Razmišljate kako da smanjite potrošnju goriva vašeg automobila? Ako želite da istisnete još nekoliko dodatnih kilometara iz rezervoara, pogledajte savete i jednostavne procedure kojima možete povećati ekonomičnost vozila.
Cene goriva su rekordno visoke, a svaka poseta benzinskoj pumpi prosto nam tera suze na oči. S druge strane, ušteda na gorivu ne samo da će zadržati nešto novca u novčaniku, već će i koristiti životnoj sredini i umanjiti zavisnost države od uvoza nafte i njenih derivata. Smanjenje vremena koje provodimo za volanom – zajedničkim korišćenjem automobila, klackanjem u javnom prevozu i kombinovanjem prevoznih sredstava – svakako ima najveći uticaj na količinu goriva koje ćemo sagoreti. Na svu sreću, postoji mnogo načina da se smanji potrošnja naftinih derivata i dok vozimo. To u prvom redu uključuje efikasniju vožnju i propisno održavanje naših automobila, ali i neke trikove koje ćemo objasniti u tekstu koji sledi.
Redovno održavanje vozila: prvi i najvažniji korak
Ovo je verovatno savet koji se najčešće čuje, ali i najčešće ignoriše. Nikad ne treba ignorisati kontrolnu lampicu motora jer savremeni motori rade na naprednim računarskim sistemima; čak i ako automobil naizgled radi dobro, oglašavanje nekog od senzora može ukazati na probleme koji će u nekom trenutku umanjiti ekonomičnost vozila ili izazvati ozbiljnije kvarove. Osim toga, i neke osnovne stvari kao što su začepljeni filteri goriva i filteri za vazduh mogu da vas zbune na pumpi, kao i lepljive kočnice i neusklađen sistem upravljanja koji povećavaju otpor kretanju, a time i potrošnju goriva.
Delovi koje treba redovno kontrolisati su:
1. Pneumatici
Vožnja sa nepropisno napumpanim gumama može isprazniti rezervoar mnogo brže nego što se pretpostavlja, a ona takođe smanjuje životni vek pneumatika. To je dvostruki udar na novčanik. Statistika kaže da se pređena kilometraža umanjuje za 0,4 procenta za svakih 1 psi (0,07 bara) manjeg pritiska u gumama, pa vi računajte (prema američkom Ministarstvu energetike, oko 4,7 milijardi litara benzina – otprilike 1% ukupne potrošnje – svake godine troši se na račun nedovoljno napumpanih pneumatika).
Preporučeni pritisci variraju u zavisnosti od vozila, ali je važno pridržavati se preporuka proizvođača, pre nego oznaka o maksimalnom pritisku odštampanog na gumama. Koliko često treba da proveravate pritisak zarad optimalne potrošnje? U najboljem slučaju na svake dve sedmice, ali neka to bude najmanje jednom mesečno, budući da spoljne temperature prilično variraju u tom periodu. Pritisak u gumama uvek treba proveravati pre vožnje dok su gume hladne.
Dodatno pažnju treba usmeriti i na pravilno balansiranje pneumatika. Nepravilno poravnanje može smanjiti efikasnost goriva za čak 10 odsto! Pored toga, gume će se brže istrošiti. Gume koje nisu u ravnoteži (simptom: vibracije na volanu) mogu dovesti do neravnomernog habanja, što dodatno povećava potrošnju goriva. Ne treba zaboraviti ni činjenicu da su pneumatici ujedno i garant bezbedne vožnje.
2. Svećice
Loše svećice mogu da povećaju potrošnju goriva do 30 odsto. Ako primetite da je potrošnja iznenada skočila, postoje dobre šanse to je zbog pogrešnog paljenja svećica.
3. Filter vazduha
Zamena filtera za vazduh ne spada u skuplje intervencije, a može značajno da popravi potrošnju. Iz nekog razloga, izgleda da ljudi često ignorišu ovaj jednostavan savet za uštedu goriva. Proverite uputstvo za upotrebu i vidite koliko često treba menjati filter za vazduh – ovu jednostavnu intervenciju često možete obaviti i bez pomoći mehaničara. Ako se vazdušni filter previše zaprlja, motor se „guši“ jer nema odgovarajući protok vazduha i dotok kiseonika, a to uzrokuje veću potrošnju goriva.
4. Motorno ulje
Motorno ulje ne deluje samo kao sredstvo za podmazivanje pokretnih delova, već i kao sredstvo za čišćenje. Čist motor je ekonomičan motor. Zato treba redovno menjati ulje u skladu sa proizvodnim specifikacijama.
5. Brizgaljke goriva
Čišćenje brizgaljki (mlaznica) za gorivo može smanjiti potrošnju. Ovo je obično neophodno samo na starijim vozilima, ali ako brizgaljke goriva ne dozvoljavaju gorivu da pravilno stiže do motora, dobija se neodgovarajući odnos vazduha i goriva, što povećava utrošak goriva.
