Motori sa turbo punjačima pokrenuli pravu malu revoluciju u automobilskoj industriji, nudeći više snage uz manju potrošnju goriva u odnosu na modele sa atmosferskim motorima. Iako su tokom protekle dve decenije postali veoma česti, neko bi rekao i neizbežni, motori sa turbinama vozačima nameću određena „pravila ponašanja“ da bi ispravno funkcionisali tokom dužeg vremenskog perioda. Kako su popravke turbo kompresora prilično skupe, poznavanje osnovnih principa vožnje automobila sa turbo motorima itekako dobija na važnosti.
Turbo punjač (turbo kompresor, turbo ili turbina) veoma je složen uređaj čija je uloga da doprema više vazduha u komoru za sagorevanje motora, omogućavajući bolje sagorevanje goriva. Vazduh kompresovan u turbo punjaču sadrži veću koncentraciju kiseonika, što omogućava efikasnije sagorevanje, odnosno više snage, čistiju emisiju, poboljšan obrtni moment motora. Na ovaj način motori manje kubikaže dostižu veću snagu, ne gubeći pritom potencijal za manju potrošnju goriva.
Turbo punjač se nalazi na izduvnoj grani motora i koristi izduvne gasove za okretanje turbine, koja potom pokreće kompresor, čime se na koncu povećava dovod vazduha.
Funkcionisanje turbo punjača
Po startovanju motora izduvni gasovi pokreću turbinske lopatice turbo punjača koje se nalaze u turbinskom kućištu. One su vratilom povezane sa lopaticama u kompresorskoj strani koje uvlače vazduh iz pravca filtera vazduha i pod pritiskom ga ubacuju u usisnu granu motora. Tako kompresovan vazduh prolazi kroz interkuler koji ga hladi pre ulaska u motor (sabijanjem gasa razvijaju se veoma visoke temperature).
Ključne komponente turbo punjača su:
- Turbina: Pokrenuta izduvnim gasovima koji izlaze iz motora, vrti se pri veoma velikim brzinama.
- Kompresor: Povezan sa turbinom preko osovine, uvlači i komprimuje svež vazduh, usmeravajući ga u motor.
Kompresijom vazduha, turbo punjač omogućava da više kiseonika uđe u komoru za sagorevanje, omogućavajući motoru da efikasnije sagoreva gorivo. Ovo rezultuje većom izlaznom snagom u poređenju sa motorom sa prirodnim (atmosferskim) usisavanjem iste zapremine.
Prednosti turbo motora u odnosu na atmosferske agregate ogledaju se u sledećem:
- Povećanje snage: manji motor može da proizvede snagu koja je jednaka većem motoru. Turbo motori imaju veliki obrtni moment i pri malom broju obrtaja, a maksimalna snaga se takođe razvija pri nižem broju obrtaja.
- Efikasnije potrošnja goriva: motori sa turbopunjačem mogu da budu štedljiviji od atmosferskih motora.
- Smanjene emisije: Poboljšanjem efikasnosti sagorevanja, turbo punjači mogu pomoći u smanjenju emisija štetnih gasova.
U nedostatke su ubrajaju: turbo lag ili „rupa“ koja se ogleda u kašnjenju u isporuci snage dok se turbopunjač zavrti, konstrukcijska složenost koja nameće veće troškove održavanja i potreba za robusnim sistemima za hlađenje.
Dobre i loše navike u korišćenju turbo motora
Motori sa turbinom su popularni u modernim vozilima zbog sposobnosti da uravnoteže performanse i efikasnost. To ih čini uobičajenim izborom za automobile od kojih očekujemo „i jare i pare“, odnosno da u isto vreme budu i agilni i štedljivi. Međutim, turbo motori zahtevaju posebnu pažnju, specifičan režim vožnje i održavanja, kako bi se obezbedio pravilan i dugotrajan rad.
Šta TREBA raditi tokom vožnje automobila sa turbo motorima:
- Zagrejati motor pre većeg naprezanja. Turbo punjači se oslanjaju na motorno ulje za podmazivanje. Kada je motor hladan, ulje je gušće i podmazivanje nije dovoljno efikasno. Zato dozvolite motoru da se zagreje do optimalne radne temperature pre nego što ga svojski upregnete. Tako ćete osigurati da ulje pravilno teče kroz turbinu i motor.
- Koristiti preporučeno ulje i redovno ga menjati. Turbo punjači rade na izuzetno velikim brzinama i temperaturama, što znači da im je potrebno visokokvalitetno, čisto (sintetičko) ulje da bi efikasno funkcionisali. Zato uvek koristite mazivo koje preporučuje proizvođač i pridržavajte se rasporeda zamene i često proveravajte nivoe ulja da biste bili sigurni da su u bezbednom opsegu.
- Dozvoliti turbini da se ohladi. Nakon intenzivnije vožnje, turbo punjač može prilično da se zagreje. Ukoliko motor ugasimo dok turbina još vrela, rizikujemo gorenje ulja i stvaranje naslaga koje mogu da oštete turbinu. Zato nakon živahne sportske avanture ili duže vožnje auto-putem, treba ostaviti motor da radi u praznom hodu tridesetak sekundi do jednog minuta, pre nego što se isključi. Ovo postepeno hladi turbo i štiti njegove komponente.
- Informisati se o turbo lagu. Motori sa turbo punjenjem često imaju kašnjenje između pritiskanja gasa i uključivanja turbo motora, poznato kao turbo lag ili turbo rupa. Zato je važno predvideti ovo zaostajanje tokom ubrzanja i u skladu sa tim planirati pritiskanje papučice gasa. Ovo je posebno važno tokom preticanja ili skretanja.
