Auto-delovi koje svako treba da poznaje

Kvarovi delova motora mogu biti izuzetno skupi ako se ne otkriju na vreme

Posedovanje automobila donosi osećaj slobode, udobnosti, ali i određen stepen odgovornosti. Bilo da ste iskusni ljubitelj četvorotočkaša ili tek pravite prve kilometre na asfaltu, razumevanje osnovnih komponenti automobila može biti od velikog značaja tokom vožnje. Poznavanje glavnih delova vozila ne samo da pomaže u boljem održavanju, već vam omogućava i da efikasnije komunicirate sa mehaničarima, izbegnete potencijalne prevare i čak sami rešite neke osnovne popravke.

Za ovu priliku izdvojili smo 10 najvažnijih delova automobila koje bi svaki vlasnik vozila trebalo da poznaje, odnosno da razume njihove osnovne funkcije i barem najosnovnije održavanje.

1. Motor

Motor je „srce“ automobila i predstavlja visoko sofisticiranu konstrukciju koja je u, manje-više istom osnovnom obliku, u upotrebi duže od 150 godina. Svrha motora je da pretvori toplotnu energiju dobijenu sagorevanjem goriva u mehanički rad, odnosno obrtni moment koji se prenosi na točkove i omogućuje kretanje automobila.

Motor je odgovoran za pokretanje vozila, potrošnju goriva, performanse i emisiju štetnih gasova kroz izduvni sistem. Kvarovi delova motora mogu biti izuzetno skupi ako se ne otkriju na vreme.

Saveti za održavanje motora:

Redovno održavanje, zamena ulja i filtera i ostale kontrole koje se obavljaju tokom malog i velikog servisa garantuju dugotrajnu eksploatacije svakog motora.

2. Menjač

Jedan od najvažnijih delova u kompleksnoj konstrukciji automobila je sistem za prenos snage, odnosno menjač. Menjač ili menjački prenosnik je element sistema za prenos snage motornih vozila kojim se vrši prilagođavanje parametara snage, obrtnog momenta i ugaone brzine, trenutnim uslovima kretanja vozila, tj. uslovima puta.

Sistem za prenos snage omogućava glatko menjanje brzina i ima veliki uticaj na potrošnju goriva i performanse, a svojim delovanjem značajno smanjuje opterećenje motora, odnosno produžava životni vek automobila.

Saveti za održavanje menjača:

  • Proveravajte i menjajte ulje u menjaču prema preporuci proizvođača.
  • Ne ignorišite trzaje ili proklizavanje pri promeni brzina.
  • Tokom hladnih dana sačekajte kratko da se automobil (odnosno ulje) zagreje pre vožnje.

Rutinsko održavanje menjača podrazumeva redovne provere količine i kvaliteta ulja za menjač, naročito ako se radi o sistemu sa automatskom transmisijom, koji koristi posebno ulje za automatski menjač. Kada radite mali servis i provere tečnosti u automobilu, zamolite mehaničara da proveri i tečnost u menjaču. Dodatni trud je itekako vredan jer sprečava nastanak veoma skupih kvarova.

Bez ispravnog akumulatora nije moguće pokrenuti motor, niti napajati električne instalacije dok motor ne radi

3. Akumulator

Akumulator obezbeđuje električnu energiju potrebnu za pokretanje motora i napajanje sistema za osvetljenje, klima-uređaja i multimedije. Bez ispravnog akumulatora nije moguće pokrenuti motor, niti napajati električne instalacije dok motor ne radi. U modernim vozilima sa brdom elektronike važnost akumulatora postaje još veća.

Održavanje akumulatora je relativno jednostavno:

  • Očistite kleme akumulatora kako biste izbegli koroziju i gubitak kontakta na elektrodama.
  • Redovno testirajte napon, posebno pre zime.
  • Menjajte akumulator svakih 3–5 godina.

Kvarovi akumulatora, uz oštećenje pneumatika, nalaze se na samom vrhu liste najčešćih problema s kojima se vozači suočavaju dok su na putu.

