Šta najviše muči vozače širom sveta, koje su to nepoznanice, nedoumice, zagonetke i zablude koje ih dovode na forume, blogove, u majstorske radionice (ili kod vidovnjaka kad sve ostale opcije zakažu) – sve u nadi da će tamo pronaći odgovore koje traže? U drugom delu ove priče ponovo smo izdvojili neka od pitanja čije razrešenje vozači, i oni koji bi to želeli da postanu, traže na talasima interneta.
Sedeći za volanom svaki vozač će se, pre ili kasnije, suočiti sa nekakvim problemom. Bilo da su u pitanju iznenadni kvarovi na vozilu, (ne)provereni stručni saveti, problemi u saobraćaju i slične muke, svaki iole savestan vlasnik automobila potrudiće se da pronađe najbolje rešenje za svoj problem. U tome mu najviše mogu pomoći provereni mehaničari, ali i mnogi kvalitetni sadržaji na internetu, koji često kriju blagotvorne savete za prevazilaženje većine gorenavedenih problema.
Evo na kakve odgovore su nabasali korisnici koji su se suočili sa nekim od najčešćih izazova tokom korišćenja automobila.
Zašto se ponekad menja i alternator kada se menja akumulator?
Zamena akumulatora je intervencija sa kojom je upoznata većina vozača, ali ono što može da zbuni je to što je ponekad neophodno zameniti i alternator. Razumevanje zašto ovo može biti važno uključuje dodatno pojašnjenje odnosa između akumulatora i alternatora u okviru električnog sistema vozila.
Akumulator i alternator pružaju važan doprinos nesmetanom funkcionisanju električnih i elektronskih instalacija u automobilu. Akumulator, kao i svaka baterija, skladišti električnu energiju, obezbeđujući početnu snagu neophodnu za pokretanje motora. U međuvremenu, alternator generiše električnu struju dok motor radi, puni bateriju i obezbeđuje neprekidno snabdevanje strujom za pokretanje svih električnih sistema.
Vremenom, akumulator gubi sposobnost da zadrži punjenje usled hemijskih reakcija koje se odvijaju u njemu. Faktori kao što su ekstremni vremenski uslovi, česta kratka putovanja ili ostavljanje uključenih svetala i elektronike kada je motor isključen mogu ubrzati pražnjenje baterije. To dalje prouzrokuje probleme pri pokretanju automobila. Alternator ulazi u igru dok motor radi i kompenzuje sve nedostatke u snabdevanju električnom strujom, dok istovremeno puni bateriju. Kada kapacitet akumulatora oslabi ili se on sasvim pokvari, to dodatno opterećuje alternator. U pokušaju da nadoknadi slabu bateriju, alternator će raditi pod pojačanim opterećenjem kako bi zadovoljio potrebe automobila za strujom. Nažalost, ovo povećano opterećenje može dovesti do pregrevanja i prevremenog kvara alternatora.
Otkrivanje ovog problema nije uvek jednostavno, jer neispravan alternator može biti pogrešno dijagnostifikovan kao kvar akumulatora. Naime, obe komponente električnog sistema mogu da ispolje slične simptome, kao što su sporo pokretanje ili smanjenje intenziteta svetla u sisemu za osvetljenje. Zbog toga je od suštinskog značaja da profesionalni mehaničar sprovede detaljnu dijagnostiku kako bi identifikovao stvarnog krivca i sprečio nepotrebne zamene. Mudro bi bilo, ubrzo nakon zamene dotrajalog akumulatora, proveriti i zdravlje alternatora. Naime, preporučljivo je prilikom zamene akumulatora zameniti i alternator, naročito na vozilima sa velikim brojem pređenih kilometara, a posebno je važno učiniti to prvi put nakon kupovine polovnog vozila. S druge strane, kupovina novog alternatora može biti popriličan izdatak te se kao efikasna alternativa nameće remont alternatora (ukoliko mehaničar proceni da je potrebno).
Da li rana zamena ulja u novom automobilu pomaže u razrađivanju motora?
Rana zamena motornog ulja u novom automobilu zaista može da napravi značajnu razliku u procesu razrade novog motora. Kada kupite nov automobil, početno ulje sa kojim dolazi iz fabrike je specijalno formulisano tako da pomogne da se motor što bezbolnije „razgazi“. Međutim, ovo ulje može da sadrži metalne opiljke i zagađivače koji su prirodni nusproizvodi koji se talože u novom motoru. Iako su obično bezopasni na kratke staze, mogu dovesti do dugoročnih skupih problema ako se potpuno zanemare.
