Da li znate šta najviše muči vozače širom sveta, koja su to pitanja i nedoumice koje ih dovode na forume, blogove i u majstorske radionice, u nadi da će tamo pronaći odgovore koje traže? Izdvojili smo neka od pitanja koja vlasnici četvorotočkaša, kako početnici tako i oni sa dužim stažom za volanom, najčešće postavljaju dok „voze“ mišem po internet stranicama.
Šoferska je tuga pregolema – stih iz pesme Milančeta Radosavljevića svaki će vozač u nekom trenutku prevaliti preko jezika, naročito ako je na svom kilometar-satu sabrao više desetina hiljada mernih jedinica. Svakako, vožnja treba da bude veoma prijatno i oslobađajuće iskustvo, ali neizbežno je da se u nekom trenutku pojave problemi sa kojima vozači moraju da izađu na kraj. Uz redovno održavanje i osnovno poznavanje strukture vozila i njegovih delova nema mesta strahu od iznenadnih kvarova i nepredviđenih događaja; ipak, postoje neki problemi i pitanja koja će i najiskusnije vozače često dovesti u nedoumicu.
Osvrnućemo se ovom prilikom na nekoliko pitanja koja se često ponavljaju na internet stranicama na kojima vozači (i oni koji se tako osećaju) razmenjuju znanja i iskustva.
Uključena je Check Engine lampica, ali automobil radi normalno. U čemu je „kvaka“?
Kada omražena žuta lampica za proveru motora iznenada zasvetli na instrument tabli, to može biti razlog za zabrinutost. Međutim, ako vam se čini da vaše vozilo radi kako treba i u iskušenju ste da ignorišete lampice upozorenja, važno je ipak da ne zanemarite problem ni kada se čini da je sa vozilom sve u redu. Kao deo sistema za rano upozoravanje, check engine lampica dizajnirana je da ukaže na potencijalne probleme sa delovima motora i drugim važnim komponentama i to pre nego što dođe do nekog ozbiljnijeg oštećenja.
Što se kontrole tiče, počnite sa proverom osnovnih stvari, kao što poklopac za gorivo (labavo pričvršćen ili neispravan poklopac goriva može izazvati upozorenje). Dalje, razmislite o ulaganju u OBD-II (On-Board Diagnostics) skener ili posetite obližnju prodavnicu auto delova koja pruža besplatne dijagnostičke usluge: zapišite kôd greške i potražite ga na mreži ili, još bolje, obratite se profesionalnom mehaničaru da biste razumeli potencijalne uzroke i preporučena rešenja (obučeni tehničar može tačno da protumači šifru greške, sprovede sveobuhvatne testove i utvrdi osnovni uzrok problema, a zatim pruži stručnu procenu i preporuči odgovarajuće popravke). Kada identifikujete problem, ne odlažite neophodne popravke.
Zašto tako često moram da menjam akumulator?
Jedan vozač se požalio: „Ne prelazim mnogo kilometara, ali vozim automobil najmanje dva puta nedeljno, a tokom prethodne tri godine zamenio sam tri akumulatora. Alternator je proveren i ispravan je. Zašto se to dešava?“.
Mnogi vlasnici automobila susreću se sa ovim zbunjujućim problemom, koji je frustrirajuć koliko je i skup. Postoji više mogućih faktora koji dovode do skraćenja radnog veka akumulatora:
- Nedovoljna upotreba: Kada se automobil ne vozi redovno, baterija se postepeno prazni i na kraju može sasvim ostati bez energije za pokretanje motora. Da biste sprečili pražnjenje baterije usled nedovoljne upotrebe, potrudite se da „prošetate“ automobil barem jednom nedeljno, na nešto dužoj relaciji, ako je moguće (pola sata do sat aktivne vožnje). Ovo će omogućiti alternatoru da u potpunosti napuni bateriju i održi njene optimalne performanse.
- Korozija i problemi sa priključcima: Korozija oko polova i klema akumulatora može da ometa, pa i potpuno prekine protok električne energije. Pored toga, labavi ili korodirani priključci mogu sprečiti da se akumulator pravilno puni dok automobil radi. Zato redovno proveravajte i čistite priključke baterije (koristeći žičane četkice i sredstva protiv korozije). Možete da koristite mešavinu sode bikarbone i vode kako biste nežno uklonili naslage oksidovanog metala.
- Ekstremne temperature: Veoma visoke i niske temperature negativno utiču na životni vek baterije. Toplota dovodi do isparavanja tečnosti iz baterije, ubrzavajući unutrašnju koroziju i smanjujući njen ukupni kapacitet. Nasuprot tome, ekstremno niske temperature mogu da smanje sposobnost akumulatora da efikasno isporučuje energiju. Da biste sprečili da se ovo dešava, parkirajte automobil u zasenjenim područjima ili u garaži kada napolju „upeče zvezda“. U hladnijim sredinama, razmislite o korišćenju pokrivača za akumulatore.
- Problemi sa električnim sistemom: Različite električne i elektronske komponente i sistemi u automobilu mogu da doprinesu bržem pražnjenju baterije, čak i kada je vozilo isključeno. Ova fantomska električna opterećenja mogu sasvim da isprazne akumulator u relativno kratko vremenskom intervalu. Neka mehaničar izvrši temeljnu inspekciju električnog sistema barem jednom godišnje.
- Loš kvalitet akumulatora: Ponekad se česte zamene mogu pripisati korišćenju akumulatora niskog kvaliteta ili manjeg kapaciteta. Jeftine ili neodgovarajuće baterije možda neće izdržati zahteve električnog sistema vašeg vozila, što dovodi do preranog kvara. Zato investirajte u kvalitetan akumulator, vodeći računa o kapacitetu koji preporučuje proizvođač automobila.
