Automobili su složene mašine sastavljene od preko 30.000 pojedinačnih delova, od minijaturnih vijaka do kompleksnih sistema poput motora ili menjača. Zbog toga se dešava da, i pored redovnog održavanja, neki problem prođe „ispod radara“ da bi prouzrokovao kvarove kada ih najmanje očekujemo...
Koliko god da svoj automobil poznajemo „u dušu“, uvek postoji mogućnost da nam užitak za volanom presedne zbog neočekivanih problema. Iznenadni kvarovi dešavaju se često bez ikakvog prethodnog upozorenja, kada se čini da je sa automobilom sve u najboljem redu. Tako ćete jednog dana krenuti na posao ili na put, a automobil odjednom neće moći da se pokrene, pojaviće se čudni zvuci ili će lampice upozorenja na instrument tabli započeti sopstveni lajt-šou.
Ova iznenađenja često su rezultat skrivenih oštećenja koja se pogoršavaju tokom vremena, kao što su istrošene komponente, skrivena curenja ili diskretni kvarovi električnih i elektronskih instalacija. Uprkos redovnom održavanju, neki problemi, poput neispravnog akumulatora, defektnog senzora ili releja ili pokvarenog alternatora, mogu da se pojave „iz vedra neba“, ostavljajući vozače da se bakću sa skupim popravkama, šlepanjem i drugim logističkim problemima.
Kada je reč o neočekivanim problemima sa automobilom, vozači treba da očekuju bilo šta, od manjih neprijatnosti, kao što su izduvana guma ili ispražnjen akumulator, do ozbiljnijih defekata, kao što su kvarovi motora ili menjača. Uobičajeni znaci predstojećih problema uključuju čudne zvukove, upozorenja na instrument tabli, gubitak snage ili poteškoće sa upravljanjem. Osvrnimo se ukratko na najčešće probleme koji nas hvataju dok smo spuštenog garda.
Motor ne može da se pokrene
Najčešća noćna mora vozača zasniva se na scenariju u kome odjednom uopšte nije moguće pokrenuti motor. Mogući uzroci su brojni, a u najčešće se ubrajaju sledeći:
- Ispražnjen akumulator. U pitanju je jedan od najčešćih kvarova na automobilu uopšte. Baterije akumulatora mogu da izgube napon zbog dotrajalih komponenti, produžene izloženosti ekstremnim vremenskim uslovima (naročito visokim temperaturama) ili problema sa električnim instalacijama.
- Problemi sa starterom. Starter je deo odgovoran za pokretanje motora i kvar na nekoj od njegovih komponenti može potpuno da nas imobiliše.
- Problemi sa dotokom goriva. Ako ponestane goriva u rezervoaru ili postoji problem sa pumpom goriva, njegovim filterom ili diznama, motor možda neće moći da se pokrene.
Šta da radite? U slučaju da je problem u akumulatoru, koristite kablove za startovanje i vozilo s ispravnim akumulatorom, vodeći računa o pravilnom spajanju kablova (po formuli: pozitivan pol primaoca na pozitivan pol davaoca, negativni pol davaoca na deo karoserije ili motora primaoca). Svakako proverite i priključke akumulatora, uklonite eventualnu koroziju sa terminala pomoću žičane četkice i uverite se da su kleme dovoljno dobro pričvršćene. Proverite količinu goriva, odnosno da li pokazivač goriva ispravno očitava njegov nivo ili je možda zaglavljen. Dodajte malo goriva u rezervoar i pokušajte ponovo da pokrenete motor.
Ako se motor i dalje ne pokreće, obratite pažnju na moguće zvukove koji prate okretanje ključa u bravi. Ako čujete zvuk kliktanja, ali se motor ne okreće, postoji velika verovatnoća da su starter ili solenoid neispravni. Ako ništa od ovoga ne pomogne, konsultujte mehaničara koji će sprovesti profesionalnu dijagnostiku.
Pregrevanje motora
Problemom pregrejanog motora bavili smo se na ovim stranicama u više navrata, ali nije zgoreg ponoviti osnovne uzroke problema koji nas često pogađa tokom letnje sezone.
- Curenje rashladne tečnosti. Rashladna tečnost (antifriz) je neophodna za održavanje optimalne radne temperature motora i njeno curenje može dovesti do pregrevanja.
- Neispravan termostat. Termostat reguliše protok rashladne tečnosti. Ako je zaglavljen u zatvorenom položaju, rashladna tečnost ne može pravilno da cirkuliše, što dovodi do porasta temperature u motoru.
