Priču o čestim vozačkim nedoumicama nastavljamo petim nastavkom teksta o zanimljivim pitanjima koja korisnici automobilskih foruma na internetu postavljaju svojim kolegama i stručnjacima iz odgovarajućih oblasti automobilizma.
Koji delovi automobila zahtevaju najviše pažnje tokom održavanja?
Kada je reč o delovima na koje treba obratiti najviše pažnje tokom redovnog održavanja, svakako će to biti oni od kojih zavisi bezbednost. To su sledeće grupe delova:
Kočioni sistem. Svaki kvar na kočnicama stavlja nam glavu u torbu i potencijalno ugrožava bezbednost drugih učesnika u saobraćaju. Zato redovno proveravajte diskove i pločice i neodložno reagujte na svaki znak habanja, kao što su škripa, neravnomerno kočenje, zanošenje vozila prilikom kočenja, „propadanje” papučice kočnice, curenje tečnosti, oštećenja kočionih creva... Takođe imajte na umu i da stara kočiona tečnost gubi potrebne kvalitete, te i na nju treba redovno obraćati pažnju. Ne zaboravite: kočnica glavu čuva!
Sistem oslanjanja i amortizacija. Za dobru stabilnost automobila u vožnji potreban vam je stalan kontakt točkova sa putem, za šta se stara sistem oslanjanja. Dotrajali amortizeri predstavljaju veću opasnost po bezbednost nego što vozači obično misle, jer pored smanjene udobnosti smanjuju efikasnost kočenja i upravljivost, a dovode i do bržeg propadanja guma.
Karoserija. Vidljivi tragovi korozije najčešće najavljuju mnogo ozbiljnije skrivene probleme. Naročito je opasna rđa u blizini stubova, osovine i drugih nosećih delova i taj problem treba sanirati što je pre moguće.
Pre vožnje preporučuje se i provera pneumatika – uz sistem za oslanjanje, i gume su garant bezbedne vožnje. Pored pritiska vazduha, treba proveriti i strukturni integritet gume, prisustvo mehaničkih oštećenja, nepravilnosti i znakova nejednakog habanja koje sugeriše probleme sa geometrijom točkova.
Integritet svetlosne grupe takođe zahteva redovne provere i sastavni je deo godišnjeg tehničkog pregleda. Pored pravilnog funkcionisanja farova, zadnjih svetala i migavaca valja proveriti i stanje osigurača i ožičenja.
Pored modernih motora sa unutrašnjim sagorevanjem, da li i dalje vredi nabaviti električni automobil?
Impresivan napredak u tehnologiji motora sa pogonom na fosilna goriva (turbo boost motori, CVT, hibridni pogoni) često nas potiče na preispitivanje o svrsishodnosti električnih automobila. S druge strane, nova tehnologija i dalje iziskuje veće troškove održavanja. Na primer, motori sa turbo punjačima su osetljivi na varijacije pritiska ulja i rashladne tečnosti, pa i najmanji kvar na pumpi rashladne tečnosti može da prouzrokuje skupe popravke. Kontinuirano promenljivi menjači (CVT) su popularni jer smanjuju potrošnju goriva, ali ih je potrebno pažljivo održavati, što takođe nije jeftino. Hibridni automobili pružaju impresivne rezultate u pogledu efikasnosti i performansi, ali u pogledu održavanja imaju sve zahteve kao i vozila sa klasičnim motorima.
Da li će vozila sa SUS motorima vremenom postati pouzdanija i jednostavnija za održavanje? Možda – setimo se da su kupci nekada izbegavali motore sa direktnim ubrizgavanjem goriva sumnjajući u njihovu pouzdanost. Svega dve decenije kasnije ova tehnologija se podrazumeva i ne povlači nikakva dodatna pitanja. Uporedimo ovo sa električnim vozilom, koje zahteva mnogo manje održavanja. Mogućnost da napunite svoje električni automobil tamo gde ga parkirate tokom noći, tako da ujutru bude spreman za akciju je veliki plus. Izgradnja infrastrukture za podršku vozilima na električni pogon je u velikom zaletu i za očekivati je da će svi važniji putni pravci u zemlji biti opremljeni adekvatnim punjačima, što će planiranje putovanja učiniti još jednostavnijim.
Što se autonomije tiče, prve litijum-jonske baterije komercijalizovane su još 1991. godine i nisu bile u široj upotrebi sve do početka trećeg milenijuma. To znači da imamo više od dve decenije iskustva sa ovom tehnologijom u svakodnevnoj upotrebi, uz nova konstrukcijska rešenja koja dodatno povećavaju efikasnost akumulatora. Konačno, ne treba zaboraviti ni na subvencije prilikom nabavke novih električnih vozila, koja će u narednih pet godina sasvim izvesno dominirati segmentom gradskih automobila.
Dakle, što se odgovora na pitanje tiče, definitivno vredi razmotriti nabavku električnog automobila.
