Većina odraslih građana naše zemlje ima vozačku dozvolu i redovno vozi, ali to ne znači da razumemo sve o našim automobilima. Štaviše, ispostavilo se da je mnogo toga što mislimo da znamo o svojim automobilima zapravo sasvim pogrešno.
Mit je uvreženo verovanje koje nema svoju potvrdu u stvarnosti. Ljudi veruju u legende jer su ih dugo slušali ili prepričavali i obično im retko pada na pamet da iskoriste sve dostupne činjenice kako bi utvrdili da li je to u šta veruju zasnovano na realnosti. Često verujemo u razne mitove, kao što je taj da grom nikada ne udara dva puta u isto mesto, da crvena boja uznemirava bikove, da ljudi koriste samo 10% kapaciteta mozga ili da kokos nikada neće pasti na parkirani auto.
Automobili su veoma složene mašine koje zahtevaju sijaset različitih delova da rade zajedno. Sa toliko različitih modela automobila i njihovih komponenti bilo je neizbežno da se pojave pogrešna verovanja o ovim mehaničkim čudima. Postoje uverenja koja su postala mitovi kao posledica tehnološkog napretka, dok su neki mitovi prisutni od samog početka automobilske industrije i do danas odolevaju zubu vremena. Na primer, postoje mnogi mitovi o jeftinim modifikacijama performansi koji su potpuna zabluda, jer da postoji način da automobil bude brži uz ulaganje manje novca, proizvođači automobila bi to svakako već iskoristili.
Svakako vredi poraditi na tome da se zaustavi širenje dezinformacija, budući da one u nekim slučajevima vlasnicima automobila mogu stvoriti nepredviđene troškove i neprijatnosti, mada u većini slučajeva predstavljaju tek trivijalne zablude. Za ovu priliku izdvajamo nekoliko najprisutnijih mitova o automobilima u koje ne treba verovati.
Automobili sa automatskim menjačem troše više goriva
To je bilo tačno kada su automatski menjači bili novotarija na tržištu. Način na koji su konstruisani moderni automobili sa automatskim prenosom snage učinio je zastarelim mit da su oni manje efikasni od automobila sa ručnim menjačima. Današnji automatski menjači imaju više brzina nego automobili sa ručnim menjačem, što doprinosi uravnoteženoj potrošnji goriva – naime, dodatni zupčanici mogu da pomognu da se izvuče više snage pri nižim obrtajima motora. Takođe, kontinuirano promenljivi menjač (CVT), koji nudi neograničen opseg prenosnih odnosa, potpuno je premostio jaz između manuelnog i automatskog pogona – u nekim slučajevima, automobili sa automatskim menjačem mogu biti i efikasniji od svojih kolega sa ručnim menjačem (više informacija o konstrukciji prenosnih sistema potražite u tekstu Šta sve treba znati o menjaču). Drugim rečima, iako ovaj mit još uvek može da važi kada birate polovna vozila, on se više ne može smatrati opšte prihvaćenom činjenicom.
Samo servisni centri proizvođača treba da obavljaju rutinsko održavanje automobila
Prodavci vozila često pružaju podsticaje kao što su besplatna garancija ili smanjenje naknada za servis, ako redovno servisiranje obavljate u nekom od njihovih ovlašćenih servisa. Međutim, nakon određenog trenutka više nije potrebno posećivati ove servisne centre, čije su usluge često osetno skuplje od klasičnih servisa. Kada budete želite da prodate svoj automobil, biće vam potrebna ispravna papirologija za prethodne tretmane održavanja, ali to ne znači da računi moraju doći iz servisnih centara proizvođača. Ipak, pažljivo pročitajte odredbe i uslove garancije vašeg automobila kako ne biste prevremeno izgubili garanciju na određene delove automobila.