- Kvar pumpe za vodu. Pumpa za vodu cirkuliše rashladnu tečnost kroz motor i njen kvar može dovesti do slabijeg protoka antifriza, kao i curenja.
Rešenje? Pre svega, ako primetite da merač temperature prelazi u crvenu zonu, isključite se iz saobraćaja i ugasite motor. Kada se motor prohladi, proverite nivoe rashladne tečnosti i dodajte još antifriza ako je potrebno (vodite računa da motor bude hladan pre što otvorite poklopac hladnjaka. Pogledajte da li ima curenja – potražite lokve rashladne tečnosti ispod automobila ili vidljiva curenja oko područja motora.
Ako pregrevanje i dalje traje potražite stručnu pomoć, jer konstantan rast temperature motora ukazuje na ozbiljniji problem, kao što su neispravna pumpa za vodu ili oštećen hladnjak.
Probušena guma
Uz kvarove akumulatora, „gumi-defekti“ se svrstavaju u najčešće probleme koji nas mogu iznenaditi u svakom trenutku. Do oštećenja pneumatika dolazi iz više razloga:
- Probijanje. Oštri predmeti poput eksera ili stakla mogu da probuše gumu i uzrokuju konstantno curenje vazduha.
- Oštećenje bočne strane. Udar u ivičnjak ili udarnu rupu može da ošteti bočni zid gume.
- Problemi sa vretenom ventila. Do curenja vazduha može doći i putem osovine ventila.
Šta valja preduzeti? Ako imate rezervnu gumu i dizalicu, zamenite probušenu gumu. Postavite vozilo na ravnu površinu i upotrebite dizalicu da podignete automobil pre nego što uklonite matice sa točka. Ako guma nije potpuno prazna, možda ćete moći da je privremeno naduvate pumpom ili kompresorom da biste se odvezli do najbliže vulkanizerske radionice. Sprejevi za krpljenje gume takođe mogu biti od koristi jer omogućuju privremeno zaptivanje manjih defekata, što vam daje dovoljno vremena da se dokotrljate do servisa.
Ako ne možete sami da promenite gumu, pozovite pomoć na putu ili šlep-službu.
Kočnice koje škripe
Kočnica glavu čuva, to je nesporna činjenica. Zato svaki simptom u vezi sa kočionim sistemom, ma koliko se činio beznačajnim, zahteva punu pažnju. Zvučno oglašavanje kočnica u vidu cviljenja, škripanja ili šuštanja može da se javi zbog sledećih problema:
- Istrošene kočione pločice. Kočione pločice se vremenom troše i mogu početi da stvaraju neprijatne zvuke, što verovatno znači da ih treba zameniti.
- Krhotine i nečistoća. Mali kamenčići ili krhotine između kočionih pločica i diskova mogu da izazovu karakteristične zvukove brušenja.
- Nizak nivo kočione tečnosti. Nedostatak kočionog ulja može negativno da utiče na performanse kočenja i izazove neobične zvukove.
Šta sada? Proverite kočionu tečnost i uverite se da je na odgovarajućem nivou. Dodajte tečnost ako je potrebno, ali imajte na umu da konstantno nizak nivo ukazuje na curenje. Ako čujete škripanje, verovatno je potrebno zameniti kočione pločice i/ili diskove. Potražite vidljivo habanje ili se obratite mehaničaru. Ako sumnjate da krhotine uzrokuju buku, možda ćete ih ukloniti pregledom kočnica ili čišćenjem u servisu. Nekada od pomoći mogu da budu i tehnički sprejevi za uklanjanje nečistoća sa kočnica.
Ako kočnice ne funkcionišu kako treba – pedala tone, sila kočenja nije jaka kao ranije ili je kočenje neravnomerno, „seckavo“ – ne časite časa i pohitajte najbližem automehaničaru.
Svetla upozorenja na kontrolnoj tabli
Osim što lepo izgledaju kada horski zasvetle tokom davanja kontakta, kontrolne lampice imaju i veoma važnu funkciju u signalizaciji problema sa važnim komponentama automobila. Dok je automobil u pogonu mogu nas „obradovati“ sledeće svetiljke:
- Lampica za proveru motora (Check Engine). Ukazuje na sijaset mogućih problema, od beznačajnih kao što je labav poklopac goriva do ozbiljnijih poteškoća u vezi sa motorom.
