Hladnjak automobila je jedan od najangažovanijih delova vašeg automobila koji neprekidno radi na održavanju optimalne radne temperature motora. Međutim, kao i svaki drugi deo u automobilu, on je podložan kvarovima koji utiču na performanse ili uzrokuju probleme u motoru.
Hladnjak automobila je izmenjivač toplote koji se koristi za snižavanje temperature rashladne tečnosti (antifriza) u motoru. Hladnjaci sadrže uske cevi koje su dizajnirane za brzu razmenu toplote i čine glavni deo sistema za hlađenje vozila (detaljnije o celom sistemu pročitajte u tekstu „Sve o sistemu za hlađenje motora“). Postavljaju se ispred motora gde su izloženi protoku vazduha, koji pomaže u procesu hlađenja rashladne tečnosti. Da bi se osiguralo da rashladna tečnost prolazi kroz hladnjak odgovarajućom brzinom postoji centrifugalna pumpa koja potiskuje tečnost kroz sistem.
Uobičajeni problemi sa hladnjakom automobila
Hladnjak automobila može imati problema u radu, kao i svaki drugi deo automobila, ali uz redovno održavanje kvarovi se ne događaju tako često. Treba zapamtiti da kada se nešto dogodi hladnjaku, posledice su obično ekstremne i povlače za sobom niz potencijalno veoma skupih popravki. Srećom, simptome koji ukazuju na probleme u radu hladnjaka najčešće nije teško uočiti.
Izdvojićemo neke od najčešćih problema sa hladnjakom i simptome na koje treba obratiti pažnju.
Propuštanje creva
Creva kroz koja cirkuliše rashladna tečnost do i iz hladnjaka su delovi sistema koji često mogu izazvati probleme. Postepena korozija i habanje mogu izazvati male rascepe ili pukotine u crevima za rashladnu tečnost, pa ih je potrebno redovno kontrolisati i menjati kako bi se održale performanse sistema za hlađenje.
Simptomi:
- Rast temperature motora
- Para koja se pojavljuje ispod poklopca motora (može biti i samo mala količina, u zavisnosti od veličine curenja)
- Pojava mrlje od tečnosti jarkih boja na tlu dok je automobil parkiran
- Tečnost ili talog na različitim delovima motora
- Lampica upozorenja o pregrevanju na instrument tabli
Neispravan termostat
Termostat je povezan sa upravljačkom jedinicom motora (ECU) i odgovoran je za kontrolu protoka rashladne tečnosti koja ulazi u hladnjak. Ako termostat ne funkcioniše kako treba, motor se može vrlo brzo pregrejati, jer ne prima tečnost koja je ohlađena na odgovarajuću temperaturu. O termostatu saznajte više u tekstu „Sve o termostatu“.
Simptomi:
- Očitavanje veoma visoke temperature motora, što se obično dešava iznenada tokom vožnje
- Nenormalna promena temperature motora, uzrokovana pokušajem termostata da ponovo izračuna protok i temperaturu rashladne tečnosti
- Rashladno sredstvo curi oko područja termostata
- Pojavljuje se para ispod haube
- Lampica upozorenja o pregrevanju na instrument tabli
Pukotina ili rupa u hladnjaku
Ponekad se na hladnjaku automobila mogu stvoriti male pukotine i rupe. Obično su uzrokovane habanjem od naslaga u rashladnom sistemu, ali se mogu dogoditi i kao rezultat udaraca tokom vožnje. Simptomi napuklog hladnjaka su približno isti kao oni kod creva koje propušta.
Simptomi:
- Rast temperature motora
- Pojava pare ispod haube
- Lampica upozorenja o pregrevanju na instrument tabli
- Rashladna tečnost je vidljiva na drugim delovima motora ili na tlu ispod automobila
- Pojava pare na određenom mestu na hladnjaku
Neispravna pumpa za vodu
Jedan od najčešćih problema u vezi sa hladnjakom automobila odnosi se na neispravnu pumpu za vodu. Pumpa za vodu pokreće rashladnu tečnost motora i usmerava je nazad kroz hladnjak. Vremenom, remen i ležajevi koji upravljaju pumpom mogu da se olabave, što znači da pumpa ne može da održi potrebni protok vode.
Simptomi:
- Motor se pregreva
- Lampica upozorenja o pregrevanju na instrument tabli
- Visok zvuk „cviljenja“ koji dolazi iz prednjeg dela automobila (labav kaiš)
- Para koja izlazi iz hladnjaka
- Rashladna tečnost curi iz pumpe za vodu
Neispravan ventilator hladnjaka automobila
Većina novih automobila opremljena je električnim ventilatorom koji uvlači hladan vazduh. Ventilator za hladnjak se koristi samo pri malim brzinama, obično ispod 30 km/h, kada hladnjak ne prima stalan protok vazduha koji olakšava proces hlađenja. Ako ventilator ne funkcioniše ispravno, automobil se može pregrejati pri malim brzinama, da bi se vratio u normalu pri većim brzinama - tako se može diferencirati problem sa neispravnim ventilatorom hladnjaka.
Simptomi:
- Postepeno povećanje temperature pri malim brzinama
- Mala količina pare koja se diže ispod poklopca motora
- Lampica upozorenja o pregrevanju na instrument tabli
- Problem prestaje kada se poveća brzina kretanja
Vazduh u rashladnom sistemu
Rashladni sistemi su zapečaćeni kako bi se obezbedio maksimalni protok rashladne tečnosti. Ako vazduh uđe u sistem, on može stvoriti džepove koji ograničavaju protok tečnosti, što može dovesti do pregrevanja.
