Pravilno održavanje automobila je ključan preduslov za njegovo pravilno funkcionisanje i dugogodišnju eksploataciju. Pored redovnih servisa, periodično održavanje u sopstvenoj režiji pomaže i da se osigura bezbednost vozača, putnika i drugih učesnika u saobraćaju. Šta sve na ovom planu možemo uraditi sami, bez pomoći stručnjaka?
Održavanje automobila ponekad može delovati zbunjujuće i pomalo nezgodno ili naporno, ali itekako pomaže da se preduprede veći mehanički problemi i vozilo uvek održava u optimalnom stanju. Istraživanja o našim navikama u održavanju automobila koja su sprovedena proteklih godina u Americi i Zapadnoj Evropi otkrivaju da ključne provere delova automobila, kao što su akumulator, motorno ulje i rashladne tečnosti obavljamo tek jednom godišnje ili ređe, što može dovesti do ozbiljnih problema sa vozilom i skupih kvarova. Statistika domaćih vozača u tom smislu verovatno je još poraznija.
Generalno održavanje automobila treba da se obavlja svakih 6 do 12 meseci, u zavisnosti od pređene kilometraže i uslova eksploatacije. U narednim redovima vas podsećamo na najvažnije provere koje svaki vozač treba redovno da obavlja, kao i na to kakve bi mogle biti implikacije odlaganja ovih pregleda.
Nivo ulja u motoru
Postoji mnoštvo mehaničkih pokretnih delova u motoru automobila koji stvaraju trenje dok se dodiruju. Ovo trenje stvara toplotu i može dovesti do značajnog smanjenja performansi motora i zato je smanjenje trenja ključno za nesmetan rad. Provera nivoa ulja u motoru stoga treba da bude sastavni deo osnovne rutine održavanja. Takođe, važno je pogledati i boju ulja: ono ne bi trebalo da bude crno, a tamnija boja obično ukazuje na prisustvo zagađivača, stvaranje prekomerne toplote, dodavanje hemijskih aditiva ili još gore, prisustvo mulja.
U uputstvo za upotrebu automobila nalazi se podatak o vremenskim intervalima u kojima treba menjati motorno ulje, kao i tačna ocena viskoziteta za određeni tip motora, odnosno okruženje u kome radi. Prema istraživanjima, svega 30% vozača redovno proverava motorno ulje, uprkos činjenici da takva praksa može dovesti do nepovratnog oštećenja motora.
Savet za održavanje: Zamenite ulje na svakih 7.500 kilometara ili pratite preporuke proizvođača.
Provera pneumatika
Pritisak u pneumaticima može uticati na uštedu goriva, ali utiče i na udobnost i rukovanje, a time i na bezbednost vožnje. U uputstvu za upotrebu automobila, ili na nekom vidnom mestu (npr. na unutrašnjoj ivici vrata vozača) naveden je preporučeni pritisak u gumama. Uopšteno uzev, proveru pritiska u gumama treba raditi jednom nedeljno.
Rezervni točak takođe treba pregledati, jer je jednako važno imati adekvatno napumpanu rezervnu gumu kao i četiri gume ispod automobila. Poslednje što želite je da shvatite da je rezervni pneumatik ostao bez vazduha dok izvlačite dizalicu iz gepeka, jer tada jedina opcija ostaje šlep služba koja će svoje usluge masno naplatiti.
Savet za održavanje: Testirajte pritisak vazduha u montiranim gumama jednom nedeljno, a u rezervnoj gumi najmanje jednom mesečno.
Periodično rotiranje guma je jednostavna intervencija koja će im značajno produžiti vek trajanja i poboljšati karakteristike sistema upravljanja. Sve četiri gume se ne troše na isti način, zbog osobina automobila (raspored težine, kvalitet oslanjanja i drugo), brzine i kvaliteta puteva, pa im rotiranje daje priliku da izjednače istrošenost. Rotacija guma je važna za održavanje bezbednosti i performansi vozila, jer omogućava brži odziv upravljanja i glatku vožnju.
Savet za održavanje: Rotirajte gume svakih 6.000 do 8.000 kilometara.
