Pitanje zupčastog kaiša ili lanca obično se poteže prilikom velikog servisa i kupovine polovnog automobila. Kako su u pitanju komponente od vitalnog značaja za pravilno funkcionisanje motora i njegovih komponenti, o njima treba itekako voditi računa.
Kada je reč o održavanju vozila, postoje auto-delovi koje je neophodno redovno kontrolisati i po potrebi menjati, ali koji vozačima obično nisu visoko na listi prioriteta. Zupčasti kaiševi i razvodni lanci, na primer, nisu delovi o kojima većina vozača razmišlja pre nego što nešto krene po zlu. Međutim, ove komponente igraju veoma važnu ulogu u funkcionisanju vozila, jer obezbeđuju da motor radi glatko i efikasno. Oni sinhronizuju kretanje bregastog vratila motora i radilice, omogućavajući precizno vreme otvaranja i zatvaranja ventila motora. Kada se zupčasti kaiš ili lanac istroše, to može dovesti do niza problema, od kojih neki mogu da završe katastrofalnim kvarovima.
U ovom tekstu kratko ćemo se osvrnuti na funkcije zupčastog remena ili lanca, znakovima koji ukazuju da je možda vreme za zamenu i kako predstojeće hladnije vreme može doprineti ubrzanom habanju.
Čemu služe zupčasti kaiš i lanac
Kod benzinskih i dizel motora, zupčasti kaiševi i lanci sinhronizuju rotaciju radilice i bregastog vratila (bregaste osovine), obezbeđujući da se ventili motora otvaraju i zatvaraju u tačno određenom trenutku kako bi obezbedili idealno sagorevanje gorivne smeše. Ova sinhronizovana akcija omogućava smeši goriva i vazduha da ulazi, a izduvnim gasovima da izlaze u koordinisanom ciklusu, ostvarujući maksimalnu moguću snagu.
Zupčasti kaiševi su najčešće napravljeni od gume i ojačani su materijalima kao što su najlon i fiberglas. To su gumeni kaiševi sa tvrdim zupcima koji se spajaju sa zupčanicima radilice i bregaste osovine. Zupčasti kaiševi su lakši od lanaca, gotovo su bešumni u radu i imaju mekši prenos snage (stvaraju manje otpora i mehaničkih gubitaka) od lanaca, pa se obično nalaze u manjim vozilima ili tamo gde je niža potrošnja goriva prioritet. Zupčasti remeni obično zahtevaju zamenu na svakih 80.000 do 160.000 pređenih kilometara, u zavisnosti od marke i modela vozila.
Razvodni lanci, s druge strane, napravljeni su od metala i obično su izdržljiviji i dugotrajniji od kaiša. Oni se češće koriste u većim motorima ili sportskim agregatima, jer bolje podnose veća naprezanja. Lanci mogu da traju mnogo duže, ponekad i preko 200.000 kilometara ili više, ali su takođe izloženi habanju tokom vremena, posebno ako vozilo nije valjano održavano. Dobra strana je da se dotrajali lanac neko vreme oglašava glasnim zvečanjem, za razliku od zupčastog kaiša koji često može da otkaže bez ikakve najave.
Kada zupčasti kaiš ili lanac funkcionišu kako treba, oni pomažu motoru da radi glatko, obezbeđujući optimalne performanse i nižu potrošnju goriva, odnosno dug vek motora. S druge strane, neispravan rad zupčastog kaiša ili lanca može da dovede do zastoja u paljenju, gubitka snage i u težim slučajevima do potpunog kvara motora. Recimo, ako se usisni ventili otvore prerano, u komoru za sagorevanje će ući više gorivne smeše, što dovodi do lošeg sagorevanja i gubitka snage. Ako se pak izduvni ventil otvori prerano, doći će do pada pritiska u cilindru i osetnog gubitka snage. Dalje, klipovi i ventili koji nisu adekvatno sinhronizovani mogu da se „sudare” i pretrpe nepovratna oštećenja koja vode u skupe kvarove. Deformisani ventili, oštećenja glave cilindra i bregaste osovine, odnosno klipa i zida cilindra svakako nije poželjan scenario ni za jednog vozača (a ni mehaničari mu se ne raduju previše).
Simptomi dotrajalog zupčastog kaiša i lanca
S prvim hladnim danima i jutarnjim mrazevima problemi sa zupčastim kaišem mogu odjednom da postanu evidentni. Naime, vlažan i hladan vazduh može da pogorša habanje i istakne neke skrivene znakove, pa je zbog toga u ovom periodu veoma važno pratiti signale koji ukazuju na neophodnost skore zamene ovih važnih komponenti.
1. Nepravilan rad motora
Jedan od prvih znakova da zupčasti kaiš ili lanac počinju da pišu testament su problemi u paljenju motora. Zupčasti remen i lanac su odgovorni za sinhronizaciju procesa sagorevanja u motoru, tako da kada oni počnu da se troše ili rastežu, dolazi do poremećaja u ovom ciklusu. To može da se manifestuje trzanjem, lupanjem ili grubim radom motora dok se cilindri ne sinhronizuju. Hladno vreme potencira ove znakove, jer na nižim temperaturama gumeni kaiševi postaju krhkiji, dok se metalni lanci skupljaju.
