Kako da automobil zadrži vrednost

U trenutku kada kupite automobil, on počinje da gubi vrednost

U trenutku kada kupite automobil, on počinje da gubi vrednost — neki modeli brže od drugih. Međutim, postoje načini na koje možete da umanjite neizbežni gubitak i budete spremni za preprodaju kada poželite da se „ponovite“.

Kada ste kupili svoj poslednji automobil, verovatno niste razmišljali o tome kolika će biti njegova preprodajna vrednost kada dođe vreme da ga „udate“. To je sasvim prirodno, jer je kupovina vozila često protkana emocijama: možda kupujete automobil o kojem ste oduvek sanjali ili ga uzimate zato što porodica raste i zahteva više prostora; ili ste možda upravo dobili unapređenje i automobil kupujete da biste proslavili. Šta god da je razlog, četvorotočkaši su jedna od onih „čudnih“ investicija kod kojih se veoma retko vraćaju uložena sredstva. S druge strane, automobile smo nekada koristili tokom dužeg perioda – naši roditelji su možda promenili svega dva ili tri modela tokom čitavog vozačkog staža – da bismo poslednjih godina počeli redovnije da ih menjamo, češće od mobilnih telefona!

Pad vrednosti bilo čega što posedujemo neprijatno je koliko i neizbežno. To je postepeni proces u kome, tokom vremena, usled habanja raznih delova, automobil procentualno gubi svoju vrednost u odnosu na prvobitnu cenu u salonu. Zapravo, na gubitku smo onog trenutka kada sednemo za volan i napustimo prodajno mesto: procene kažu da u tom trenutku vozilo gubi oko 11 odsto svoje vrednosti, da bi se to nastavilo tempom od između 15 i 25 odsto preostale vrednosti svake godine, tokom pet prvih godina. Međutim, ovaj gubitak vrednosti usled starenja može se amortizovati pravilnom negom i održavanjem.

Vaš auto vredi onoliko koliko će neko da ga plati

Čak i ako planirate da zadržite automobil do „sudnjeg dana“ ili nemate nameru da ga menjate u skorije vreme, poželjno da vaše vozilo što duže zadrži maksimalnu tržišnu vrednost, da u svakom trenutku bude privlačan potencijalnim kupcima, ako ikada odlučite da ga prodate. Kada taj dan konačno dođe suočićete se sa jakom konkurencijom u oglasima za polovne automobile, dok će neki naizgled nevažni problemi naterati kupce da precrtaju vaše vozilo sa liste ili da mu drastično obore cenu.

Postoji više stvari koji mogu imati negativan uticaj na vrednost vozila tokom prodaje i njegov životni vek i neke od njih će vas sigurno iznenaditi. Krenimo redom.

Dokumentacija

Kupci polovnih automobila želeće da se uvere da kupuju automobil koji je pravilno održavan. Zato treba da postoji dokumentacija o svim intervencijama koje su obavljene na automobilu, od promene ulja i rotiranja guma, do redovnih malih i velikih servisa. Čuvajte sve račune u fascikli i pokažite ih kupcima da biste ih ubedili da ste učinili sve što ste mogli da održite vozilo u vrhunskom stanju i izbili im iz ruke argumente za cenkanje.

Treba da postoji dokumentacija o svim intervencijama koje su obavljene na automobilu

Estetika

Unutrašnjost automobila je važan faktor koji doprinosi njegovoj vrednosti. Besprekoran, čist enterijer, bez neprijatnih mirisa, prašine i fleka ostaviće snažan pozitivan utisak na svakog kupca. Slično važi i za spoljašnjost: i najmanje ogrebotine ili udubljenja privući će pažnju, a podjednako loš utisak ostavljaju oštećenja karoserije, kao i izbledela boja i zaprljani plastični elementi, odnosno farovi i zadnja svetla, stakleni paneli, vetrobranska i prozorska stakla. Strukturni integritet vozila je takođe važan, tako da sva veća oštećenja treba sanirati i sa funkcionalnog aspekta, pored estetskog.

Održavanje

Da biste zadržali cenu automobila, investirajte u njegovo pravilno servisiranje. Ne štedite na održavanju vozila, jer ako ne servisirate svoj automobil redovno, rizikujete značajne probleme koji utiču na izgled i pouzdanost. Neki ozbiljni problemi koji mogu da ugroze preprodajnu vrednost automobila uključuju probleme sa motorom, menjačem, kočnicama, sistemom upravljanja, električnim i elektronskim instalacijama, neispravnim senzorima, kao i probleme sa korozijom. Važno je još i gde i kako vršite popravke na vozilu, pa se potrudite da ih obavljate u renomiranom servisu kako biste smanjili rizik od bilo kakvih problema sa popravkama koji se mogu pojaviti u trenutku prodaje.

Konkretni problemi koje treba rešiti

Prilikom kupovine polovnog automobila postoji čitav niz elemenata koje treba proveriti, a sa praktične strane treba obratiti pažnju na nekoliko „crvenih zastavica“ koje će svakom kupcu podići obrvu i pobuditi sumnju u stvarni kvalitet robe koju treba da plati.