Amortizeri, opruge i podupirači (sistem vešanja)
Sistem za oslanjanje je jedan od prilično zamršenih kompleksa delova automobila koji svi uzimamo zdravo za gotovo. Većina nas retko razmišlja o delovima ovog sistema i amortizaciji sve dok oni ne prestanu da rade svoj posao i udobnu vožnju pretvore u luna park na četiri točka. Ako ustanovite da neki od amortizera treba da se zameni, obavezno zamenite sva četiri. Košta više, ali je zaista neophodno, jer je u pitanju vaša bezbednost.
Savet za održavanje: Proverite amortizere i sistem za oslanjanje na svakih 20.000 do 40.000 kilometara.
Pranje vetrobrana
Pranje vetrobranskog stakla, koliko god trivijalno da zvuči, je veoma važan aspekt bezbednog upravljanja motornim vozilom. Jasan pogled na put ispred sebe ne samo da čuva kvalitet vida i smanjuje stres tokom vožnje, već i predupređuje opravdano sankcionisanje od strane saobraćajne policije, koja sve češće proverava čistoću stakala i registarskih tablica. Zato se postarajte da u rezervoaru uvek imate dovoljno tečnosti za pranje vetrobranskog stakla i funkcionalne brisače i druge delove sistema za pranje vetrobranskog stakla.
Treba proveriti i staklo, jer ono može imati ogrebotine i pukotine koje, čak i ako ne predstavljaju neposrednu opasnost od većeg oštećenja (a do toga uvek može doći!), remete vidljivost ili skreću pažnju u vožnji. Neispravni brisači i oštećene metlice mogu trajno oštetiti staklo i zato ne treba štedeti novac za redovnu zamenu brisača, jer su novi brisači, na kraju krajeva, mnogo jeftiniji od novog vetrobranskog stakla.
Savet za održavanje: Proverite brisače vetrobranskog stakla pri promeni godišnjih doba i zamenite ih po potrebi.
Performanse akumulatora
Automobilski akumulator je jedna od najvažnijih komponenti potrebnih za njegovo funkcionisanje. Ova velika baterija obezbeđuje pozamašnu količinu električne struje za starter, motor i druge električne i elektronske instalacije u automobilu, a slab akumulator može da dovede do novih kvarova, to jest čitavog niza problema sa različitim instalacijama. Na performanse akumulatora najviše utiču ekstremne temperature i korozija na kontaktima.
Korozija (izgleda kao beli ili plavičasti prah) koja se stvora kontaktima akumulatora može da oteža, pa i potpuno onemogući prenos struje sa akumulatora na kablove. Pošto kvalitetan akumulator može da košta i stotinak evra — a vuča kudikamo više — nekoliko evra uloženih u kupovinu žičane četke i spreja protiv korozije kojom će se ukloniti korozija zaista deluje kao pametno potrošen novac.
Savet za održavanje: Testirajte akumulator dva puta godišnje i proverite da li ima korozije na kontaktima.
Provera kvaliteta kočionih pločica
Čujete škripanje kada pritisnete kočnicu? To verovatno znači da su kočione pločice (i diskovi?) na izdisaju i da je vreme za njihovu zamenu. Novi set kočionih pločica može da vam istanji novčanik, ali ta cena svakako nije previsoka, ako pruža mogućnost da se zaustavite pre nego što izazovete saobraćajnu nezgodu. Kad je već kočionom sistemu reč, redovnim proverava treba podvrgavati i nivo i kvalitet ulja za kočnice.
Savet za održavanje: Proverite tečnost za kočnice svaki put kada menjate motorno ulje da biste bili sigurni da ga ima dovoljno i da nije potamnelo.
Provera tečnosti
O tečnostima u automobilu smo pisali i ranije na našem blogu, pa ćemo ovom prilikom samo podsetiti na potrebu da se one proveravaju zajedno sa gumama. Posebnu pažnju skrećemo na rashladnu tečnost, jer održavanje sistema za hlađenje pomaže da motora uvek radi na bezbednoj temperaturi, odnosno sprečava pregrevanje koje može imati fatalne posledice po sklop motora. Takođe, neispravan nivo ili kvalitet rashladne tečnosti stvara rizik od ozbiljne korozije u oštećenja brojnih delova, od grejača i sistema za klimatizaciju do hladnjaka i vodene pumpe. Većina automobila danas poseduje rezervoare rashladne tečnosti koji si providni i imaju odgovarajuće oznake nivoa na tabli, pa se nivo rashladne tečnosti može proveriti i bez otvaranja poklopca rezervoara.