- Lampica za pritisak ulja. Ukazuje na nizak pritisak ulja u motoru, koji može biti posledica niskog nivoa ulja ili neispravne pumpe ulja.
- Lampica akumulatora. Ukazuje na potencijalne probleme sa akumulatorom ili komponentama električnog sistema.
Saveti? Pogledajte uputstvo za upotrebu vozila da biste razumeli značenje svake lampice upozorenja. Proverite nivoe tečnosti u automobilu i uverite se da su ulja i rashladne tečnosti na odgovarajućim nivoima. Potražite i vidljive defekte, kao što su curenja, napukle cevi i creva ili labavi spojevi. Ako lampice upozorenja i dalju ostanu uključene, potražite profesionalnu dijagnostiku.
Čudni zvukovi ili vibracije
Vozač najbolje poznaje svoj automobil i primetiće svaku, čak i najsuptilniju promenu „ponašanja“ tokom vožnje, naročito nove zvukove ili neobične vibracije. Razlozi za ove pojave su raznorodni:
- Labavi delovi. Komponente kao što su nosači izduvnog sistema ili nosači motora mogu da se olabaviti i počnu da proizvode simfoniju neobičnih zvukova i vibracija.
- Nebalansirane gume. Neuravnoteženi pneumatici mogu da izazovu jače vibracije pri određenim brzinama.
- Problemi sa prenosom. Čudni zvukovi mogu ukazivati i na probleme sa sistemom za prenos snage.
Šta nam je činiti? Pažljivo oslušnite i pokušajte da odredite izvor novog zvuka ili vibracije. Ovo vam može pomoći da utvrdite da li je pojava u vezi sa gumama, motorom ili nekom drugom komponentom. Proverite da li su gume balansirane, naročito ako su vibracije osetne pri određenim brzinama – problem ćete brzo, efikasno i jeftino rešiti posetom vulkanizeru. Pregledajte motor i sistem izduvnih gasova i potražite labave komponente ili oštećene delove.
Ako problemi i dalje postoje konsultujte mehaničara.
Problemi sa prenosom
Kad neko zabrinuto pomene menjač, vozačima se diže kosa na glavi zbog potencijalno visokih troškova popravke. Međutim, uzroci problema sa sistemom prenosa mogu biti različiti i ponekad uključuju komponente drugih sistema:
- Nizak nivo tečnosti za prenos. Tečnost za prenos (ulje za menjače) je neophodna za pravilno menjanje i podmazivanje osetljivih komponenti.
- Proklizavanje menjača. Do klizanja takođe može doći ako nivo tečnosti za menjač nije dovoljno visok (pročitajte tekst Šta treba znati o menjaču).
- Problemi sa elektronskim komponentama. Moderni menjači se oslanjaju na elektronsko upravljanje, koje samo po sebi može biti plodan rasadnik različitih problema.
Šta dalje? Proverite tečnost u menjaču: uverite se da je tečnost na odgovarajućem nivou i u dobrom stanju. Da je pravo vreme za zamenu ulja znaćete po signalizaciji na tabli, zatim proklizavanju prilikom menjanja brzine, otežanom radu menjača, neprijatnim mirisima na paljevinu ili pokvarena jaja, kao i čudnim zvukovima u vidu pištanja ili krckanja. Proverite da li ima curenja ispod vozila.
Ako se problemi sa prenosom nastave ne odlažite posetu radionici, jer problemi sa menjačem mogu biti složeni i mogu zahtevati specijalizovanu dijagnostiku i popravku od strane kvalifikovanog mehaničara.
Kvarovi električnog sistema
Elektronske komponente svrstavaju se u red naročito kvarljivih delova, zbog osetljivosti delikatnih struktura, izrazite međuzavisnosti ovih komponenti i promenljivih uslova eksploatacije. U najčešće „strujne udare“ ubrajaju se sledeći problemi:
- Pregoreli osigurači. Električni osigurači mogu da pregore, što dovodi do prestanka rada određenih sistema ili komponenti.
- Neispravan alternator. Alternator puni akumulator i napaja električne sisteme i njegov kvar može biti vrlo neugodan.
- Problemi sa ožičenjem. Oštećeni ili pohabani kablovi mogu da izazovu električne kvarove i povremene probleme kojima je teško ući u trag.