6. Poklopac rezervoara za gorivo
Tokom vremena, poklopac rezervoara za gorivo može da pretrpi oštećenja od padova, temperaturnih promena ili čestog odvrtanja i zavrtanja. Ako se na zaptivci pojave pukotine, iskrivi se ili na neki drugi način deformiše, ona neće obezbediti dobro zaptivanje i to će ubrzati kretanje pokazivača goriva ka rezervi. Bez dobrog zaptivanja vazduh može da uđe u rezervoar, a potom i u motor, što uzrokuje sagorevanje veće količine goriva.
Masa i aerodinamika vozila
U važne faktori koji utiču na potrošnju goriva ubrajaju se masa i otpor vazduha pri kretanju.
1. Masa vozila.
Dodatnih 50 kilograma u automobilu može povećati potrošnju goriva do 1%. Efekat dodatne mase zavisi od veličine vozila, odnosno ona više utiče na manja nego na veća vozila. Većina vozača ne koristi svoje automobile za dugotrajno skladištenje, ali mnogi ljudi koriste svoja vozila za posao ili druge aktivnosti koje zahtevaju prenos tereta. Ako ste u sličnoj situaciji, istovarite taj teret što je pre moguće. Gomila teških stvari u vašem vozilu će smanjiti efikasnost goriva toliko da ćete primetiti kad se sledeći put mašite za pištolj za istakanje goriva na benzinskoj stanici.
2. Aerodinamika.
Postoji vrlo dobar razlog zašto proizvođači automobila govore o koeficijentima otpora na novim električnim modelima. Bolja aerodinamika znači manje snage potrebne za krstarenje kroz vazduh, odnosno manje utrošenog goriva/struje. Moderni automobili su napravljeni da stvaraju što je moguće manje otpora vazduha pri kretanju, ali taj otpor je moguće još više smanjiti. Ako je vaš automobil opremljen krovnim nosačima, na primer, trebalo bi da ih uklonite osim ako ne nameravate da ih zaista koristite. Krovne kutije i korpe, nosači za bicikle, koferi za skladištenje na krovu, produžeci bočnih retrovizora, pa čak i radio antene povećavaju otpor, što je ceh koji plaćamo na blagajni benzinske pumpe.
Navike u vožnji
Konačno, na potrošnju goriva u mnogome utiču i naše navike u vožnji, a upravo na tom planu možemo učiniti najviše.
Isključite klima-uređaj. Kompresor klima uređaja pokreće motor koji stvara „parazitsko“ opterećenje koje povećava potrošnju goriva. Međutim, isto tako i spuštanje prozora šteti kilometraži zbog narušene aerodinamike. Korišćenjem suncobrana i drugih elemenata za zaštitu od sunca automobil će biti hladniji tokom dana, a većina sistema za kontrolu klime ima mogućnost da uvlači spoljašnji vazduh bez upotrebe klima uređaja. Ako je pak previše toplo za udobnu vožnju bez klima uređaja ili spuštenih prozora, preporuka je da koristite klima uređaj tokom vožnje auto putem, odnosno da držite prozore spuštenim tokom gradske vožnje.
Lakom nogom po gasu. Ovo jeste zdravorazumska stavka, ali vredi je naglasiti. Nežno pritiskajte papučicu gasa, i za svakih 5 kilometara na sat koje pređete vozeći sporije od 80 km/h ostvarićete osetnu uštedu goriva. Inače, brza vožnja sa čestim kočenjem i ubrzavanjem mogu povećati potrošnju goriva između 15% i 30%. Pri ubrzavanju treba držati broj obrtaja ispod 3.000.
Usporite. Efikasnost potrošnje goriva ima tendenciju da se smanji pri kretanju brzinama većim od 80 kilometara na sat. Prekoračenje optimalne brzine može dovesti do povećane potrošnje goriva od 7% do 14%. (Potrošnja pri većim brzinama raste zbog povećanja trenja vetra).
Planirajte unapred. Postoji razlog zbog koga kompanije za isporuku troše toliko novca na logistiku. Ako možete da isplanirate rutu koja je udaljena kilometar manje od vaše uobičajene linije, to je kilometar sačuvan za nešto drugo. Ako idete na duže putovanje, pobrinite se da isplanirate najefikasniji put. Većina ovih dana samo ukuca adresu u GPS uređaj i prati uputstva. Umesto toga, optimizujte svoje putovanje. Na primer, GPS će vam obično predložiti najbržu rutu, koja nije nužno i rutu na kojoj ćete potrošiti najmanje goriva. Ostanite na auto-putevima što je više moguće i idite kroz gradove ili oblasti koje imaju najjeftinije gorivo.