4. Kočnice

Kočioni sistem je najvažnija bezbednosna stavka svakog vozila, potvrdiće vam to svako ko je barem jednom seo za upravljač. Kočnice nam omogućavaju da bezbedno usporimo ili zaustavimo vozilo, onda kada mi to želimo. Većina automobila ima disk kočnice na sva četiri točka ili disk napred i doboš pozadi.

U poređenju sa drugim delovima vozila, kočioni sistem je relativno jednostavan i ima malo delova, ali se ti delovi relativno brzo troše, čime se povećava rizik od saobraćajnih nezgoda. Naime, dotrajale kočnice produžavaju zaustavni put i ozbiljno narušavaju upravljivost. Zbog toga kočnice zahtevaju redovnu kontrolu – najmanje jednom godišnje na tehničkom pregledu.

Za pravilno održavanje kočnica potrebno je:

Čudni zvuci tokom kočenja, neobični mirisi ili promene u performansama kočenja – slabija sila kočenja, „tonjenje“ pedale kočnice, trešenje vozila ili skretanje u jednu stranu tokom kočenja – jasno poručuju da je vreme za hitnu posetu serviseru.

Ispravni pneumatici su garant bezbedne vožnje

5. Gume

Gume su jedina komponenta automobila koja dolazi u direktan kontakt sa putem. Ispravni pneumatici su garant bezbedne vožnje jer njihovo stanje utiče na upravljanje, potrošnju goriva i sveukupnu stabilnost.

Saveti za održavanje su jednostavni:

  • Proveravajte pritisak u gumama najmanje jednom mesečno.
  • Rotirajte gume na svakih 8.000 do 10.000 km.
  • Pratite dubinu šare i menjajte kad se istroše.

Prema Pravilniku zakona o bezbednosti saobraćaja, za putnička vozila je minimalna dubina šare 1,6 mm za letnje gume, odnosno 4 mm za zimske gume.

6. Hladnjak i sistem hlađenja

Hladnjak motora je jedan od najangažovanijih delova automobila koji neprekidno radi na održavanju optimalne radne temperature rashladne tečnosti. On sprečava pregrevanje, povećava efikasnost i životni vek motora i štiti njegove unutrašnje komponente.

Međutim, kao i svaki drugi deo u automobilu, on je podložan kvarovima koji utiču na performanse ili uzrokuju probleme u motoru. Treba zapamtiti da kada se nešto dogodi hladnjaku, posledice su obično ekstremne i povlače za sobom niz potencijalno veoma skupih popravki.

Saveti za održavanje sistema za hlađenje:

  • Redovno proveravajte nivo rashladne tečnosti (antifriza).
  • Isperite sistem hlađenja po preporuci proizvođača.
  • Pazite na curenje ili rđu i proverite ispravnost termostata.

Pregrevanje motora obično se javlja tokom toplih letnjih meseci i može dovesti do pucanja glave motora, što je jedan od najskupljih kvarova na pogonskom sistemu automobila.

7. Alternator

Već smo istakli činjenicu da su kvarovi na akumulatoru statistički najčešći razlog za pozivanje šlep službe. Međutim, ponekad za nedostatak struje u bateriji ne treba kriviti akumulator, već jednu drugu komponentu, a to je alternator. Alternator je „najbolji prijatelj“ akumulatora jer ga puni dok motor radi i napaja električne sisteme u toku vožnje.

Pravilan rad alternatora je veoma bitan za nesmetanu vožnju i da bi se potpuno izbegao gubitak električne energije u automobilu, potrebno je na vreme ustanoviti potencijalni kvar.

Za valjano održavanje pratite sledeće savete:

  • Obratite pažnju na prigušena svetla ili gubitak snage.
  • Testirajte alternator tokom redovnih servisa.
  • Oslušnite li se čuje škripanje ispod haube.

U slučaju da sa alternatorom nešto nije kako treba, uključiće se crvena kontrolna lampica na instrument tabli u obliku akumulatora. To je signal da hitro pohitate kod auto-električara. U suprotnom, rizikujete pražnjenje akumulatora, gubitak napajanja i prestanak rada računarske jedinice (ECU).