Azot je dobar samo za trkačke automobile, ne i za obična vozila
Azot se koristi za punjenje guma trkačkih automobila zbog određenih prednosti koje ovaj gas ima u odnosu na vazduh – zbog manjeg curenja, prevashodno, azot održava postojan pritisak u gumama pri velikim opterećenjima. Ovo ne isključuje mogućnost slične pogodnosti za obične putničke automobile, ako ni zbog čega drugog onda zbog ređe potrebe za dopumpavanjem i bezbednije vožnje. S druge strane, premda je istina da azot curi sporije od vazduha – on i dalje curi i ne možete ga dopuniti običnim vazduhom kako se ne bi izgubila njegova svojstva. Pumpanje guma azotom svakako košta više od besplatnog vazduha dostupnog na gotovo svakoj benzinskoj stanici.
Veći automobili su bezbedniji za putnike
Automobili većih gabarita obično se poimaju kao bezbedniji, uglavnom zbog veće količine „lima“ koja pruža vizuelni utisak „tvrđave na četiri točka“. Međutim, bezbednost putnika isključivo zavisi od kvaliteta materijala koji se koriste u izradi karoserije, kao i od bezbednosnih karakteristika samog vozila. Bezbednost putnika biće ugrožena i ako se „veliki“ automobil napravi od nekvalitetnih materijala. Putnici u malom automobilu, s druge strane, imaće manju verovatnoću povređivanja tokom saobraćajnih nezgoda ako je vozilo opremljeno sigurnosnom opremom. Sve u svemu, veličina automobila nema bitnijeg uticaja na njegovu bezbednost.
Konjska snaga odražava snagu pravog konja
Ovo je jedna od najčešćih zabluda u automobilskoj industriji. Konjska snaga se odnosi na sposobnost motora vozila da obavlja rad, a i širem smislu se može se odnositi na brzinske performanse automobila. Konjska snaga ne podrazumeva količinu konja koja je potrebna za vuču vozila, već predstavlja (po nemačkom standardu DIN) snagu potrebnu da se masa od 75 kilograma podigne (delujući silom od 75 kiloponda) na visinu od 1 metra u vremenu od 1 sekunde. Standardna jedinica za snagu vat (W), odnosno kilovat (kW) zamenili su konjsku snagu, koja se još uvek koristi u automobilskoj industriji radi jasnijeg informisanja kupaca. Tako snaga automobila srednje klase od npr. 74 kW približno odgovara vrednosti od 101 KS (1 KS iznosi oko 0,735 kW).
Ujutru dobijate više goriva za isti novac
Ovaj mit je zasnovan na teoriji po kojoj se tečnosti šire i skupljaju u zavisnosti od spoljne temperature. Da rezervoari za skladištenje goriva nisu pod zemljom, zaista bismo dobijali manje goriva tokom dana, kada je spoljna temperatura veća, odnosno gustina manja. Jedan od razloga za podzemne rezervoare je upravo taj da se minimizuju širenja ili kontrakcije usled temperature, tako da je uskladišteno gorivo zaštićeno od takvih fluktuacija. Možete puniti svoj automobil u bilo koje doba dana, jer gustina goriva toliko malo varira da neće imati značajnijeg efekta na uštedu goriva.
Za ekonomičnost goriva bolje je pustiti automobil da radi u praznom hodu nego ga gasiti
Ovo ne važi za nove automobile sa savremenim senzorima, sistemima za dovod vazduha i drugim komponentama koje regulišu rad motora. Dugi periodi praznog hoda mogu biti štetni za automobile sa karburatorima, koji mešaju benzin i vazduh u smešu koja se koristi za pogon motora. Današnjim automobilima nije potrebno dodatno gorivo za paljenje. S druge strane, gašenje motora može pomoću da se uštedi novac na gorivu (proizvođači kažu da se primenom start-stop sistema na savremenim vozilima može uštedeti od tri do 10 odsto goriva).
