Maglenke

Da li ste spremni za maglu?

Na prelasku zime u proleće, pored prijatnijeg vremena i duže obdanice vozači se češće suočavaju sa poteškoćama u vidu česte pojave niske oblačnosti i magle, dok će sada već standardno povišen nivo čestica smoga ovaj problem učiniti još izraženijim. Kako da se pripremimo za takve uslove?

Bez obzira da li koristite LED farove ili se držite halogenskih sijalica, svetla vašeg automobila su vitalna oprema i o njima morate voditi računa, kako zbog sopstvene tako i zbog bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju. Međutim, koliko god da je tehnologija osvetljenja tehnološki napredovala, vožnja kroz maglovitu noć, snežnu vejavicu ili pljusak naše oči stavlja na ozbiljnu probu. U takvim uslovima do izražaja dolaze specijalno konstruisana svetla za maglu ili popularne „maglenke“.

Vožnja noću tokom magle smanjuje vidljivost zbog refleksije

Da bismo razumeli kako funkcionišu svetla za maglu, prvo treba da pogledamo kako funkcioniše magla. Magla je redovna pojava u mnogim krajevima, naročito u blizini velikih vodenih površina. Kada su uslovi odgovarajući, formiraju se sitne kapljice vode ili kristali leda koji mogu da lebde u vazduhu iznad površine zemlje. Pored toga što se ponašaju kao oblak koji smanjuje vidljivost, sitne kapljice ili kristali dodatno smanjuju vidljivost tako što reflektuju (odbijaju) svetlost koja ih pogađa. To vožnju kroz maglu sa farovima, a posebno dugim svetlima (čije je korišćenje u magli čak i zakonom zabranjeno), čini frustrirajućim i potencijalno opasnim iskustvom.

Koje su to specifične karakteristike svetla za vožnju po magli? Nekada je prevladavalo mišljenje da je žuta boja najvažniji faktor svetla za maglu, jer žuto svetlo smanjuje odsjaj i poboljšava definiciju svetlosnog snopa (žuto svetlo ima veću talasnu dužinu i lakše prodire kroz gušću atmosferu). Međutim, danas se smatra da je izbor boje svetla za maglu više pitanje estetike, pa na tržištu nalazimo svetla žute i bele boje (u nekim zemljama žuta boja maglenki čak nije ni dozvoljena). Ono što čini da svetla za maglu pomažu u maglovitim uslovima vezano je postavljanje i širenje svetlosnog snopa.

Kako rade svetla za maglu

Svetla za maglu spadaju u tzv. pomoćna svetla koja dopunjuju farove (nikako ih ne zamenjuju!) i ona, baš kao i farovi, moraju da budu pravilno usmerena radi maksimalne efikasnosti. Svetla za maglu su po pravilu postavljena nisko, najčešće na donjem poklopcu branika, i obično nisu toliko snažna kao farovi. Ali zbog svog položaja ona osvetljavaju put, a ne čestice vode, i premda ne projektuju svetlost toliko daleko – najviše do 35 metara – njihov snop je ravniji i širi, tako da vam omogućavaju da vidite veći deo puta (magla obično ne dodiruje zemlju, već se nadvija oko pedesetak centimetara iznad površine). Dakle, svetla za maglu funkcionišu kako treba zbog mesta montiranja i ugla u koji su usmereni, a ne zbog boje. Takođe, maglenke nisu namenjene samo za vožnju po magli, već se koriste i tokom jake kiše ili snega – samo ih ne treba koristiti tokom vedrih noći kako ne bi zaslepljivale vozače koji dolaze u susret.

Osvetljavanje puta tokom magle farovima i maglenkama

Na priloženoj ilustraciji prikazano je prostiranje snopa standardnih farova i svetla za maglu. Sitne čestice magle raspršuju usmereni snop svetlosti farova u svim pravcima i dobar deo svetla vraća se prema vozaču, zapravo ometajući preglednost umesto da je poboljšaju. Nisko pozicionirana svetla za maglu snop fokusiraju na put.