Izbegavajte gradsku vožnju u špicu. Najbolji način da se postigne optimalna kilometraža goriva je da se vozi konstantnom brzinom. Tokom saobraćajnog špica to je nemoguća misija. Saobraćajne gužve možete izbeći na nekoliko načina. Možete odabrati doba dana u kome vozite, rutu kojom želite da prođete, ali i da koristite razne aplikacije za vožnju (Google Maps, Waze i slične).
Obratite pažnju na obrtaje i koristite tempomat. Nije preporučljivo voziti pri izuzetno niskim obrtajima u visokoj brzini jer to može napraviti više štete nego koristi. Takođe, korišćenje tempomata u odgovarajućim uslovima (treba izbegavati na brdovitom terenu) može poboljšati uštedu goriva do 14%. Održavanje stabilnih obrtaja je siguran način da se poboljša efikasnost utrošenog goriva Iz bezbednosnih razloga, nikada ne koristite tempomat u nepovoljnim vremenskim uslovima.
Držite odstojanje. Održavanje odgovarajućeg odstojanja u saobraćaju nije samo bezbednosna praksa, već i način da se uštedi gorivo. Održavanjem veće distance od vozila ispred omogućuje pravovremene i glatke korekcije, uz relativno konstantan tempo, a pruža i bolju preglednost situacije na kolovozu.
Dok ste na pumpi
Nemojte koristiti gorivo sa nižim oktanskim brojem od preporučenog. Možda bi bilo primamljivo izabrati gorivo nižeg kvaliteta (zbog prilično velike razlike u ceni), ali ipak uvek treba koristiti klasu koju preporučuje proizvođač. Povećanjem oktanskog broja generalno nećete ostvariti nižu potrošnju (v. okvir niže u tekstu), ali snižavanje oktana može da škodi jer će kompjuter motora prilagoditi vreme paljenja da odgovara gorivu (ovu korekciju obavlja tzv. knock senzor ili senzor detonacija, o kome će biti više reči u nekom od narednih tekstova), a to bi moglo rezultirati većom potrošnjom goriva. Neki automobili su dizajnirani da rade na niskom oktanskom broju, što gorivo čini jeftinijim, dok drugi zahtevaju visok oktanski broj. U oba slučaja, dobićete najbolju potrošnju goriva kada koristite ono što proizvođač preporuči.
Napunite rezervoar rano ujutru, ili kasno uveče. Ako punite rezervoar kada je napolju najhladnije – rano ujutru ili kasno uveče, i izbegavate dnevnu vrućinu – gorivo će biti gušće. Kao rezultat toga, dobićete više goriva za isti novac.
Ne dolivajte gorivo dok je priključena cisterna. Kada vide kamion za gorivo kako obnavlja zalihe na benzinskoj pumpi mnogi vozači pomisle: „Odlično! Sveže gorivo!” Ovo je zapravo sasvim netačno. Kada cisterna pretače gorivo u podzemne rezervoare za skladištenje, ona podiže ostatke sa dna rezervoara, koji onda mogu da pronađu put do motora i poremete potrošnju. Potrudite se da punite samo kada kamion za gorivo NIJE tu. Aditivi za gorivo. Može li aditiv za gorivo obezbediti uštedu goriva? Veći deo stručne javnosti reći će – ne. Prema brojnim izveštajima potrošača, malo je verovatno da aditiv za gorivo poboljša performanse automobila i poveća efikasnost goriva. Doduše, neki proizvodi mogu imati određeni uticaj, ali će efekti biti toliko minimalni da većina vozača nikada neće primetiti razliku. Postoje neki aditivi za gorivo koji navodno smanjuju potrošnju goriva tako što čiste delove motora, rezervoar za gorivo, injektore i druge elemente. Ove aditive ne treba koristiti prečesto, ali s vremena na vreme možda mogu da pomognu u održavanju optimalnog rada motora.
Oktanski broj i knock senzor
Oktanski broj je mera otpornosti goriva na samozapaljenje. Drugim rečima, oktan ne poboljšava sagorevanje — on sprečava da se mešavina vazduha i goriva u motoru zapali pre nego što bi trebalo. Takođe, oktanski broj ne znači i veću energetsku vrednost samog benzina. Otpornost na samozapaljenje bitna je kod motora sa većim kompresionim odnosom jer zbog velikih pritisaka u cilindru može doći do nekontrolisanog samozapaljenja goriva (detonacije) i pre nego što svećica baci varnicu. Ova pojava veoma je štetna za motor i može da izazove ozbiljna oštećenja usled povećanja temperature motora.
Knock senzor ili senzor detonacija u motoru je pijezoelektrični kristal kvarca čija je uloga da „sluša“ motor i otkriva detonacije. Informacije iz ovog senzora prosleđuju se centralnom kompjuteru koji po potrebi pomera ugao pretpaljenja tako da maksimalno eliminiše detonacije.