U ovom tekstu nastavljamo priču o tome šta sve vozači treba da znaju o uobičajenim problemima sa automobilom i kako da ih pravovremeno preduhitrite.
Bolje sprečiti nego lečiti. Ako vaš ljubimac na četiri točka danas ima „kijavicu“, ona već sutra može da preraste u zapaljenje pluća, a vaši „bolnički“ računi mogu narasti toliko da ćete se zapitati da li se isplati popravljati stari ili kupiti novi automobil. Problemi sa automobilom su prilično česti i rastu sa godinama eksploatacije, pa ćemo bez daljeg odlaganja nastaviti analizu najčešćih kvarova sa kojima se vaše vozilo može suočiti.
7. Curenje hladnjaka
Kvar na hladnjaku ili klima uređaju obično se manifestuje tragovima rashladne tečnosti na asfaltu. Krivac za curenje hladnjaka najčešće leži u koroziji, koju uzrokuje više faktora: loše održavanje, fabrički kvarovi, kontaminirana rashladna tečnost itd. Uopšteno uzev, uvek je bolje zameniti hladnjak novim nego ga krpiti, jer prvo curenje znači da je korozija već nastupila i da će se curenje uskoro pojaviti i na drugom mestu. Za koju god terapiju da se odlučite – krpljenje ili nov deo – izbegavajte vožnju jer hladnjak koji gubi tečnost može dovesti do pregrevanja, pa čak i do potpunog uništavanja motora.
Uzroci kvara: Korozija je razlog broj jedan. Mogući uzroci korozije uključuju fabričke greške, loše održavanje i kontaminaciju rashladne tečnosti.
Efekti: Curenje hladnjaka može dovesti do naglog oštećenja motora, što znači da biste mogli da se nađete zaglavljeni na putu.
Saveti za prevenciju: Kao deo rutine održavanja automobila, proverite sve dovodne i odvodne kanali na hladnjaku i zamenite ih odmah ako ima bilo kakvog oštećenja. Napravite raspored održavanja rashladne tečnosti tako što ćete isprati rashladnu tečnost i zameniti je novom svake drugi godine ili na svakih 50.000 kilometara. Svakako se informišite i o pravilnom korišćenju i održavanju klima uređaja.
8. Curenje goriva
Na curenje goriva iz rezervoara posumnjaćete kada uočite veći broj suvih tamnih mrlja na parking mestu. Ovo curenje u početku je neprimetno, ali brzo može postati dramatično. Često je praćeno jakim mirisom goriva u kabini.
Uzroci kvara: Rupa u rezervoaru za gorivo zbog truljenja je glavni uzrok curenja goriva. Oštećenja na poklopcu rezervoara i crevima za gorivo takođe mogu izazvati ovaj problem, zajedno sa pokvarenim mlaznicama za gorivo i regulatorima pritiska goriva.
Efekti: Nije bezbedno voziti automobil koji na ovaj način gubi gorivo zbog rizika da se vozilo zapali. Curenje goriva takođe može da izloži putnike toksičnim isparenjima koja mogu negativno uticati na opšte zdravlje i operativnu sposobnost za upravljanje vozilom.
Saveti za prevenciju: Mrlje od goriva se lakše otkrivaju ako su ostale tečnosti obezbeđene od curenja. Zato redovno menjajte sve filtere i kontrolišite nivoe svih tečnosti u automobilu. Savetuje se i redovno održavanje higijene motornog prostora, kako bi se eventualna curenja uočila i pre nego što počnu da prave barice na asfaltu.
9. Greške u prenosu
Sistem za prenos snage pretvara snagu koju generiše motor u obrtni moment, koji se koristi za stvaranje rotacione sile na točkovima. Ovaj sistem, koji je u suštini zatvoren u menjaču i koji podmazuje ulje za menjač, nije otporan na habanje i takođe je podložan kvarovima. Vremenom se zupčanici mogu istrošiti, što dovodi do toga da menjač ne može pravilno da obavlja svoju funkciju, što na koncu dovodi do „pada sistema“ na nivou kompletnog prenosa. Taj kvar se obično plaća četvorocifrenim iznosima u konvertibilnoj valuti.
Uzroci: Kvarovi prenosa mogu biti uzrokovani mnogim faktorima. Zupčanici se mogu istrošiti, zaptivke i sistemski vodovi začepiti ili oštetiti. Takođe, voda i druge tečnosti mogu ući u sistem prenosa, oštetiti komponente i dovesti do kvara.
Efekti: Neispravan sistem prenosa može dovesti do problema kao što su proklizavanje menjača i poteškoće u promeni brzina.
Saveti za prevenciju: Mehanički kvarovi na sistemu prenosa su čest uzrok saobraćajnih nezgoda. Da biste izbegli nepovoljan scenario trebalo bi da dozvolite da servisirate menjač na svakih 40.000 do 100.000 km (otprilike svake dve do tri godine) kako biste rano uočili potencijalni problem i rešili ga pre nego što postane ozbiljan.