  • Neprijatni mirisi. Posvećeni kupci automobila imaju moć da „namirišu“ problem, figurativno i bukvalno. Neprijatan vonj kućnih ljubimaca, dima cigarete i drugih aromatičnih đakonija koje se povremeno provlače kroz kabinu otkinuće dobro parče od vaše cene. Zato odvojite nekoliko sati sa usisivačem, sredstvima za održavanje enterijera, starim krpama i neutralizatorom mirisa da biste se rešili smrada.
  • Nalepnice za branike i drugi ukrasi. Razumljivo je, ponosni ste na mnogo toga u životu – decu, porodicu, omiljeni sportski klub ili političku partiju – i želite to da podelite sa svetom oko vas. Međutim, osim ako ne prodajete automobil članu porodice, kupac verovatno neće hajati za to i neće se mnogo obradovati vašim nalepnicama na braniku ili nekom drugom delu automobila.
  • Neobična boja. Postoje različita istraživanja na temu koja boje automobila privlače najviše kupaca. Na primer, prema analizi sajta iSeeCars.com, automobili ofarbani u zlatnu boju imaju tendenciju da devalviraju čitavih 37,1 odsto tokom tri godine – više od 12 odsto više u poređenju sa prosečnim automobilom. S druge strane, žuti automobili mnogo manje gube na vrednosti, svega 27 procenata tokom te iste tri godine. Verovali ili ne, boja automobila u izvesnoj meri utiče i na šanse da se nađete u saobraćajnoj nezgodi. Takođe, boja iziskuje konstantnu negu i pošto je efekte promene boje uzrokovanih mehaničkim i atmosferskim uslovima gotovo nemoguće poništiti, važno je da svoje vozilo redovno perete, polirate i voskirate.
  • Pukotine na vetrobranskom staklu. U mnogim državama vožnja sa napuklim staklom šoferšajbne je nezakonita, jer može da ometa vozača i prouzrokuje veća oštećenja tokom vožnje. Kupci automobila će odmah uočiti sve pukotine i zato nema razloga da pre prodaje ne posetite servis i sanirate ovaj problem. Često je to brza intervencija koja ne zahteva velika ulaganja.
  • Neravnomerno ili preterano istrošene gume. Ljudi koji gledaju polovni automobil pažljivo će pregledati gume u potrazi za tragovima neravnomernog habanja, što može biti znak zanemarivanja ili oštećenja sistema za oslanjanje. Pažnju će usmeriti i na modele i brend guma, jer ako se oni ne poklapaju, automobil bi mogao da se ponaša nepredvidivo. Pošto su gume jedna od ozbiljnijih investicija, kupci mogu tražiti da snizite cenu.
  • Zamagljeni farovi. Požutela i izbledela stakla farova značajno umanjuju privlačnost vozila. Srećom, ovaj problem se može rešiti na više načina, kako u servisu tako i u domaćoj radinosti. Postoje različiti kompleti i sredstva za reparaciju farova koji imaju smesu za poliranje, a ponekad čak i dodatak za električni alat. Neki vozači ponavljaju „uradi sam“ recept koji uključuje pastu za zube, sodu bikarbonu i staru četkicu za zube.
  • Napukla zadnja svetla. Nezgode na parkingu se događaju svakodnevno, a u njima često strada zaštitna plastika na zadnjoj grupi svetala. Na svu sreću, većina svetala na modernim automobilima može se zameniti jednostavno pomoću odvrtača, mada je u nekim slučajevima potreban ozbiljniji alat. U svakom slučaju, popravka ne košta, ali vredi.
  • Nepopravljena oštećenja. Kupci od zanata umeće da pronađu oštećenja koja ukazuju na eventualno zanemarivanje ili grubu eksploataciju vozila koje ispituju. Na primer, ogrebotine na točkovima mogu da ukažu na to da je automobil verovatno naleteo na ivičnjak. To je uvek loša vest, jer se nabijanjem prednjih točkova na ivičnjak često prouzrokuju oštećenja važnih komponenata sistema oslanjanja kao što su spone, ležajevi točkova ili kuglični zglobovi.
  • Preterane modifikacije. Mnogi vozači uživaju u prilagođavanju automobila svojim potrebama. Ali, slično kao za nalepnice, ono što je za jednu osobu savršeno prilagođavanje, za drugu je noćna mora. Uklanjanje modifikacija učiniće automobil mnogo privlačnijim široj publici. Recimo, zatamnjena stakla često odbijaju potencijalne kupce, naročito ako se radi o zadnjem staklu, gde folije mogu da dovedu do oštećenja odleđivača. Takođe, podozrenje kupaca izazivaju i modifikacije na ogibljenju, pa automobili sa spuštenim ili podignutim vešanjem mogu biti problematični, pošto nema garancije da je sve urađeno na najbolji način. Ako se modifikacije vešanja ne urade kako treba, fabrička garancija dolazi pod znak pitanja.

Treba obratiti pažnju na nekoliko bitnih stavki pre prodaje automobila

Sve u svemu, možete učiniti mnogo toga da sačuvate vrednost svog automobila i učinite ga privlačnijim potencijalnim kupcima, ako ikada odlučite da ga prodate. Važno je da zapamtite da preprodajna vrednost vašeg automobila nije određena samo njegovom estetikom. Određuje je i strukturalni integritet vozila. Od vitalnog je značaja da popravite sve ozbiljne strukturalne nedostatke i eliminišete rizik od potencijalnih problema koji negativno utiču na pouzdanost i bezbednost vozila i drastično smanjuju njegovu vrednost pri preprodaji.

Koristite podne prostirke

Veliki broj vozača iz nekog neobjašnjivog razloga ne koristi patosnice u svom automobilu. To je čudno, jer patosnice značajno doprinose održavanju higijene enterijera, posebno tokom jesenjih i zimskih meseci, kada se u vozilo unose voda, bljuzgavica, prljavština i so. Mrlje od soli se teško uklanjaju i vremenom mogu značajno na naruže, pa i da oštete strukturu unutrašnjosti vozila. Korišćenje podnih prostirki koje se mogu ukloniti i koje se mogu povremeno menjati – posebno onih koje su skrojene po meri konkretnog modela automobila – odličan je način da se zaštiti unutrašnji prostor vozila i omogući da ono zadrži svoju vrednost i dostigne najvišu cenu pri preprodaji.

Ostavite Vaš komentar

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!