Mehurići ukazuju na porast pritiska vazduha u rashladnom sistemu, što je znak da je protok tečnosti blokiran džepom vazduha. Jedan od najčešćih uzroka je oštećenje dihtunga glave motora, zbog koga se pritisak vazduha unutar glava cilindara prenosi u sistem za hlađenje. Ovaj vazduh koji izlazi stvara mehuriće u rezervoaru rashladne tečnosti, što se često može zameniti za posledicu ključanja tečnosti.
Simptomi:
- Rast temperature motora
- Lampica upozorenja o pregrevanju na instrument tabli
- Pojava pare ispod haube
Može li se popraviti hladnjak?
Problemi sa hlađenjem svrstavaju se u najčešće kvarove na automobilima, a pregrevanje je među 10 najvećih problema sa kojima se vozači suočavaju na putu. Srećom, većina kvarova povezanih sa hladnjakom i sistemom hlađenja može se lako otkloniti, a u zavisnosti od obima problema, ni troškovi popravke ne bi trebali biti preveliki.
Ako primetite da se vaš automobil pregreva, morate se obratiti profesionalnom mehaničaru radi potpune dijagnoze. Popravka nekih delova rashladnog sistema koštaće više od drugih. Na primer, ako je potrebno samo zameniti crevo hladnjaka koje propušta, to će koštati mnogo manje od zamene termostata ili pumpe za vodu.
U nekim slučajevima, pre nego što se obratite mehaničaru, možete probati tečnost za popravku curenja. One su pristupačne, jeftine i jednostavne za upotrebu – najčešće je potrebno samo direktno uliti tečnost u hladnjak, bez prethodnog isušivanja ili ispiranja. Ove tečnosti mogu pomoći i pri sanaciji curenja grejača kabine („malog hladnjaka“), koji su često teško pristupačni pa se mehaničari nerado prihvataju zamene ovog grejača.
Simptomi pregrevanja motora
Rano uočavanje znakova pregrevanja može pomoći u sprečavanju skupih kvarova, pa valja prepoznati simptome i znake motora koji se pregreva:
- Merač temperature ili lampica upozorenja - Najočigledniji znak pregrevanja je lampica upozorenja na instrument tabli u obliku termometra sa dve talasaste linije. Tu je i merač temperature motora, iako ga nemaju svi savremeni automobili; neki imaju digitalnu verziju kojoj se može pristupiti putem kontrolne table.
- Karakterističan miris - Kada motor dostigne tačku pregrevanja, u kabini se često oseća specifičan „topao“ miris koji je dobar je pokazatelj da nešto nije u redu - i da je vreme da se vozilo zaustavi.
- Para iz poklopca motora - Klasični simptom pregrevanja je para koja se diže ispod poklopca motora – noćna mora svakog vozača!
- Zvuk kuckanja ili udaranja - Kada je motor jako vruć, motorno ulje postaje previše retko. To može proizvesti zvukove u vidu kucanja ili lupanja, što ukazuje na to da je ulje izgubilo svojstva podmazivanja.
- Smanjena snaga motora - Toplota može dovesti do širenja klipova u cilindru, usporavajući rotaciju radilice zbog povećanog trenja. Ovo utiče na snagu motora, pa ćete možda osetiti da se automobil „muči“ kada se motor pregreva.
- Vruć poklopac motora - Ako sumnjate na pregrevanje, proverite temperaturu poklopca motora. Ako je toliko vruć da ga ne možete dodirivati duže od 10 sekundi, motor se verovatno pregreva i treba ga proveriti.
Saveti za sprečavanje pregrevanja
Opasnost od pregrevanja motora zavisi od starosti i stanja vašeg automobila, kao i od rasporeda održavanja rashladnog sistema. Ako se pridržavate preporučenog rasporeda servisiranja vašeg automobila i redovno proveravate nivo i stanje rashladne tečnosti, rizik od pregrevanja motora znatno se smanjuje.
Evo i nekih saveta koji bi trebalo da pomognu u sprečavanju pregrevanja motora.
- Redovno proveravajte nivo rashladne tečnosti – U zavisnosti od toga koliko putujete, preporučujemo vam da proveravate nivo rashladne tečnosti svake dve nedelje kako biste bili sigurni u potpunu zaštitu.
- Uočite znakove neispravnog senzora temperature rashladne tečnosti – Senzor temperature rashladne tečnosti napaja ECU podacima, koji rade na održavanju motora na odgovarajućoj temperaturi.
- Isperite sistem za hlađenje i hladnjak – Štetne naslage u sistemu hlađenja mogu izazvati curenje ili mehaničke probleme koji mogu dovesti do pregrevanja motora. Zato je preporučljivo isprati hladnjak i sistem hlađenja u skladu sa rasporedom koji preporučuje proizvođač.
- Koristite rashladno sredstvo visokih performansi – Najbolji način da sprečite pregrevanje je korišćenje rashladnog sredstva (antifriza) visokih performansi koje je testirano na ekstremnim temperaturama.
- Proverite stepen zaštite rashladne tečnosti – Ne ostavljajte temperaturnu zaštitu motora vašeg automobila slučaju, već redovno proveravajte performanse rashladnog sredstva.