Rana zamena ulja, obično nakon prvih 2000 pređenih kilometara, može da pomogne u uklanjanju nečistoća i da osigura glatko razrađivanje svih delova motora. Sveže ulje obezbeđuje bolje podmazivanje svih pokretnih delova unutar motora, smanjujući trenje i omogućavajući im da se umerenije troše. Ovo, zauzvrat, može da poboljša performanse motora i smanji potrošnju goriva.
Međutim, važno je napomenuti da preporuke proizvođača uvek dolaze na prvo mesto. Proverite uputstvo u vezi sa procedurom razrađivanja i intervalima zamene ulja. Korišćenje odgovarajućeg nivoa i tipa ulja koje je odredio proizvođač ključno je za adekvatno podmazivanje i dug vek automobila.
Koji delovi na automobilu prvi zahtevaju popravku?
Ne uzimajući u obzir delove sa potencijalnim fabričkim nedostacima, ovo su delovi automobila koji prvi otkazuju poslušnost:
- Tokom prvih 80.000 kilometara samo ćete izvršiti redovne zamene ulja u sklopu malih servisa, barem jedan veliki servis, možda ćete zameniti elemente kočionog sistema i rešavati neke izolovane kvarove kao što su zamena sijalica, akumulatora itd.
- Između 80.000 i 200.000 kilometara automobil će doživeti neke očekivane kvarove i zahtevati nešto veće izdatke za održavanje. To mogu biti kvarovi različitih senzora, releja i kontrolnih jedinica, startera, alternatora, sijalica, neka „manja“ curenja tečnosti, kvarovi na prekidačima, kočionim diskovima i pločicama itd. Dalje, u ovom intervalu se najčešće pojavljuju i prvi problemi sa komponentama servo upravljača, zatim problemi sa hladnjakom, klima uređajem i grejačima, modulima, komponentama sistema upravljanja i oslanjanja, bravama, regulatorima prozora itd.
- Posle 200.000 i više pređenih kilometara automobil je zaradio značajnije habanje i svašta se može dogoditi.
Što se guma tiče, one se troše u zavisnosti od kvaliteta, načina vožnje i prirodnih uslova. Naravno, fabrički loše dizajnirani delovi mogu u velikoj meri da promene ovaj spisak očekivanih kvarova.
Koje su najvažnije popravke koje treba da znamo kako da uradimo sami?
Mnogima od nas praktično je nemoguće zamisliti život bez automobila. Na neki način, oni predstavljaju deo naših života, gotovo člana porodice. Ali, kao i mnoge drugi stvari i automobili nas s vremena na vreme mogu neprijatno iznenaditi neočekivanim kvarovima. Verovatno nema veće frustracije na drumu od automobila koji je u kvaru kada je najpotrebniji, pa zato valja ovladati nekim veštinama koje mogu da spreče ili rano zaleče neke od ovih problema.
Redovna provera i zamena motornog ulja jedna je najosnovnijih „uradi sam“ veština. Naravno, ovo ne važi u slučaju da su filter za ulje i čep za ispuštanje ulja teško dostupni. Osnovni koraci uključuju ispuštanje starog ulja uklanjanjem čepa za ispuštanje ulja, odvrtanje filtera za ulje i pražnjenje u posudu (najbolje stari kanister za gorivo koji je rasečen po strani). Sledi postavljanje novog filtera za ulje i zavrtanje čepa za ispuštanje, uklanjanje poklopca otvora za punjenje ulja i sipanje svežeg ulja. Ništa što ne možete naučiti uz pomoć tutorijala dostupnih na mreži.
Druga najvažnija stavka u rutinskom „samoodržavanju“ su gume: zamena točka sa probušenom gumom ne mora da bude bauk i zapravo bi mogla da bude veština koja spašava život. Osnovni koraci obuhvataju otpuštanje navrtki, korišćenje postolja za podizanje automobila sa zemlje, uklanjanje matica, stavljanje rezervne gume, vraćanje matica, i provera da su matice čvrsto zategnute.
Većina vozača zna šta su svećice i koja je njihova uloga. Ovi sitni delovi unutar cilindra stvaraju varnice za paljenje benzina, što je neophodan preduslov za pokretanje vozila. Ali one se relativno brzo troše i posle oko 15-ak hiljada kilometara iziskuju zamenu. Popravka je zapravo prilično jednostavna.
Ako je akumulator prazan, da li elektronska parkirna kočnica i dalje radi?
Elektronska parkirna kočnica zaista je elektronski sklop, ali dolazi sa sigurnosnim sklopom za ovakve situacije. Obično postoji funkcija za otpuštanje u nuždi koja se nalazi blizu ručice parkirne kočnice. U nekim slučajevima postoji rezervni izvor napajanja posebno dodeljen za osnovne funkcije, uključujući i elektronsku kočnicu (ali treba imati na umu da i ovo rezervno napajanje ima ograničenja i da neće trajati beskonačno).