- Voziti odgovorno: Turbo motori mogu da nas dovedu u iskušenje da često koristimo njihovu snagu, ali agresivna vožnja brže će istrošiti komponente turbo sistema, kao i druge komponente motora (jedna od loših navika kojima uništavamo automobil). Zato treba voziti uravnoteženo i izbegavati stalna jaka ubrzanja ukoliko ona nisu neophodna.
- Koristiti visokokvalitetno gorivo. Motori sa turbinom često zahtevaju kvalitetno gorivo da bi radili na najbolji način i izbegli prerane detonacije. Pogledajte uputstvo za upotrebu za preporuke za gorivo i koristite propisani oktanski broj.
- Redovno održavati. Zanemarivanje redovnog servisiranja može dovesti do skupih popravki kod svakog automobila, a naročito kod onih sa turbo punjačima. Pridržavajte se rasporeda malog i velikog servisa, uključujući zamenu ulja, zamenu filtera ulja i vazduha i inspekciju svećica. Održavajte usisne i izduvne sisteme čistim.
Šta NE TREBA raditi tokom vožnje automobila sa turbo motorima:
- Gasiti motor pre hlađenja turbine. Ponovićemo: naglo gašenje motora nakon intenzivne vožnje može dovesti do koksovanja ulja unutar turbo motora, što je siguran put do prevremenog kvara.
- Ignorisati lampice upozorenja. Lampice upozorenja na komandnoj tabli nisu tamo smeštene radi ukrasa. Posebnu pažnju treba obratiti na lampice za pritisak ulja i temperaturu motora, koje mogu da ukažu na problem koji je u direktnoj vezi sa turbinom. Odmah obavite dijagnostiku i rešite sve potencijalne probleme pre nego što šteta postane velika.
- Preterano opterećivati motor. Prekomerno opterećenje motora, kao što je vuča teških tereta ili stalna agresivna vožnja, može da pregreje turbinu i skrati joj životni vek.
- Zanemariti filtera za vazduh. Zaprljan filter vazduha smanjuje protok vazduha u turbo punjač, što direktno utiče na njegove performanse i efikasnost. Redovno održavajte filter za vazduh i zamenite na vreme.
- Ugrađivati neproverene rezervne delove. Aftermarket modifikacije usmerene na „ceđenje“ dodatnih kilovata iz turbo motora uglavnom završavaju neslavno i zato izbegavajte ugradnju neproverenih delova. Uvek se konsultujte sa profesionalcima pre nego što izvršite bio kakve zamene i modifikacije.
- Ignorisati probleme sa sistemom izduvnih gasova. Turbo punjači se oslanjaju na funkcionalan izduvni sistem. Svako curenje u usisnom ili izduvnom delu cevi može značajno da umanji performanse turbo punjača. Zato proverite stanje izduvnih cevi i rešite sve probleme bez odlaganja.
Vlasnicima motora sa turbo punjačima savetuje se još i da izbegavaju česta kratka putovanja, ona tokom kojih motor ne postiže radnu temperaturu. Kratke ekskurzije „do pijace“ praćene su nepotpunim sagorevanjem koje pospešuje nakupljanja taloga u sistemu. Treba znati i to da je svaki automobil sa turbo punjačem priča za sebe. Upoznajte se sa specifičnim zahtevima vašeg vozila tako što ćete konsultovati uputstvo za upotrebu ili razgovarati sa iskusnim mehaničarom. Ako razmišljate o nadogradnji radi boljih performansi, kao što je ugradnja veće turbine ili hladnjaka, uverite se da su ove modifikacije profesionalno instalirane i dobro balansirane sa ostalim komponentama.
Vožnja vozila sa turbo punjenjem može biti uzbudljivo iskustvo koje kombinuje naizgled nespojive krajnosti – manju potrošnju goriva i bolje radne performanse, i to na način kome malo koja druga tehnologija može da parira. Međutim, ova vozila zahtevaju pažljivu negu i odgovorno održavanje kako bi se obezbedila dugovečnost i optimalne performanse (pogledajte antrfile).
Održavanje turbo punjača
Redovno održavanje turbo kompresora od vitalnog je značaja za očuvanje dobrih performansi motora, optimalnu potrošnju goriva i emisiju štetnih gasova. Redovnim održavanjem sprečavaju se ozbiljniji kvarovi na motoru, a istovremeno se izbegavaju oštećenja i degradacija samog turbo punjača. Sledećim koracima sprečavaju se kvarovi i eventualna oštećenja turbo punjača i njegovih komponenti:
- Redovna zamena ulja po specifikaciji proizvođača;
- Redovna zamena filtera ulja i filtera vazduha po specifikaciji proizvođača (ako se vozilo koristi u ekstremnim uslovima interval zamene treba prepoloviti);
- Vizuelni pregled i čišćenje usisnog sistema prilikom svakog redovnog servisiranja vozila;
- Korišćenje goriva po specifikaciji proizvođača;
- U slučaju potrebe za zamenom dotrajalog sistema izduvnih gasova, uvek se treba pridržavati fabričkih specifikacija motora. Recimo, izduvni sistem manjeg prečnika od fabričkog može da prouzrokuje probleme sa pritiskom u turbo sistemu
Tokom „tjuniranja“ vozila treba obratiti pažnju na maksimalan broj obrtaja turbokompresora i njegov pritisak, jer povećan pritisak u kompresoru koji nastaje usled prevelikog broja obrtaja može da dovede do totalne havarije turbo kompresora.