8. Vešanje

Sistem za oslanjanje održava kontakt točkova s putem i upija neravnine, odnosno obezbeđuje elastičnu vezu između točka i karoserije da bi osigurao stabilnost vozila u različitim uslovima vožnje. To je posebno važno pri većim brzinama kretanja, kada sile koje deluju na vozilo višestruko jače.

Komponente sistema amortizacije uključuju amortizere sa pripadajućim komponentama, opruge i druge komponente koje obezbeđuju udobnost i stabilnost vožnje, utiču na upravljanje i kočenje i umanjuju habanje drugih komponenti.

Da bi se osigurala adekvatna funkcija amortizacije, potrebno je da:

  • Menjajte amortizere svakih 80.000 km.
  • Pratite da li postoji neravnomerno trošenje guma.
  • Obratite pažnju na udarce ili lupanje tokom vožnje.

Tokom vožnje naročito treba voditi računa o udarnim rupama, koje mogu uzrokovati ozbiljna oštećenja kompletnog sistema.

Kvarovi na delovima izduvnog sistema obično se otkrivaju čulom sluha i mirisa

9. Izduvni sistem

Najvažnija uloga sistema izduvnih gasova je odvođenje otrovnih gasova koji nastaju prilikom sagorevanja goriva u motoru sa unutrašnjim sagorevanjem, njihovo hlađenje, kao i prigušivanje buke motora. Istovremeno, ovaj sistem osigurava da automobil zadovoljava ekološke norme.

Izduvni sistem automobila funkcioniše kao sistem koga čini nekoliko povezanih komponenti koje sakupljaju izduvne gasove iz cilindara motora i uklanjaju štetne materije dok istovremeno amortizuju buku i ispuštaju izduvne gasove dalje od vozila. Najvažnije komponente su izduvna grana, katalizator, auspuh i izduvna cev.

Za rutinsko održavanje izduvnog sistema dovoljno je da:

  • Povremeno proverite da li ima rđe i oštećenja na izduvnim cevima i da li oni ispuštaju čudne zvuke.
  • Zamenite katalizator ako je zapušen.
  • Obratite pažnju na eventualno povećanu potrošnju goriva ili manjak snage.

Kvarovi na delovima izduvnog sistema obično se otkrivaju čulom sluha i mirisa. Osim drugačijeg zvuka i neugodnih mirisa u kabini, nagli skok potrošnje goriva i pad performansi motora prilikom ubrzavanja takođe mogu ukazati na neku „bolest“ ovog sistema.

10. Filteri za vazduh

Ko još razmišlja o filterima? Onaj ko vodi računa o pravilnom održavanju motora i sopstvenom zdravlju! Kada je reč o filterima za vazduh, u automobilu postoje dva glavna filtera: filter vazduha motora i filter kabine. Prvi štiti motor od prljavštine, a drugi obezbeđuje čist vazduh u unutrašnjosti vozila.

Filteri vazduha obezbeđuju optimalne performanse motora i smanjuju potrošnju goriva.

Saveti za održavanje:

  • Menjajte motorni filter svakih 20.000 do 30.000 km.
  • Kabinski filter menjajte jednom godišnje.
  • Proveravajte ih pri svakoj zameni ulja.

Zaprljan filter vazduha uzrokuje karakteristične simptome – može osetno da smanji ubrzanje i poveća potrošnju goriva za čitavih 10 odsto.

Umesto zaključka

Za kraj, evo nekoliko ključnih saveta za sve vozače koji žele da uživaju u svom vozilu što duže:

  • Vodite dnevnik održavanja: beležite datume i kilometražu za sve provere i servise.
  • Pratite uputstvo proizvođača: svaki model ima svoje specifičnosti.
  • Naučite značenje lampica na tabli: ne ignorišite upozorenja.
  • Ne odlažite popravke: male intervencije sprečavaju velike kvarove.
Ostavite Vaš komentar

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!