2. Zvukovi kuckanja ili zveckanja
Još jedan uobičajeni pokazatelj problema sa zupčastim kaišem ili lancem su neobični zvukovi koji dolaze iz motornog prostora. Istrošeni zupčasti kaiš često proizvodi zvuk kuckanja, koji može biti rezultat degradacije gumenog materijala ili drugih komponenti. Istovremeno, razvodni lanac može da proizvodi zveckanje, ako je olabavljen ili se zatezač istrošio. Na hladnom vazduhu kaiševi i lanci dodatno se skupljaju i postati čvršći, čime se potencira proklizavanje. Ako čujete uporne zvukove kucanja ili zveckanja, nekada i „cviljenja”, posebno ujutru kada su temperature niske, svakako proverite i zupčasti kaiš ili lanac.
3. Curenje ulja
Zupčasti remeni se obično nalaze u zaštitnom poklopcu, dok su razvodni lanci ponekad podmazani motornim uljem unutar kućišta motora. Vremenom, zaptivci u ovim poklopcima mogu da se istroše, što dovodi do malih curenja ulja na prednjem delu motora. Curenje ulja ne utiče samo na podmazivanje motora, već svojim korozivnim svojstvima može da ošteti zupčasti kaiš i da izazove njegovo bubrenje, sušenje, pa i pucanje. Pre zime zato svakako proverite da li ispod automobila postoje tragovi curenja ulja.
4. Poteškoće pri pokretanju motora
Istrošeni zupčasti kaiš ili lanac u nekim slučajevima može da onemogući normalno pokretanje motora. Pošto su ovi delovi automobila neophodni za usklađivanje ciklusa sagorevanja u motoru, njihovi kvarovi će nužno dovesti do poremećaja ovog procesa. Čudno ponašanje motora – otežano ili „drugačije” paljenje, naročito tokom hladnih dana, dovoljan je razlog da se problem prepusti profesionalcu pre nego što skrivi ozbiljnija oštećenja.
5. Upaljena lampica za proveru motora
Upaljena lampica upozorenja za proveru motora može da ukaže na sijaset različitih problema, uključujući i one koji mogu biti u vezi sa funkcionisanjem zupčastog kaiša. Moderna vozila su opremljena senzorima koji nadziru paljenje u motoru, tako da će svaki problem sa zupčastim kaišem ili lancem dovesti do paljenja signalne lampice. Ovo se može desiti iz različitih razloga, kao što je neusklađenost remena ili lanca ili kvar u zatezaču. Da ne treba ignorisati lampice upozorenja pisali smo u više navrata, tako da lampica za proveru motora mora da vas odvede na OBD-II dijagnostiku u najbližem servisu. Da ne čuje zlo...
6. Grub rad u praznom hodu ili promenljiv broj obrtaja
Oštećen zupčasti kaiš ili lanac može da dovede do neravnomernog rada motora, posebno karakterističnog grubog rada u praznom hodu, uz nemirnu kazaljku obrtomera. Kada se vozilo zaustavi i radi u praznom hodu, vozači obično primećuju da se automobil trese ili vide da se kazaljka na skali broja obrtaja motora pomera gore-dole. Hladno vreme dodatno pogoršava ove simptome.
7. Pad performansi motora
Istrošeni zupčasti kaiš ili lanac često dovodi do osetnog pada performansi motora, što se manifestuje osetnim gubitkom snage. Primećuju se sporije ubrzanje, poteškoće pri kretanju uzbrdo i opšte smanjenje snage koje se naročito oseća prilikom prevoženja tereta, odnosno većeg broja putnika. Tokom zime, kada hladan vazduh dodatno oteža rad motora, ovi simptomi postaju još izraženiji.
8. Velika kilometraža
Zupčasti remeni i lanci ne traju večno. Većinu kaiševa treba promeniti posle 80 ili 160 hiljada kilometara, dok lanci mogu da traju nešto duže, često i do 200.000 kilometara. Ako vaš automobil pokazuje poveću cifru na kilometar-satu, a još uvek niste menjali kaiš ili lanac, vreme je da se i time pozabavite, i to bez odlaganja.
9. Vidljiva oštećenja
Ako možete da pristupite zupčastom remenu ili lancu (kod nekih modela to zahteva uklanjanje poklopaca), možda ćete moći da uočite vidljive znake habanja. Na zupčastom kaišu mogu da se uoče tragovi pucanja ili pojačanog habanja, dok lanac može da bude labav, izdužen ili da ima istrošene karike. Ovi vidljivi znaci mogu ukazivati da je potrebna zamena. Zimsko vreme dodatno potencira lomljivost gumenih kaiševa, tako da ako kaiš izgleda oštećeno, to će se dodatno pogoršati kad „udari mraz”. Pregled u servisu je topla preporuka za hladne dane.
10. Vibracije ili podrhtavanje
Neuobičajene vibracije ili podrhtavanje koje potiče iz motorne grupe mogu da ukazuju na probleme sa zupčastim kaišem, odnosno lancem. Istrošen ili olabavljen kaiš neće moći da održava pravilnu sinhronizaciju pokretnih delova motora, što dovodi do toga da se motor trese, posebno pri većim brzinama. Ako osetite neuobičajene vibracije tokom vožnje, svratite u obližnji servis na preventivnu kontrolu.
* * *
Sve u svemu, zupčasti kaiševi i lanci su veoma važni delovi motora koje koju mu omogućuju da radi glatko i efikasno tokom dužeg niza godina. Zanemarivanje njihovog oštećenja može da dovede do teških oštećenja, skupih popravki ili čak do potpune destrukcije motora. Ako prepoznajete neke od znakove koje smo pomenuli na ovom mestu, ne časite časa i zakažite pregled kod pouzdanog mehaničara kako biste utvrdili da li je potrebna zamena zupčastog remena ili lanca. A što se nabavke kvalitetnih delova tiče, tu je vaša ProdajaDelova.rs.