Zašto auto ne „vuče“ kao pre?
Ako se suočavate sa problemom da automobil gubi snagu u svim brzinama i da teško prelazi 70-80 km/h u petoj brzini, treba da znate koji su mogući razlozi za takav gubitak performansi. Najpre treba razmotriti mogućnost da postoji problem sa sistemom za dovod goriva. Začepljen filter goriva ili neispravna pumpa za gorivo mogu ometati protok goriva do motora, što rezultira smanjenom snagom. Druga mogućnost odnosi se na sistem za paljenje, pre svega istrošene ili neispravne svećice koje ne stvaraju dovoljno varnica da proizvedu odgovarajuće eksplozije.
Ne zaboravite ni na izduvni sistem! Katalizator igra ključnu ulogu u smanjenju štetnih emisija, ali ako se zapuši, može da „uguši“ motor – zamislite samo kako bi vama bilo da da pokušavate da dišete kroz slamčicu dok trčite uzbrdo. Sledeće, treba razmotriti sistem za dovod vazduha. Da bi ispravno funkcionisao, motoru je potreban stalan dotok svežeg vazduha. Zaprljan filter vazduha može da spreči adekvatnu ventilaciju, uzrokujući loše sagorevanje i posledično smanjenje snage. I neispravan senzor protoka vazduha može da pruži netačne informacije kontrolnoj jedinici motora, ometajući performanse.
Na spisku dežurnih krivaca za loše performanse sledeći je sistem za prenos snage. Sa niskim nivoom tečnosti u menjaču dolazi do proklizavanja zupčanika i gubitka snage. Slične efekte ima i istrošeno kvačilo. Konačno, ostaju mehanički problemi sa motorom: niska kompresija motora jednostavno ne obezbeđuje dovoljno snage, a pažnju treba posvetiti i zupčastom kaišu, čiji kaprici isto tako mogu dovesti do značajnog gubitka snage.
Da li se motori modernih automobila češće kvare od starijih?
Nezaobilazna tema među vozačkim veteranima je i ona koja se odnosi na tobože bolji kvalitet, performanse i pouzdanost motora koji su se ugrađivali u starija vozila. Dizajn modernih automobilskih agregata, koji uključuje daleko više elektronskih komponenti nego ranije, ponekad budi zebnju i upućuje na zaključak da je jednostavnija konstrukcija nužno i pouzdanija. Šta kažu stručnjaci?
Moderni automobilski motori prešli su dug put, oslanjajući se na neverovatan napredak u inženjeringu i proizvodnim tehnologijama. Ova poboljšanja su ih učinila izdržljivijim i efikasnijim; sa boljim materijalima, mikroskopski preciznom proizvodnjom i poboljšanim dizajnom, savremeni motori su zapravo otporniji na kvarove. Međutim, važno je zapamtiti da je svakom motoru, bez obzira na godinu proizvodnje, neophodna adekvatna nega. Redovno održavanje je ključ dugovečnosti motora, a moderni automobilski agregati dizajnirani su tako da prelaze više stotina hiljada kilometara pre nego što im zatrebaju veće popravke.
S druge strane, moderni motori, iako snažniji i štedljiviji, postali su daleko složeniji: napredne tehnologije poput turbo punjenja i direktnog ubrizgavanja goriva ponekad čine dijagnostiku i servisiranje pravim izazovom, kako sa aspekta obučenosti mehaničara, tako i po pitanju dostupnosti specifičnih (skupih) alata za dijagnostiku i servisiranje.
Odgovor na pitanje da li se motori modernih automobila češće kvare od starijih leži u nizu faktora, od kojih je najvažniji onaj ljudski. Naše vozačke navike i odnos prema automobilu prepliću se sa sudbinom naših motora: agresivna vožnja, opterećenje nedovoljno zagrejanog motora, neredovno servisiranje ili ignorisanje znakova upozorenja mogu dovesti do preranog kvara čak i najboljeg motora.
Da li visokooktansko gorivo čisti motor?
U svetu automobila postoje mitovi koji se stalno iznova prepričavaju. Jedan od njih je i priča o visokooktanskom gorivu kao eliksiru mladosti za motore. Mnogi su čuli kako ono ima magične moći da očisti i podmladi srce automobila, ali istina je ipak nešto drugačija: visokooktansko gorivo nema posebnu sposobnost da održava motor čistim ili da mu pomogne da razgradi i izbaci tvrdoglave naslage (to je posao rezervisan za aditive).
Drugo uverenje je da gorivo sa većim oktanskim brojem može da pretvori svaki motor u trkačku mašinu koja će izvući više „konja“ nego što je fabrika upregla pod haubom. Realnost je i u ovom slučaju neumoljiva: ako je vaš automobil dizajniran da radi na redovno gorivo, višak oktana ga neće pretvoriti u brzinskog šampiona. A šta je sa nadom da visokooktansko gorivo može da redukuje potrošnju, naročito danas kada se svaka kap računa? Poslužićemo se rečima bivšeg američkog predsednika Trampa: „Zvuči dobro, ali ne radi“. Dakle, opet mrka kapa.
Pa, u čemu je onda stvar? Visokooktansko gorivo nije magični napitak za vaš motor. Jedini recept za njegovo zdravlje i dugovečnost jeste redovno održavanje (redovna zamena ulja, pre svega).
* * *
Ovo je bio prvi deo priče koju ćemo nastaviti u nekom od narednih tekstova na našem blogu. Pišite nam ako i imate pitanja na koja niste pronašli odgovore kojima biste bili zadovoljni. Mi ćemo se potruditi da, u saradnji sa našim stručnjacima, pružimo adekvatne odgovore.