Zašto moj GPS pokazuje veću brzinu od brzinomera mog automobila? Koja je vrednost tačna?
Uređaj za globalno pozicioniranje (pametni telefon, tablet ili namenski GPS uređaj) je svakako precizniji alat za merenje brzine kretanja, pa mnoge aplikacije za korišćenje u automobilu koriste prednost ove tehnologije. Pored tačnosti od samo nekoliko metara, GPS signal sadrži i najpreciznije informacije o vremenu, pa će i brzina izračunata kao količnik pređenog puta i vremena biti veoma tačna.
S druge strane, brzinomer u automobilu ima brojne netačnosti koje ga čine manje pouzdanim alatom. Ovi uređaji mere brzinu rotacije točka, a zatim taj podatak primenjuju na pretpostavljeni obim gume kako bi odredili brzinu kao funkciju obima točka i vremena po rotaciji. Međutim, nova guma može imati gazeći sloj jedne, a istrošene gume sasvim druge visine, što znači da se prečnik gume može promeniti za gotovo 3% tokom upotrebnog veka pneumatika. Takođe, guma se deformiše pod opterećenjem, izravnavajući opterećenu stranu za nekoliko procenata, opet smanjujući efektivni radijus točka.
Proizvođači automobila generalno postavljaju svoju kalibraciju brzinomera za istrošenu ili novu gumu, i ona će u proseku biti oko 3-5% veća od realne i menjaće se tokom veka trajanja gume, pa čak i pri različitom opterećenju vozila i pritisku u gumama, odnosno tokom godišnjih doba i temperature.
Ponekad slučajno ugasim motor dok je automatski menjač u drive režimu. Da li je to štetno?
Slučajno gašenje motora dok ste u režimu vožnje (drive) možda ne izgleda kao velika stvar, ali zapravo može da nanese štetu kako vozilu, tako i vozaču. Gašenje motora u ovom slučaju dovodi do nepotrebnog opterećenja menjača i potencijalno može da izazove štetu na sistemu za prenos snage. To takođe može dovesti do gubitka kontrole nad vozilom i saobraćajne nezgode, posebno ako vozite brže ili na prometnom putu.
Pored toga, gašenje motora u vožnji može biti opasno za vozača, jer iznenadni gubitak snage može dovesti do gubitka efekta servo uređaja na volanu i kočnicama, što otežava upravljanje i zaustavljanje. Ovo može biti posebno opasno u hitnim situacijama kada je potrebno brzo manevrisanje. Dalje, naglo gašenje motora dok je automobil u pogonu može dovesti do oštećenja menjača, odnosno prekomernog habanja njegovih komponenti. Važno je napomenuti da se specifične posledice mogu razlikovati u zavisnosti od marke i modela automobila.
Ako slučajno ugasite motor dok ste u drive režimu, preporučuje da preduzmete sledeće korake:
- Postavite menjač u režim parkiranja (Park) kako biste zaustavili kretanje.
- Ponovo pokrenite motor da biste vratili servo upravljač i pomoć pri kočenju.
- Procenite potencijalnu štetu: ako primetite bilo kakve neuobičajene simptome uputite se ka servisu da na proveru.
Šta sve treba zameniti prilikom zamene motora?
Kada menjate motor u automobilu, to je otprilike isto kao kada hirurg izvodi operaciju transplantacije srca. Tom prilikom on ne menja samo srce, već i sve ono što je u vezi sa njim kako bi neometano funkcionisalo u godinama koje dolaze. U slučaju motora to se odnosi na sledeće delove:
- Zaptivci (dihtunzi). Najpre treba zameniti kompletnu garnituru dihtunga sa kojom će vaš novi motor doći u kontakt. Ovo uključuje dihtung glave, zaptivke usisne grane, dihtunge izduvne grane i dihtung dekle.
- Pumpa za vodu. Zamena pumpe za vodu je jednostavna i relativno jeftina, a predupređuje veoma neugodne probleme sa pregrevanjem.
- Zupčasti kaiš ili lanac. Kao i pumpa za vodu, ovo je kritična komponenta za nesmetan rad motora, a eventualni kvar može biti katastrofalan.
- Svećice i kablovi za svećice. Kao pejsmejker novog „srca” svećice su ključna komponenta sa pravilno sagorevanje koja obezbeđuje adekvatnu snagu motora.
- Kaiševi, cevi i creva. Sve dostupne kaiševe i creva treba pregledati i zameniti ako ima bilo kakvih znakova habanja ili ako su pri kraju radnog veka.
- Motorno ulje i rashladna tečnost. Razmislite svakako i o zameni filtera za ulje, kao i drugih filtera u automobilu.
- Nosači motora. Na kraju, ali ne i najmanje važno, pregledajte nosače motora. Ako su istrošeni ili čak malo napukli, zamenite ih kako bi veza motora sa automobilom bila što stabilnija i sigurnija.