Od prvog automobila do danas, motori vozila prošli su dug i dinamičan razvoj. Počevši od jednostavnih motora s karburatorima, pa sve do naprednih električnih i hibridnih sistema koji danas ispisuju novo poglavlje u istoriji automobilske industrije, evolucija automobilskih motora predstavlja uzbudljivo putovanje kroz tehnološke inovacije. Koje su ključne prekretnice i otkrića oblikovale ovu industriju, saznajte u nastavku teksta.
Automobilski motori su srce automobila, a njihova evolucija vođena je kombinacijom tehnološkog napretka, kontinuiranog usaglašavanja sa kompleksnim zahtevima ekoloških normativa i specifičnih zahteva potrošača. Tokom prošlog veka, došlo je do dramatične transformacije tehnologije motora, od jednostavnih motora sa karburatorom s početka 20. veka do savremenih električnih hibrida i vozila koja koriste isključivo elektromotore.
Od karburatora...
Istorija automobilskih motora počinje izumom prvog motora sa unutrašnjim sagorevanjem (ICE, Internal combustion engine, odnosno SUS motori) krajem 19. veka. Prvim automobilom u istoriji opšteprihvaćeno se smatra Benz Patent-Motorwagen, koga je napravio Karl Benc tokom 1885. i 1886. godine. Bio je to prvi pravi automobil sa pogonom koji obezbeđuje motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Vozilo je imalo tri točka, jednocilindrični četvorotaktni motor i dostizalo je maksimalnu brzinu od oko 16 km/h. Karl Benc je svoj izum patentirao 1886. godine, što se smatra početkom moderne automobilske industrije. Ovaj motor se „hranio“ benzinom, koji je bio lako dostupan i pružao visoku energetsku gustinu, što ga je činilo idealnim gorivom za prve automobile.
U ranim danima automobila, karburatori su bili primarni način mešanja vazduha i goriva za sagorevanje. Karburator je mehanički uređaj koji meša vazduh i gorivo u odgovarajućem odnosu kako bi se napravila idealna gorivna smeša za sagorevanje u cilindrima motora. Karburator koristi Venturijevu cev za stvaranje vakuuma koji uvlači gorivo u vazdušni tok, gde se dve komponente mešaju i isporučuju u motor. Tako se obezbeđuje održavanje približno konstantnog odnosa benzina i vazduha u smeši.
Karburatori su imali relativno jednostavnu konstrukciju i bili su prilično efikasni, ali su imali i određena ograničenja. Bili su teški za podešavanje kako bi se postigle optimalne performanse, a njihova mehanička priroda činila ih je podložnim habanju. Osim toga, karburatori nisu bili dovoljno precizni u doziranju smeše vazduha i goriva potrebne za optimalno sagorevanje, što je često rezultiralo povećanom potrošnjom goriva i većim emisijama štetnih gasova u atmosferu.
...do elektronskog ubrizgavanja goriva
Kako se automobilska industrija razvijala, ograničenja karburatora postajala su sve očiglednija. Neracionalna potrošnja goriva, ekološke implikacije povećane emisije gasova i nepraktično podešavanje i održavanje trasirali su put za razvoj sasvim novog, pouzdanijeg i efikasnijeg sistema za ubrizgavanje goriva.
Razvoj elektronskog ubrizgavanja goriva (EFI, Electronic Fuel Injection) sredinom 20. veka označio je značajan napredak u tehnologiji motora. EFI sistemi koriste elektronske senzore i kontrolne uređaje za isporuku precizne količine goriva potrebne za sagorevanje, što rezultira smanjenom potrošnjom goriva, boljim performansama i smanjenjem emisija štetnih produkata sagorevanja.
Prvi masovno proizvedeni automobil sa elektronskim sistemom za ubrizgavanje goriva bio je Chevrolet Corvette iz 1957. godine, koji je koristio uglavnom mehanički sistem za ubrizgavanje goriva. Tek tokom 1980-ih godina, EFI postao je široko rasprostranjen, zahvaljujući napretku u elektronici i računarskoj tehnologiji. Danas je EFI standard u modernim benzinskim motorima, omogućavajući preciznu kontrolu smeše vazduha i goriva i poboljšavajući ukupne performanse motora.
Revolucija turbopunjača
Turbopunjači predstavljaju još jedan značajan napredak u tehnologiji motora koji je odredio dalji pravac razvoja automobilske industrije sredinom prošlog stoleća. Turbopunjač je uređaj koji koristi izduvne gasove za pokretanje turbine, koja zauzvrat komprimuje ulazni vazduh i prenosi ga u cilindre motora. Ovaj proces, poznat kao prinudno punjenje, omogućava motoru da sagori više goriva i vazduha, što rezultuje povećanjem snage i efikasnosti.