10. Poremećaj emisije gasova
Sistem emisije izduvnih gasova funkcioniše kao inhibitor zagađenja, zadržavajući štetne gasove na bezbednom odstojanju od putnika i istovremeno osiguravajući da ostale komponente vozila rade neometano. Izduvni sistem uključuje sve što mu je potrebno za efikasan rad uz minimalno zagađenje. Međutim, tu ima i naročito osetljivih delova koji su skloni kvarovima. Recimo, neispravni kiseonični (O2) senzori (lambda sonde) dovešće do formiranje neadekvatne smese goriva zbog koje će motora raditi sa manjom efikasnošću.
Uzroci kvara: Uzrok problema sa emisijom izduvnih gasova dobrim delom se može identifikovati na osnovu boje dima koji izlazi na završnom delu sistema. Ako je dim iz auspuha bele boje (vodena para), možda rashladna tečnost negde curi i dospeva u deo motora gde se vrši sagorevanje (a tamo joj nikako nije mesto!). Ako je dim gust i plavičaste boje, to upućuje na motorno ulje koje je možda prodrlo u komore za sagorevanje. Ako je dim crn, odnos goriva i vazduha u motoru nije adekvatan (nepotpuno sagorevanje).
Efekti: Prekomerne emisije automobilskih gasova su izuzetno štetne za životnu sredinu. Takođe, loše „zbućkana“ smeša goriva i vazduha nastala zbog neispravnog senzora smanjiće efikasnost motora i povećati potrošnju goriva, čime se čitav problem dodatno potencira.
Saveti za prevenciju: Čim prepoznate kvar na izduvnom sistemu, obratite se profesionalcu, kako zbog čiste ekološke savesti tako i zbog mogućnosti da se na vreme uoče i spreče ozbiljniji kvarovi.
Drugi česti problemi sa automobilom
- Signalne lampice
Signalne lampice koje ukazuju na kvarove su najdosadniji „gremlini“ kod većine automobila novijeg datuma, ali i u onima sa izbledelom krštenicom. Lampice upozorenja ili kontrolne lampice svrstavaju se u red najčešćih problema koji se javlja svaki put kada kontrolna jedinica motora (ECU) otkrije grešku u radu nekog od brojnih senzora, releja i kontrolnih jedinica. Pošto postoji više od 200 različitih kodova upozorenja, najbolji način da se utvrdi izvor i izvrši ispravna popravka je da profesionalni mehaničar obavi kompjutersku dijagnostiku. Pročitajte više o ovome u tekstu zašto ne treba ignorisati lampice upozorenja.
- Prekomerna potrošnja ulja
Činjenica je da svaki automobil troši motorno ulje, više ili manje (zavisno od konstrukcije motora, načina eksploatacije, kvaliteta tečnosti…). Međutim, kada je ulje potrebno dopunjavati ili menjati češće nego što to proizvođač navodi u uputstvu za upotrebu, možda postoji problem. Rani znaci da treba proveriti ulje uključuju manji pad u performansama i sporije isključivanje zloslutne crvene lampice ulja na kontrolnoj tabli. Ovakve simptome može dati i zapušen filter ulja, što je obično posledica predugog odlaganja zamene ulja (o važnosti redovne zamene ulja i filtera pisali smo ranije).
- Napuklo vetrobransko staklo
Premda je za oštećenje automobilskog stakla najčešće neophodna gruba mehanička sila (udarac kamena ili nekog drugo tvrdog predmeta), dešava se šoferšajbna sa montažne trake dođu sa mikroskopskim defektima koji ih čine podložnijim oštećenjima. Naprslo staklo može izgledati tek kao manji kozmetički problem, ali u suštini predstavlja bezbednosni rizik jer pukotine na staklu mogu potencijalno da ugroze strukturni integritet vozila. Zbog toga i zakonodavac propisuje stroge kriterijume za proveru integriteta automobilskih stakala na tehničkom pregledu.
- Bučan motor
Zdrav motor obično je tih u radu. Kada se pojave novi zvuci (kuckanje, lupkanje, zveckanje), to može biti znak problema. Istrošen ili neadekvatno održavan motor ranije će pokleknuti pod teškim uslovima rada (visoki pritisci tečnosti, temperature, trenja) i svoje slabosti često će manifestovati upravo čudnim zvucima. Svakako, neuobičajena buka može biti posledica i nekog bezazlenog kvara, ali ni tada ne treba ostati nem već treba odmah potražiti mišljenje stručnjaka. Kao ilustraciju navodimo slučaj našeg kolege koji je dugo vremena ignorisao čudan, prigušen zvuk ceđenja tečnosti koji je dolazio iz motora, da bi odjednom završio kraj puta s teškim oštećenjem motora (oštećen dihtung (zaptivač) glave motora propuštao je rashladnu tečnost u cilindre, sve dok oštećenje nije postalo toliko veliko da je veća količina vode prodrla u motor i dovela do „zaribavanja“).