Ako se često suočavate sa problemom istrošenog akumulatora, ključno je da se pozabavite osnovnim uzrokom kako biste sprečili potencijalne probleme ne samo sa elektronskom parkirnom kočnicom već i sa drugim električnim sistemima u automobilu.
Zašto su dizel motori veći od benzinskih motora?
Dizel motori su često veći od benzinskih zbog nekih fundamentalnih razlika u načinu na koji rade. Jedan od ključnih faktora je veći stepen kompresije kod dizel motora. To znači da je vazduh unutar cilindara motora značajno komprimovan i pre ubrizgavanja goriva. Da bi izdržali ovu visoku kompresiju, dizel motori zahtevaju čvršće komponente, što prirodno rezultira većom ukupnom veličinom.
Drugi razlog za njihovu veću veličinu je potreba za generisanjem značajnog obrtnog momenta, posebno pri niskim obrtajima. Dizel motori su poznati po svojoj sposobnosti da obezbede veliku vučnu snagu, što ih čini pogodnim za primene gde je snaga od suštinskog značaja. Zapravo, dizel motori koriste drugačiju vrstu sistema za ubrizgavanje goriva u poređenju sa benzinskim motorima. Ovaj sistem uključuje pumpe visokog pritiska i injektore, koji su obično glomazniji od svojih benzinskih pandana.
Na kraju, dizel motori su poznati po svojoj ekonomičnosti u potrošnji goriva. Veća veličina omogućava precizniju kontrolu sagorevanja, što rezultira boljom kilometražom i smanjenom emisijom izduvnih gasova.
Da li je promena kočione tečnosti zaista toliko važna?
Zamena kočione tečnosti može zaista da napravi značajnu razliku kada su u pitanju performanse i bezbednost vašeg automobila. Kočiona tečnost nije samo obična tečnost u vašem automobilu; ona igra ključnu ulogu u kočionom sistemu. Međutim, kao higroskopna supstanca, kočiono ulje ima tendenciju da vremenom apsorbuje vlagu, što može dovesti do problema i neadekvatne reakcije kočnica, što je scenario koga želimo da izbegnemo po svaku cenu (zapamtite: kočnica glavu čuva). Drugi problem je korozija. Kočiona tečnost, kada se predugo ne menja, dozvoljava da se čestice rđe uvuku u kočioni sistem, što takođe čini kočnice manje pouzdanim.
Sveža kočiona tečnost je kao dašak svežeg vazduha za kočnice. Pomaže u održavanju konstantnog pritiska i obezbeđuje sigurno zaustavljanje i adekvatnu povratnu reakciju pedale kočnice. Takođe, pravovremena zamena kočione tečnosti može da produži vek trajanja ključnih komponenti kočionog sistema i sprečava skupe kvarove.
Za one koji žele da znaju više: kočiona tečnost funkcioniše primenom hidrauličkog pritiska i zbog toga ona nije stišljiva. Takođe, kočiona tečnost se jako zagreva (kočnice stvaraju mnogo toplote), što je u redu, jer je tečnost formulisana tako da je postojana na visokim temperaturama. Međutim, kod tečnosti koja je apsorbovala vlagu toplota će dovesti do ključanja vode i stvaranja džepova vodene pare koji čitavoj smeši daju izvesnu stišljivost. To znači da ćete, kada pritisnete papučicu kočnice, imati osećaj da je gnječite i osetićete slabije kočenje.
* * *
Ovu priču ćemo nastaviti u nekom od narednih tekstova na našem blogu. Pišite nam ako i imate pitanja na koja niste pronašli odgovore kojima biste bili zadovoljni. Mi ćemo se potruditi da, u saradnji sa našim stručnjacima, pružimo adekvatne odgovore.
Šta vas je najviše iznenadilo na nekom automobilu?
Odgovor auto-mehaničara: „Pre mnogo godina radio sam za BMV kao mehaničar. Na kraju sam završio radeći na Z4 Roadsteru i pronašao čudnu šuplju cev koja stoji pored motora i pričvršćuje se za zaštitni zid pomoću otvora. Na prvi pogled izgledalo je da je to fabrički ugrađen uređaj, ali mi nije bila jasna njegova mehanička namena. Što je još zanimljivije, niko od ostalih mehaničara u radnji takođe nije znao o čemu se radi. Konačno sam pitao jednog od starijih mehaničara, koji je neko vreme radio sa BMV-om i on je objasnio da je svrha šuplje cevi da prikupi i rezonuje zvuk iz motora nazad kroz zaštitni zid kako bi vozač mogao da „čuje i oseti“ motor. Verovali ili ne, to je bio fabrički instaliran deo čija je jedina svrha da povećava buku motora u kabini!“