Turbopunjači su prvi put korišćeni u avionskim motorima tokom Prvog svetskog rata, ali su se tek 1960-ih godina počeli da se pojavljuju u serijskoj proizvodnji automobila. Prvi masovno proizvedeni automobil sa turbopunjačem bio je Oldsmobile Jetfire iz 1962. godine, koji je imao V8 motor sa turbopunjačem. Od tada, turbopunjači su postali sve popularniji, posebno u motorima sa manjom radnom zapreminom.
Danas su turbopunjači uobičajena karakteristika u mnogim modernim motorima, naročito u manjim motorima gde je efikasnost ključna. Turbopunjači su omogućili proizvođačima da smanje zapreminu motora bez žrtvovanja performansi, što rezultuje manjom potrošnjom goriva i redukcijom ugljeničnog otiska, odnosno smanjenjem emisije štetnih izduvnih gasova. Osim toga, turbopunjači su postali sve sofisticiraniji, zahvaljujući napretku u materijalima, dizajnu i elektronskim kontrolama, što ih čini efikasnijim i pouzdanijim.
Pritisak ekološke svesti
Kako su brige o zagađenju vazduha, efektu staklene bašte i sveopštoj degradaciji životne sredine rasle sredinom 20. veka, mnoge država počele su da uvode sve strožije propise o emisijama štetnih gasova iz automobilskih motora. Ovi propisi zahtevaju od proizvođača automobila da smanje količinu štetnih zagađivača koje emituju njihova vozila, što je dovelo do značajnih pomaka u tehnologiji izrade SUS motora.
Jedan od najvažnijih razvoja u ovoj eri bilo je uvođenje katalizatora. Katalizator je uređaj koji smanjuje količinu štetnih zagađivača u izduvnim gasovima pretvarajući ih u manje štetne supstance putem hemijske reakcije. Prvi katalizatori uvedeni su 1970-ih i brzo su postali standardna karakteristika u većini vozila, ali i obavezna stavka na tehničkom pregledu.
Katalizatori su imali ključnu ulogu u smanjenju emisija iz vozila i poboljšanju kvaliteta vazduha. Oni funkcionišu korišćenjem hemijskog katalizatora za dovršavanje procesa oksidacije, obično napravljenog od platine, paladijuma i rodijuma, koji pretvaraju štetne zagađivače poput ugljen-monoksida, azotnih oksida i ugljovodonika u manje štetna ili sasvim bezbedna jedinjenja, kao što su ugljen-dioksid, azot i vodena para.
Pored katalizatora, razvijene su i druge tehnologije za kontrolu emisija štetnih materija, uključujući sisteme za recirkulaciju izduvnih gasova (EGR ventili), koji smanjuju emisije azotnih oksida recirkulacijom dela izduvnih gasova nazad u motor, i sisteme za kontrolu isparavanja, koji preuzimaju i skladište pare goriva kako bi sprečili njihovo isparavanje u atmosferu.
Dizel i alternativna goriva
Dok su benzinski motori dominirali automobilskom industrijom većim delom njene istorije, dizel motori su takođe odigrali važnu ulogu u njenom razvoju. Dizel motori su poznati po visokom obrtnom momentu i efikasnosti potrošnje goriva, što ih čini idealnim za teške uslove rada kojim su izloženi, recimo, kamioni i autobusi (za više informacija o razlikama između benzinskih i dizel motora upućujemo vas na tekst o benzincima i dizelašima).
Dizel motori rade na principu komprimovanja vazduha do visokih temperatura, što dovodi do spontanog paljenja gorivne smeše kada se ona ubrizga u komoru za sagorevanje. Ovaj proces, poznat kao kompresiono paljenje, efikasniji je od paljenja varnicom koje se koristi u benzinskim motorima, što obezbeđuje manju potrošnju goriva i generalno niže nivoe emisije ugljen-dioksida.
Međutim, dizel motori su istovremeno kritikovani zbog većih emisija azotnih oksida i čestica, koji su povezani sa zagađenjem vazduha i zdravstvenim problemima, naročito u gradskim sredinama. Poslednjih godina, napredak u tehnologiji dizel motora, kao što su uvođenje filtera za čestice (DPF), kao standardne komponente izduvnog sistema automobila i sistema selektivne katalitičke redukcije (SCR), pomogao je u smanjenju ovih emisija i poboljšanju ekoloških performansi dizel motora.
Kako su zabrinutosti u vezi sa klimatskim promenama i uticajem fosilnih goriva na životnu sredinu rasle, povećalo se i interesovanje za alternativna goriva poput etanola i biodizela. Motori na fleksibilna goriva, koji mogu da rade na smeši benzina i etanola, postali su sve popularniji u zemljama kao što su Brazil i Sjedinjene Američke Države. Etanol je obnovljivo gorivo koje se proizvodi iz useva poput kukuruza i šećerne trske, a tokom upotrebe proizvodi manje emisija gasova staklene bašte u poređenju sa benzinom. Biodizel, s druge strane, dobija se iz biljnih ulja ili životinjskih masti i može se koristiti u dizel motorima uz minimalne modifikacije ili bez ikakvih modifikacija.