Pored prednjih, na vozila se montiraju i zadnja svetla za maglu (u evropskim zemljama su i obavezna), koja emituju jače crveno svetlo od zadnjih svetala – osvetljenje je slične jačine kao svetlo kočnice. Svrha ovih svetala je da povećaju vidljivost vozila onima koji prilaze pozadi.

Upotreba svetala za maglu

Tačna pozicija prednjeg i zadnjeg svetla za maglu se razlikuje od modela do modela vozila; na prednjoj strani se nalaze ili ispod farova ili u njima, a pozadi najčešće u sklopu zadnje svetlosne grupe. Što se vrste sijalica u svetlima za maglu tiče, u upotrebi su standardne halogenske, a u novije vreme sve više i LED sijalice, mada zakon u mnogim slučajevima ograničava njihovo korišćenje na putevima.

Halogene sijalice su  decenijama u upotrebi i većina novih vozila još uvek ima standardna halogena svetla za maglu. Iako je u pitanju starija tehnologija, postoje mnoge prednosti u odnosu na rešenja zasnovana na LED-u: halogene sijalice se standardno isporučuju, značajno su jeftinije i mogu se nadograditi dodatnim osvetljenjem bez uklanjanja. S druge strane, LED svetla za maglu, iako znatno skuplja, dugoročno mogu da vam uštede novac zbog dužeg veka trajanja LE dioda (halogene maglenke obično traju 18-24 meseci, dok LED mogu trajati godinama). LED svetla su svetlija od halogenih i u većini slučajeva daju hladnu, belu svetlost, što u slučaju svetala za maglu nije idealna okolnost (svetla za maglu su najefikasnija kada je temperatura boje toplija). Još jednom ističemo da korišćenje LED (i ksenonskih) sijalica u svetlima za maglu podleže zakonskim ograničenjima.

Ako vaše vozilo fabrički nije opremljeno svetlima za maglu, nadogradnja je obično jednostavna i podrazumeva kupovinu specifičnih kompleta i manje intervencije na braniku (mnoga vozila imaju unapred „iskrojena“ ležišta za maglenke, pa nije instalacija nije previše komplikovana). Univerzalna svetla za maglu su još jedna povoljna opcija jer se mogu dodati u svako vozilo (u paketu se pored svetala nalaze i mehanički delovi koji olakšavaju ugradnju). Pri izboru kompleta treba imati na umu da su svetla za maglu sa staklenim sočivima trajnija od svetala sa plastičnim sočivima, a pri ugradnji treba paziti da se ne postave na mesto gde će ih rupa ili visoka bankina oštetiti.

Smanjena vidljivost tokom magle naročito je izražena noću

Slovo zakona

Zakon o bezbednosti saobraćaja ne ograničava upotrebu svetala za maglu u sklopu prednje svetlosne grupe. Međutim, zadnje maglenke ne smeju da se koriste kada na putu nema magle i kršenje ovog propisa povlači novčane sankcije. Takođe, kažnjivo je i korišćenje dugih svetala u magli, vejavici ili jakoj kiši, a strožu kaznu zaradićete i ako u magli ne koristite oborena svetla – uz ozbiljniju novčanu sankciju, u tom slučaju sledi i oduzimanje poena i zabrana upravljanja vozilom na 30 dana. Nije zgoreg podsetiti i da u uslovima veoma loše vidljivosti (jaka magla, dim ili isparenja), zakon propisuje da treba upaliti sva četiri migavca, kako bi se vozilo dodatno obezbedilo.

Ako već niste, proverite sve prekidače, signalne lampice na komandnoj tabli i sijalice fara da biste blagovremeno otklonili eventualne kvarove i spremno izašli na megdan magli, kiši i snegu.

Ostavite Vaš komentar
Komentari
17.3.2021. 09:15
Koliko kosta par maglenki za korsu C 1,7 Di  iz 2003 god
9.2.2023. 05:21
Super ste svaka vast na iskrenosti i ljubaaznosti veliko hvaala
8.4.2024. 18:22
Korsno

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!