Pojačano habanje ležajeva točka može da proizvede zvukove zujanja, trenja, šuma i lupanja i tako naruši udobnost vožnje, a što je daleko važnije – i njenu bezbednost. Ovi zvuci su itekako korisni, jer ukazuju na kvar koji je potrebno što pre otkloniti.
Ležaj (lager) točka, kao i drugi ležajevi u različitim komponentama automobila (u točku, alternatoru, menjaču itd.), tokom eksploatacije može biti izložen postepenom trošenju, ali se može oštetiti i iznenada, recimo posle saobraćajne nezgode. Karakterističan zvuk koji proizvodi oštećeni ležaj je važan dijagnostički orijentir koji će vozača pravovremeno uputiti ka mehaničaru i tako sprečiti daleko ozbiljnije i skuplje kvarove.
Ležajevi: vrste, vek trajanja i uzroci oštećenja
Ležajevi točkova su delovi koji iziskuju minimalno održavanje, ali to ne znači da traju večno. Budući da spadaju u tzv. potrošne delove, ležajevi su važan element svakog pojedinog sklopa u automobilu i njihovo redovno održavanje se nalazi visoko na listi prioriteta svakog vozača.
Ležaj je ključni deo sklopa točka koji povezuje točak i osovinu. To je skup čeličnih kuglica (u kugličnim ležajevima) ili konusa (u konusnim ležajevima), koje drži zajedno metalni prsten. Ležaj omogućava glatko okretanje točka uz minimalno trenje. Ležajevi točkova su komponente od kritične važnosti za sigurnost i dizajnirani su da izdrže radijalna i aksijalna opterećenja uzrokovana gravitacijom, ubrzanjem, prekidnim i zavojnim silama, pa ih je potrebno zameniti kada prestanu da rade ispravno.
Ležajevi točkova imaju prosečan vek trajanja od 130.000 do 160.000 km. Međutim, ovo je samo opšte pravilo, a stvarni vek trajanja ležaja točkova zavisi od kvaliteta ležaja točkova i uslova rada.
Glavni razlozi za otkazivanje ležaja točkova su:
- Neispravna instalacija: neodgovarajući alati, poput čekića ili teškog ključa, mogu prouzrokovati oštećenja koja dovode do prevremenog otkazivanja ležaja. Takođe, ponovna upotreba starog pribora (vijci, matice, prstenaste stezaljke, cepke, zaptivke…) umesto njihove zamene novim, može skratiti radni vek, povećati habanje i rizik saobraćajne nezgode.
- Oštećenje usled udara ili loš kvalitet puta: svi udarci od vožnje preko rupa, prepreka ili posle udaraca o ivičnjak mogu oštetiti ležaj točka i smanjiti njegov vek trajanja.
- Loš kvalitet materijala: ležaj točka konstantno trpi ogromne pritiske. Ležajevi izrađeni od nekvalitetnih materijala trpeće veća toplotna oštećenja, što dovodi do preranog habanja i kvara.
- Uslovi vožnje: vožnja kroz duboku vodu ili blato može prouzrokovati otkaz ležajeva. Voda, blato ili drugi zagađivači (prašina, so za puteve), mogu da prođu kroz zaptivke u unutrašnjost ležaja, gde zagađuju mast i troše ležajeve.
- Modifikacije automobila: ugradnja većih ili širih felni, guma sa nižim profilom, krutih amortizera i opruga uzrokuju veća opterećenja na ležaju točka i mogu ubrzati trošenje.
Simptomi oštećenog ležaja točka
Simptomi loših ležajeva točkova uključuju:
- Buku:
- Zujanje, tutnjavu ili režanje koje se povećava sa ubrzanjem ili dok vozilo skreće.
- Glasno neprestano cviljenje ili brujanje dok se vozilo kreće.
- Šuštanje pri vožnji preko neravnih površina puta.
- Osećaj labavosti, prekomerno kretanje točka upravljača (nesigurno upravljanje);
- Vibracije na upravljaču koje se menjaju pri promeni brzine ili tokom okretanja vozila;
- Neispravnost ABS-a. Problemi sa ABS sistemom mogu biti povezani sa kvarom ABS senzora koji je integrisan u ležaj točka.
Retki su slučajevi u kojima ležajevi točkova otkažu odmah i potpuno nakon što primetite prve simptome. Imajući to u vidu, najbolje je izbegavati vožnju sa istrošenim ležajevima jer svaka slabost u sklopu koji povezuje točak sa automobilom može imati ozbiljne posledice po pogonsku osovinu i sklop upravljača, odnosno po bezbednost.
Uprkos činjenici da se savremeni ležajevi točkova lakše instaliraju od prethodnih generacija, pravilna ugradnja, upotreba odgovarajućih alata i poštovanje uputstava proizvođača i dalje su neophodni za maksimalne performanse, izdržljivost i sigurnost. Zbog toga preporučujemo da ležajeve na točkovima postavlja profesionalni mehaničar.