Savet za održavanje: Redovno proveravajte sve tečnosti kako biste osigurali pravilan rad i najbolje performanse automobila. Što se rashladne tečnosti tiče, to treba raditi najmanje dva puta godišnje – jednom na početku perioda toplog vremena i jednom tokom jeseni, kada vreme zahladi.
Zamenite filter za vazduh
Filter za vazduh sprečava da čestice zagađivača prođu kroz ventilacione otvore, što je prilično važan preduslov ispravnog rada motora. Kada je zaprljan, vazdušni filter može da smanji protok vazduha u motoru, oduzimajući mu snagu, smanjujući performanse i povećavajući potrošnju goriva.
Savet za održavanje: Promenite filter za vazduh svakih godinu dana ili 15.000 kilometara.
Provera svećica
Ako motor pravi probleme, u smislu neregularnog radnog ciklusa, čudnog zvuka ili gubitka snage, jedan od uobičajenih razloga (i lakih popravki) su svećice. Svećice utiču na efikasnost motora jer su odgovorne za paljenje smeše goriva i vazduha u motoru i kada one ne funkcionišu kako treba, to uzrokuje gubitak optimalnog kapaciteta motora i loše funkcionisanje ostalih elemenata sistema za paljenje.
Savet za održavanje: Proverite i promenite svećice na svakih 50.000 kilometara.
Kaiševi i creva
Pogonski kaiševi prebacuju snagu stvorenu u motoru sa na alternator, kompresor klima uređaja, pumpu servo upravljača, pumpu za vodu i bilo koji drugi uređaj koji se oslanja na mehaničku snagu. Kako su ovi kaiševi obično napravljeni od gume ili drugih polimera, oni se intenzivno troše čak i pri normalnoj upotrebi. Zato je važno redovno ih proveravati kako bi se pravovremeno uočile vidljive pukotine ili bilo kakve promene u njihovom integritetu. Istrošeni kaiševi mogu izazvati druga oštećenja osnovnih komponenti automobila, dok npr. loše crevo hladnjaka može dovesti do potpunog gubitka rashladne tečnosti i teškog oštećenja motora.
Savet za održavanje: Zamenite zupčasti kaiš u intervalima navedenim u uputstvu proizvođača vozila. Preporučuje se da menjate creva svake četiri godine ili kad god postoje znaci habanja.
Ostale važne provere (i navike)
Skrećemo pažnju na još neke delove koje treba podvrgnuti redovnim kontrolama (i poneku naviku koju možda treba promeniti).
- Proverite sirenu. Sa ovim naši vozači uglavnom nemaju problema, jer proveru performansi sirene revnosno sprovode tokom probijanja kroz gradske gužve. Ipak, proverite je s vremena na vreme.
- Kontrolišite rđu. Korozija može potpuno uništiti spoljašnjost automobila i potencijalno dovesti do komplikacija na unutrašnjim mehanizmima. Zato rđu treba tretirati i primeniti sredstva za zaštitu od korozije čim se uoči, jer se po pravilu brzo širi.
- Unutrašnjost automobila. Izbegavajte da jedete hranu u automobilu i koristite osveživače vazduha diskretnog prijatnog mirisa. Koristite kvalitetne patosnice koje zadržavaju nečistoće i ne proklizavaju pri naglom kočenju. Postavite zaštitne presvlake za sedišta. Držite prozore lako odškrinutim kada je napolju toplo jer vruć vazduh u kabini može da trajno da ošteti neke delove enterijera vozila.
- Imajte osnovne alate pri ruci. Uvek je zgodno imati neke osnovne alate kraj sebe, koje možete koristiti za održavanje automobila u pokretu. Nekoliko alata koji mogu biti od velike koristi su debele rukavice, vodootporna silikonska traka, električna traka, rezači žice, šrafcigeri, klešta, baterijska lampa i nož. Možete nositi i neki od kompleta ručnog alata.
- Korigujte loše navike u vožnji. Ako ste grubi prema svom automobilu i imate naviku brzog polaženja, jakog kočenja, naglih skretanja, vožnje preko neravnina pri velikim brzinama, grubog teškog menjanja brzina i slične, automobil će se brže trošiti i trpeće veća oštećenja. Kada vozite pametno i bezbedno, ne samo da ćete umanjiti habanje vozila, već ćete i znatno uštedeti na troškovima goriva.