Kako rešiti ove probleme? Prvo proverite da li u kutiji sa osiguračima postoji osigurač koji je pregoreo i zamenite ga (konsultujte uputstvo za upotrebu da odredite lokaciju kutije sa osiguračima i specifikacije osigurača). Ako se akumulator ne puni kako treba, testirajte alternator kako biste se uverili da radi ispravno. Pregledajte ožičenje, potražite vidljive znakove oštećenih ili izlizanih kablova i prepustite električaru da ih popravi ili zameni.
Problemi sa klimatizacijom
Visoko na lestvici letnjih problema sa automobilom stoje kvarovi komponenti sistema za klimatizaciju. Najčešći uzroci obuhvataju:
- Curenje rashladnog sredstva. Sistemi za klimatizaciju se oslanjaju na rashladno sredstvo za hlađenje vazduha (više o ovome pročitajte u tekstu Kako radi klima-uređaj u automobilu). Curenje ove tečnosti smanjuje efikasnost hlađenja.
- Neispravan kompresor. Kompresor klima-uređaja je ključan za cirkulaciju rashladnog sredstva, a njegovi kvarovi na svu sreću nisu toliko česti.
- Začepljen filter za vazduh u kabini: Prljav ili začepljen filter može da smanji protok vazduha i degradira performanse hlađenja.
Šta može da se uradi? Ako klima-uređaj ne hladi efikasno, proverite nivo rashladnog sredstva i po potrebi ga dopunite. Pregledajte kompresor, i oslušnite da li iz njega dolaze nekakvi neobični zvukovi. Zamenite filter kabine jer ćete tako poboljšati protok vazduha.
Ako se problemi sa klimatizacijom nastave – pravac u servis.
Problemi sa snabdevanjem motora gorivom
Poteškoće sa sistemom za dovod goriva bile su daleko češće pre nego što je elektronsko ubrizgavanje sasvim potisnulo karburatore iz upotrebe. Međutim, ovih problema nisu pošteđena ni vozila novijeg datuma, a u moguće uzroke ubrajaju se:
- Začepljen filter goriva. Smanjena propustljivost filtera goriva može da ograniči protok goriva i utiče na performanse motora.
- Neispravna pumpa za gorivo. Pumpa goriva je odgovorna za isporuku goriva do motora, i njeni kvarovi mogu potpuno da uzrokuju loše performanse ili zastoj motora.
- Prljave mlaznice goriva. Različite nečistoće mogu da začepe dizne za gorivo, ograniče isporuku goriva i umanje performanse motora.
Šta treba uraditi? Ako sumnjate da je filter za gorivo začepljen, zamenite ga da biste uspostavili pravilan protok goriva. Testirajte pumpu za gorivo kako biste bili sigurni da efikasno isporučuje gorivo i po potrebi je zamenite. Očistite brizgaljke za gorivo – razmotrite korišćenje sredstva za čišćenje sistema za dovod goriva ili o profesionalnom čišćenju dizni, ako primetite loše performanse ili neravnomeran rad motora u praznom hodu.
***
Kao što smo videli iz ovog kratkog pregleda, neočekivani problemi sa automobilom mogu biti vrlo izazovni, ali uz odgovarajuće znanje i pripremu, većinu navedenih problema moguće je brzo rešiti. Redovno održavanje vozila, kao i stalno unapređivanje sopstvenog znanja o njegovim osnovnim funkcijama omogućiće vam da se spremni suočite sa svime što vam se nađe na putu.
Opšti saveti za rešavanje neočekivanih problema na četiri točka
- Vodite računa o bezbednosti. Ako vas problem zadesi tokom vožnje, ostanite mirni i bezbedno zaustavite vozilo van puta. Koristite svetla opasnosti da upozorite druge vozače.
- Upoznajte se s osnovama za brzo rešavanje problema. Identifikujte moguće probleme sa vašim automobilom i informišite se o osnovnim tehnikama za rešavanje problema kako biste mogli da samostalno sprovedete osnovne popravke.
- Opremite vozilo kompletom za hitne slučajeve koji uključuje osnovne alate, baterijsku lampu i druge potrepštine koje treba imati u automobilu.
- Obezbedite plan pomoći na putu. Razmislite o pretplati na uslugu pomoći na putu radi mira i podrške u slučaju neočekivanih kvarova.
- Redovno servisirajte svoje vozilo kako biste sprečili uobičajene probleme i osigurali da je automobil uvek u dobrom radnom stanju. Neka mehaničar pri svakom redovnom pregledu „baci pogled“ i na komponente koje bi potencijalno mogle da naprave problem u bliskoj budućnosti (u skladu sa stanjem i starošću vozila).