Ležajevi u drugim elementima automobila
Oštećeni ležaj točka proizvodi buku dok je vozilo u pokretu i jasnije je izražen u određenom rasponu brzina (obično se pojačava ili menja svoje osobine sa povećanjem brzine), odnosno pri skretanju u stranu koja opterećuje točak sa oštećenim ležajem. Ležajevi u drugim komponentama automobila takođe mogu uzrokovati pojavu neobičnih zvukova.
Trošenje ležaja poluosovine – prepoznaje se po karakterističnom brujanju u kabini vozila i dosta liči na onaj koji nastaje usled oštećenog ležaja točka, pri čemu se zvučne karakteristike obično ne menjaju prilikom skretanja.
Ležajevi u alternatoru – zvuk se obično javlja u praznom hodu, a zavijanje i zviždanje se čuju odmah po pokretanju motora. Olabavljen kaiš proizvodi karakterističan zvuk „cijukanja“, dok neispravni ležajevi, koji se koriste za oslanjanje rotora u poklopcima kućišta daju škripav zvuk.
Ležaj kvačila – karakterističan zvuk „mlevenja“ koji se pojavljuje kada pedala kvačila nije pritisnuta (kada je sistem kvačila spojen) – a nestaje kada se pedala kvačila pritisne – ukazuje na problem sa potisnim (druk) ležajem kvačila. Takođe, može se javiti i metalni zvuk lupanja ili kuckanja pri pritisku na pedalu kvačila, što ukazuje na blokadu ležaja i potrebu za hitnom popravkom.
Ležajevi u menjaču – kada dođe do pojačanog habanja ležajeva i zupčanika (što najčešće nastaje kao posledica niskog nivoa ulja ili njegovih loših karakteristika usled duge eksploatacije), menjač se oglašava karakterističnom bukom ili zavijanjem, odnosno brujanjem.
Ležaj nosača kardana i zadnji diferencijal – zvukovi koje proizvode ležaj kardana i diferencijal pojačava se sa porastom brzine kretanja i obično se lako locira na zadnjem kraju vozila.
Kompresor klima-uređaja – habanje kompresora klime može dovesti do pojave veoma glasnog zvuka zujanja koji potiče od ležaja remenice kompresora. Pored toga što klima uređaj prestaje da izduvava hladan vazduh, pojavljuju se glasni zvukovi kada klima uređaj radi.
Drugi uzroci pojave neobičnih zvukova iz automobila
Zveckanje, brušenje, zujanje, šištanje, lupkanje, pucketanje, zveckanje, zviždanje, cviljenje… Toliko različitih zvukova koje vaš automobil može da proizvede iziskuje poseban tekst na našem blogu i to je tema kojom ćemo se jamačno pozabaviti u budućnosti. Za ovu priliku izdvojićemo još nekoliko karakterističnih kvarova koji često dovode do pojave novih zvukova
Pumpa servo upravljača – ključni element servo sistema čiji kvarovi obično nastaju zbog oštećenja frikcionih površina po kojima prelaze peraja pumpe, koja tom prilikom stvaraju veoma neprijatan zvuk zujanja, koji nastaje i pri oštećenju ležaja na pumpi. Slične simptome daje i oštećenje zaptivnih elemenata (gumice i semerinzi).
Pumpa za vodu – kvar na remenici pumpe za vodu je jedan od najozbiljnijih kvarova na automobilu koji proizvodi buku, ujedno i jedan od najtežih za dijagnostikovanje. Budući da kvarovi pumpe za vodu mogu prouzrokovati teška oštećenja motora, savetuje se da se pumpa menja na svakoj promeni razvodnog kaiša.
Turbina – jedna od manifestacija habanja turbo punjača je karakterističan zvuk zviždanja čije se karakteristike menjaju u skladu sa promenom broja obrtaja motora (osim u slučaju kada je takav zvuk očekivana posledica konstrukcije samog punjača).
Španeri, roleri, zupčasti kaiš - ako sumnjate na buku španera ispod haube, najbolje je zameniti komplet španere , rolere i zupčasti kaiš.
Katalizator – oštećeno saće unutar katalizatora može prouzrokovati neobične zvukove čiji se kvalitet menja u zavisnosti od broja obrtaja motora i može da oponaša zvučne karakteristike drugih kvarova.
Pneumatici – neobičan zvuk koji proizvode gume dok se kreću po podlozi ukazuje na njihovo pojačano habanje (loša geometrija trapa), a može se uočiti i na pravilno montiranim zimskim gumama kada temperature počnu da rastu (ova buka može sasvim da oponaša buku koju pravi istrošeni ležaj točka).