Kada koristim tempomat mogu opušteno da proveravam telefon
Tempomat je funkcija koja omogućava vozaču da održi konzistentan tempo bez ubrzavanja ili kočenja. Njegova svrha je da pruži udobnost vozaču, posebno na dugim putovanjima. Međutim, iako brzina vozila ostaje konstantna kada je na tempomatu, to ne znači da vozač ne može da izgubi kontrolu – ako automobil ispred koči u slučaju nužde ili neko odluči da preseče put, to može imati ozbiljne posledice. Dakle, popuštanje koncentracije tokom korišćenja tempomata i drugih električnih i elektronskih instalacija u automobilu jednostavno nije opcija!
Savremena tehnologija koriguje sve greške vozača
Svake godine pojavljuju se automobili sa novim tehnologijama koje su dizajnirane da ih učine bezbednijim. To mogu biti jednostavne modifikacije u cilju poboljšanja strukturalne krutosti ili kompjuterizovani senzori koji detektuju objekte na putu i automatski zaustave automobil, odnosno tempomat osetljiv na brzinu i promenu trake i druge nadogradnje sistema za upravljanje. Međutim, čak i sa svim ovim karakteristikama, automobili neće sprečiti loše vozače da pokažu svoje „umeće“ – i najbezbedniji automobili sa najviše elektronskih senzora i računarske snage neće sprečiti lošeg ili nesavesnog vozača da izazove nezgodu.
Uvek treba koristiti premium gorivo
Korišćenje standardnog goriva u automobil koji zahteva premium gorivo može dovesti do smanjenja performansi i oštećenja motora. To, međutim, ne važi u obrnutom smeru. Naime, visokooktanski benzin neophodan je za neke automobile sa visokim performansama, koji koriste motore sa visokom kompresijom gde je potrebno manje zapaljivo gorivo. Ali, ako vaš automobil ne zahteva vrhunsko gorivo, premium gorivo je čisto gubljenje novca. Razni aditivi za čišćenje u skupljem gorivu često je samo marketinški trik, budući da vlada strogo propisuje kvalitet i sastava goriva koje se prodaje na pumpama, što uključuje i deterdžente – drugim rečima, premium gorivo nije čistije od standardnog, samo je manje zapaljivo. U svakom slučaju, za gorivo i ostale tečnosti u automobilu treba slediti uputstva proizvođača.
Motor treba zagrejati pre vožnje po hladnom vremenu
Ovaj mit ima smisla ako se uzme u obzir to da neka ulja i delovi motora ne rade punim kapacitetom dok se automobil ne zagreje. Međutim, treba imati na umu da se automobil u praznom hodu sporo zagreva jer ne radi punom snagom. Štaviše, postoje delovi koji ne mogu da počnu da se zagrevaju sve dok se vozilo ne pokrene – npr. ležajevi ili delovi sistema za prenos snage. To znači da je sedenje u automobilu u praznom hodu obično gubljenje vremena i zapravo loše za automobil, jer stvara smešu obogaćenu gorivom koja prlja cilindre. Bolje je zagrejati automobil tokom vožnje – samo treba biti nežan s gasom tokom prvih nekoliko kilometara.
Gume treba naduvati do pritiska prikazanog na bočnoj strani gume
Pritisak prikazan na bočnoj strani gume zapravo je maksimalni pritisak koji guma može bezbedno da drži – a ne preporučeni pritisak za vaš automobil. Ovde treba slediti samo preporuke proizvođača, koji informacije o poželjnom pritisku u pneumaticima prikazuje u uputstvu za upotrebu vozila, a obično i na nekom drugom vidnom mestu, recimo na nalepnici dovratnika ili na vratancima rezervoara za gorivo.