- Drhtanje volana
Postoji više problema koji mogu da dovedu do toga da se volan trese tokom vožnje. Ako se to dogodi odmah nakon pokretanja automobila i početka vožnje, često se radi o dotrajalim ležajevima točkova ili oštećenim komponentama sistema oslanjanja. Ako se to dešava pri većim brzinama, problem obično leši u loše balansiranim gumama ili točkovima. U svakom slučaju, treba izbegavati vožnju sa ovakvim kvarom i zamoliti mehaničara da pregleda vozilo na vašoj lokaciji (pročitajte i zašto su sistem za oslanjanje u pneumatici garant bezbedne vožnje).
- Neispravni senzori
Moderni automobili rade uz pomoć niza visokotehnoloških senzora, ali oni dolaze sa svojim problemima. Neispravni senzori za gorivo i vazduh su neki od najčešćih kvarova, a zamene mogu biti prilično skupe.
- Curenje tečnosti u menjaču
Tokom eksploatacije vozila u sistemu za prenos snage (menjaču) mogu se pojaviti mala oštećenja na vodovima za tečnost, zaptivkama i drugim delovima. Najčešće se kvar ovog sistema manifestuje curenjem ulja za menjač, zbog koga menjač gubi efikasnost i na kraju može da se pokvari zbog pregrevanja ili gubitka pritiska. Crvenkasta lokvica ispod vozila obično je znak curenja tečnosti iz menjača. S druge strane, tečnost može i da prodre u menjač, recimo kod jačeg curenja iz hladnjaka koji je otkazao poslušnost ili natapanja menjača tokom poplave. Mešanje vode sa tečnošću za menjač je uvek loša vest jer čak i vrlo mala količina vode može dovesti do kvara.
- Problemi s električnim uređajima
Još jedan uobičajeni izvor naših pritužbi na automobile, posebno kada su novija vozila u pitanju, dolazi od problema sa opsežnim elektronskim sistemima. Električni gremlini mogu da zaraze bilo koji sistem, u bilo kom trenutku – od podizača stakala, elektromotora u sistemu za pranje vetrobranskog stakla, do muzičkog sistema. Statistički gledano, najčešći električni kvarovi javljaju se na sistemu zvučnika – brojni izuvijani i konektori sumnjivog kvaliteta tu i tamo izbace zvučnike iz stroja, što mnoge vozače neobično tangira. Ponovno spajanje kablova obično rešava probleme.
- Pregrevanje
Pregrevanje motora zaslužuje da se nađe na listi najčešćih problema sa automobilom, mada ovaj problem u stvarnosti nije toliko čest. Kod većine modernih automobila, sistem hlađenja je veoma složen, sadrži više senzora koji prate temperaturu rashladne tečnosti, protok i druge komponente. Povremeno ispiranje hladnjaka i blagovremena zamena pumpe za vodu su dva laka načina da se drastično smanji potencijal za probleme sa pregrevanjem motora.
- Svetla
Bilo da je u pitanju samo pregorela sijalica ili se radi o defektnom ožičenju, ako farovi, kočiona svetla ili pokazivači pravca ostanu bez funkcije, imate ozbiljan bezbednosni problem. Iako same sijalice za automobile danas traju duže nego ikad, korozija i loše ožičenje i dalje ostaju velika briga tokom održavanja sistema za osvetljenje.
Kozmetički problemi i druge manje smetnje
Na svu sreću, ne zahtevaju neodložnu pažnju baš svi uobičajeni problemi sa automobilom. Ogrebotine, zamućeni farovi i pruge na šoferšajbni mogu biti neugodni problemi, ali ih je moguće brzo i lako rešiti. Malo voska i farba za popravku će popraviti manje ogrebotine, komplet za restauraciju će skloniti „maglu“ sa farova, dok će sveži par brisača sprečiti stvaranje mrlja.
- Problemi sa bojom: Od promene boje, preko oštećenja do ogrebotina, defekti automobilske farbe su neki od najvidljivijih problema. Iako ovo uglavnom ne predstavlja veću smetnju, imajte na umu da mrlje od rđe mogu dovesti do velikih strukturnih oštećenja ako se ne kontrolišu i ne saniraju na vreme.
- Neispravni prozori: Kako su prozori sa električnim podizačima postali de facto standard, vlasnici automobila se sve češće žale na prozore koji se ne podižu ili spuštaju do kraja. Iako to samo po sebi nije preterano zabrinjavajuće, prozor koji se ne zatvara do kraja povećava verovatnoću za krađu i prodor vode.
Odgovornost je na vozaču
Istina je da skoro svaki deo automobila može na kraju da izazove probleme. Kako automobil stari, problemi i popravke brzo prevazilaze njegovu vrednost, koliko god se trudili da mu produžimo vek. Na kraju balade reciklaža je neminovna. S druge strane, redovno održavanje može da reši većinu, ako ne i sve probleme sa automobilom. Sve se svodi na to koliko vodimo računa o svom vozilu iznutra i spolja, tj. koliko smo spremni da preuzmemo svoj deo odgovornosti za ispravno funkcionisanje limenog ljubimca.
Poznavanje svih servisnih centara u vašoj blizini može vas pripremiti za bilo koji hitan slučaj kada neki od ovde opisanih problema eskalira, dok će kupovina delova onlajn u mnogome skratiti čitav proces i pritom vam uštedeti dosta novca.