Dok motori na fleks-goriva i biogoriva nude odgovor na zahteve ekološke vožnje, oni se takođe suočavaju sa izazovima, uključujući konkurenciju sa proizvodnjom hrane za useve i potrebu za skupom infrastrukturom za proizvodnju i distribuciju ovih goriva. Uprkos ovim izazovima, alternativna goriva verovatno će igrati važnu ulogu u budućnosti automobilske industrije dok traju napori da se smanji zavisnost od fosilnih goriva.
Hibridna revolucija
Razvoj hibridne tehnologije krajem 20. veka označio je značajan preokret u automobilskoj industriji. Hibridna vozila kombinuju SUS motore sa električnim motorom i baterijom, omogućavajući im da, u poređenju sa tradicionalnim benzinskim ili dizel motorima, postignu znatno efikasniju potrošnju goriva i niže emisije gasova. Prvi masovno proizvedeni hibridni automobil bio je Toyota Prius, koji je predstavljen u Japanu 1997. godine, a na ostalim tržištima posle 2000. godine. Prius je brzo postao simbol ekološki prihvatljivog transporta, a njegov uspeh otvorio je put drugim hibridnim vozilima proizvođača širom sveta.
Hibridni motori rade kombinujući snagu motora sa unutrašnjim sagorevanjem sa električnim motorom. Električni motor napaja baterija koja se puni putem regenerativnog kočenja i od motora sa unutrašnjim sagorevanjem. U nekim hibridnim sistemima, električni motor može samostalno pokretati vozilo pri niskim brzinama, dok motor sa unutrašnjim sagorevanjem preuzima pri višim brzinama ili kada je potrebna veća snaga.
Hibridna vozila tako imaju nekoliko važnih prednosti – racionalnu potrošnju goriva, smanjene emisije i mogućnost vožnje isključivo na električnu energiju u određenim uslovima. Međutim, oni se takođe suočavaju sa izazovima, kao što su veći troškovi održavanja hibridnog sistema i potreba za pouzdanom i efikasnom baterijom.
Električna budućnost
Kako su brige o klimatskim promenama i uticaju fosilnih goriva na životnu sredinu rasle, povećan je interes za električna vozila (EV). Njih pokreću u potpunosti električni motori i baterije, proizvodeći nulte emisije iz auspuha i nudeći potencijal za značajno smanjenje emisija gasova staklene bašte.
Razvoj EV vođen je napretkom u tehnologiji baterija, posebno razvojem litijum-jonskih baterija, koje nude veću energetsku gustinu i duži životni vek od tradicionalnih olovnih baterija. Prvi masovno proizvedeni EV bio je Nissan Leaf, predstavljen 2010. godine, koji je brzo postao jedan od najprodavanijih EV na svetu.
Tehnologija baterija je ključni faktor u razvoju električnih vozila, jer određuje domet, performanse i cenu vozila. Litijum-jonske baterije su trenutno najčešći tip baterija korišćen u EV, ali istraživači rade na razvoju novih tehnologija, kao što su čvrste baterije, koje nude potencijal za veću energetsku gustinu, brže punjenje i poboljšanu bezbednost. Takođe, radi se i na daljem razvoju vodoničnih gorivnih ćelija.
Pored tehnologije baterija, razvoj infrastrukture za punjenje takođe je ključan za široku prihvaćenost električnih vozila. Države i privatne kompanije širom sveta ulažu u razvoj mreža za punjenje kako bi olakšali potrošačima punjenje vozila i smanjili strah od kratkog dometa.
* * *
Kako posmatramo budućnost, očigledno je da će se trend razvoja efikasnijih i ekološki održivijih motora nastaviti. Uspon električnih vozila, napredak u tehnologiji baterija i autonomnoj vožnji verovatno će igrati ključnu ulogu u oblikovanju budućnosti automobilske industrije, uporedo sa sve intenzivnijom naporima za smanjenje zavisnosti od fosilnih goriva i rešavanje izazova klimatskih promena. U tom smislu zanimljiva je i priča o korišćenju održivih materijala u proizvodnji automobila.
Priča o razvoju automobilskih motora govori o snazi inovacija i sposobnosti automobilske industrije da se prilagođava promenama. Sa današnje tačke gledišta, uzbudljivo je razmišljati o tome šta će sledeće poglavlje u evoluciji automobilskih motora doneti. Bilo da se radi o daljem napretku u tehnologiji električnih vozila, razvoju novih alternativnih goriva ili pojavi potpuno novih pogonskih sistema, jedno je sigurno: budućnost automobilskih motora obećava.