveckanje ili kucanje: Proverite da li postoje labavi ili oštećeni delovi.
- Šištanje: Može biti problem sa nekim crevom.
Lampica za proveru motora (Check Engine) svetli
Nova godina nije ni blizu, a komandna tabla svetli kao Las Vegas? Ako ignorišete lampice upozorenja, znajte da grešite i više nego što mislite.
Neka vam lampica za proveru motora bude dovoljna motivacija da posetite mehaničara, a možda i investirate u kvalitetan OBD-II skener da biste očitali kodove grešaka koje je računar detektovao i lakše dijagnostikovali probleme. Neki uobičajeni razlozi uključuju:
- Otkazivanje senzora kiseonika (lambda sonda).
- Olabavljen poklopac rezervoara goriva.
- Neispravan katalizator.
Osnovne popravke
Dijagnostikovali ste „pacijenta” i sada jedino preostaje da propišete terapiju ili ga pošaljete ga kod specijaliste na dalje pretrage. Ili ipak imate dovoljno smelosti da zavrnete rukave i probate nešto da završite sami na licu mesta? Počnite od sledećih lakih operacija:
Zamena ulja u motoru
Redovne promene ulja su neophodne za dobro zdravlje motora. Pratite sledeće korake:
- Pronađite čep za ispuštanje ulja i filter ulja.
- Ispod stavite posudu kapaciteta od 5 ili više litara da sakupite staro ulje.
- Uklonite čep za ispuštanje i pustite da ulje iscuri u posudu.
- Uklonite stari filter za ulje i zamenite ga novim.
- Zategnite čep za ispuštanje i dodajte odgovarajuću količinu svežeg motornog ulja.
Zamena filtera za vazduh
Iznenadili biste se koliko zaprljan filter vazduha može da zagorča vožnju. Osim toga, dotrajali filter vam zavlači ruku duboko u džep, jer posredno povećava potrošnju goriva i umanjuje performanse motora.
- Pronađite kućište filtera za vazduh.
- Otvorite ga i uklonite stari filter.
- Umetnite novi filter, uverite se da je pravilno postavljen.
- Dobro zatvorite kućište.
Zamena svećica
Kod nekih modela automobila ovo nije tako jednostavan postupak, pa ga treba prepustiti vičnijim rukama. U slučaju da su svećice lako pristupačne, postupak je sledeći:
- Pronađite svećice (obično su ispod poklopca na motoru).
- Uklonite kablove za svećice (zapamtite koji strujni kabl ste skinuli sa koje svećice, jer motor neće upaliti ako ih budete pomešali).
- Pomoću ključa za svećice uklonite stare svećice.
- Instalirajte nove svećice i lagano ih okrenite ključem.
- Povežite kablove onako kako ste ih uklonili u drugom koraku.
Rotiranje guma
Redovna rotacija pneumatika obezbeđuje ravnomerno habanje i produžava vek pneumatika, ali i automobila u celini:
- Podignite vozilo pomoću dizalice.
- Skinite točkove.
- Zamenite položaj točkova.
- Ponovo pričvrstite točak i zategnite matice.
Prilikom rotacije prneumatika, obratite pažnju na smer rotacije nacrtan na zidu gume.
Preventivno održavanje
Redovno održavanje može sprečiti pojavu mnogih uobičajenih problema sa automobilom (setite se da smo se u novogodišnjim obećanjima za vozače složili da preuzmemo obavezu osnovnog održavanja). Evo nekoliko preventivnih koraka koje treba uvrstiti u rutinske samokontrole:
Redovne provere tečnosti
Redovno proveravajte i dolivajte ili menjajte tečnosti u automobilu, uključujući:
- Motorno ulje
- Tečnost za menjač
- Kočiono ulje
- Rashladnu tečnost
- Tečnosti za servo upravljače
- Tečnost za pranje vetrobranskog stakla
Održavanje akumulatora
Proverite da li akumulator ima naslage korozije na terminalima. Očistite ih mešavinom sode bikarbone i vode ako je potrebno.
Održavanje guma
Proveravajte pritisak u gumama jednom mesečno i uverite se da odgovara preporukama proizvođača. Pored toga, redovno kontrolišite da li na gumama postoje znakovi preteranog habanja ili veća oštećenja.
Redovno održavanje higijene
Održavanje higijene automobila jeste važno, jer čist automobil ne samo da izgleda dobro, već i sprečava rđu i koroziju. Dalje, ono unapređuje i opšte tehničko stanje vozila, kao i bezbednost, a pomaže i u održavanju njegove vrednosti i produženju radnog veka.
Redovni pregledi
Ne preskačite redovne servise i poštujte servisne intervale koje je proizvođač preporučio u priručniku za vaše vozilo. Ovo uključuje proveru i promenu zupčastog i klinastog kaiša i drugih vitalnih komponenti.
Kada je vreme za stručnu pomoć?
Premda nam „uradi sam” intervencije mogu uštedeti dosta novca, ponekad je neophodna stručna pomoć. Profesionalca treba ubaciti na teren kada se pojave:
- Složeni problemi sa motorom.
- Problemi sa prenosom.
- Problemi sa električnom energijom i ožičenjem.
- Problemi sa oslanjanjem i upravljanjem.
Kompleksna dijagnostika koja zahteva specijalizovane alate takođe zahteva posetu mehaničarskoj radionici. Ako se osećate nesigurnim u odnosu na određeni problem ili jednostavno niste dovoljno stručni da sagledate sve implikacije kvara i moguće posledice nestručnog rukovođenja, ne oklevajte da potražite pomoć kvalifikovanog mehaničara. Kombinujući svoje znanje sa stručnom ekspertizom, održaćete neometano funkcionisanje vašeg vozila i dugoročno uštedeti na skupim popravkama
Sve u svemu, rešavanje jednostavnih problema i osnovne popravke su nešto čime svaki vozač može da se pozabavi. Osim uštede u novcu, „sam svoj majstor” filozofija u mnogim slučajevima može da nam pomogne da bolje shvatimo kako automobil funkcioniše i na koje sve načine možemo da mu olakšamo rad i produžimo vek. Investirano vreme ovde će se višestruko isplatiti.