Vrata treba da budu otključana dok vozite da biste lakše spasli u slučaju nezgode
Ovaj mit na prvi pogled ima smisla. Međutim, statistika pokazuje da je veća verovatnoća da će se otključana vrata otvoriti tokom sudara, što sa sobom nosi veću mogućnost ozbiljnijeg povređivanja vozača i putnika. Takođe, neke osiguravajuće kuće poništavaju polisu nakon krađe auta, ako su vrata bila otključana – zaključana vrata u prvom redu smanjuju verovatnoću krađe. Ukratko, preporuka je da se vrata drže zaključana, jer sigurnost mora biti u prvom planu.
Uključivanje klima uređaja je bolje za uštedu goriva nego otvaranje prozora.
Pitanjem korišćenja i održavanja klima uređaja i načinu na koji rade klima uređaji u automobilu bavili smo se ranije, dok se oko mita iz podnaslova stručnjaci još uvek spore. Ipak, dominira uverenje da sistem za klimatizacijuima veći uticaj na povećanu potrošnju goriva od narušene aerodinamike tokom vožnje s otvorenim prozorima. Tako Consumer Reports potvrđuje da klima uređaj dovodi do „blagog povećanja potrošnje goriva“, ali ipak preporučuje da ga koristimo kako bismo poboljšali budnost i udobnost tokom vožnje po vrelom danu.
Prljav automobil je štedljiviji od čistog
Da li blato natopljeno na bočnim stranama automobila doprinosi efektu koji imaju rupice na loptici za golf – smanjenje otpora? Znatiželjni pojedinci sproveli su ispitivanje i otkrili upravo suprotno, da čestice prljavštine zapravo stvaraju veći otpor da mogu da povećaju potrošnju goriva za neverovatnih 10 odsto! Ovo je verovatno zbog dodatne težine i manje aerodinamičnosti prljavog materijala koji stvara veći otpor vetru. Dakle, pranje automobila nema samo estetski, nego i funkcionalni smisao, što auto kozmetiku i sredstva za čišćenje i pranje karoserije čini neizostavnim inventarom svakog savesnog vozača.
Najčešći mitovi o polovnim automobilima
Razmišljate da li da zadržite stari ili kupite novi automobil? Neke zablude u vezi sa polovnim automobilima su dovoljno rasprostranjene da utiču na naše odluke kada kupujemo polovni automobil. Evo nekoliko primera:
1. Preprodajna vrednost polovnog automobila je po pravilu isuviše niska. Vrednost automobila nije određena samo godinom proizvodnje, već zavisi od trenutnog stanja i prethodnog održavanja. Razmotrite sledeći scenario: morate da izaberete između automobila koji je proizveden pre pet godina, ali nije pravilno održavan i automobila koji je proizveden pre osam godina, ali je u odličnom stanju. Naravno, uvek ćete birati vozilo koje je pažljivo održavano, jer se time značajno produžava njegov vek.
2. Polovni automobili sa velikom kilometražom nisu vredni pažnje. Ovo je još jedna urbana legenda bez logičke osnove. Veća je verovatnoća da će automobil koji je prešao velike udaljenosti biti pouzdan. Ovde treba izbegavati poistovećivanje velike kilometraže sa habanjem. Ako je automobil bio dobro održavan i prešao mnogo kilometara, možda nećete morati da trošite mnogo novca na popravke.
3. Polovan automobil će zahtevati često održavanje. Polovan automobil može dugo da radi bez ikakvih problema ako se održava u odličnom stanju i redovno servisira na malom i velikom servisu. Ako niste upoznati sa istorijatom održavanja vozila koje planirati da kupite, trebalo bi da potražite savet od profesionalca.
4. Kupovina novog vozila je dugoročna investicija. Kupovina starijeg vozila je rizik. Automobil je imovina koja se amortizuje. To znači da se novčana vrednost automobila vremenom smanjuje i zato kupovina automobila, bez obzira koliko je star ili nov, nije investicija. Preprodajna vrednost bilo kog automobila gotovo uvek će biti manja, osim u retkim slučajevima kada su na vozilu izvršene određene modifikacije i poboljšanja.