Auto brave: sigurnost u prvom planu

Brave na automobilima su prva linija odbrane od lopova

Automobilske brave. Na njih pomislimo tek kada otkažu poslušnost. Brava haube, brava vrata, poklopca prtljažnika, zatim kontakt brava i brava pregrade za rukavice – koliko god se činili trivijalnim, ovi delovi nam mogu zadati mnogo glavobolja kada se istroše, zaprljaju, zalede ili deformišu i u tom slučaju najčešće nam preostaje samo da ih zamenimo novim.

U savremenim automobilima, doduše, klasične brave se sve manje koriste. Vožnja automobila danas uključuje otvaranje vrata pritiskom na daljinski upravljač, a zatim startovanje motora pritiskom na dugme. Neki automobili čak otključavaju vrata još dok im se vlasnici približavaju, noseći ključ-karticu koja šalje signal prijemniku u vozilu. S druge strane, vozači klasičnih automobila i dalje koriste fizički ključ za otvaranje brave i otključavanje vrata i pokretanje motora. Brave na ovim automobilima služe kao prva linija odbrane od lopova i uljeza, ali i pružaju sigurnost tokom vožnje držeći vrata čvrsto zatvorenim.

Brave i ključevi nekad i sad

Prve brave za automobile bile su mehaničke, konstrukcijski veoma slične tadašnjim bravama za kuće. U upotrebi su bile dve vrste brava: u jednoj su korišćene metalne igle unutar cilindra brave, za čije otvaranje se mora koristiti ključ sa odgovarajućom visinom rezova za podizanje igala, dok su druge umesto igala koristile ravne pločice različitih veličina, koja ključ potiskuje na određene mesto i omogućuje otvaranje brave. Obe ove vrste nisu pružale naročitu bezbednost od provale, a sigurnost je dodatno remetila i činjenica da su mnoga vozila koristila isti ključ i za vrata i za pokretanje motora, a jasno je u kojoj meri to olakšava posao kradljivcima. S druge strane, ni tradicionalni ključevi nisu imali nikakvu dodatnu sigurnost,  osim što su bili na jedinstven način izrezani mehaničkim putem ili pomoću lasera, kako bi odgovarali samo njihovoj specifičnoj bravi.

Kako bi se stalo na put auto-mafiji, 1995. godine postignut je sveobuhvatni dogovor između proizvođača motornih vozila o obaveznoj ugradnji mikročipova (transpondera) u ključeve, tako da su jedan ključ i jedan čip programirani za jedan određeni automobil. Ovi čipovi smešteni unutar priveska za ključeve ili samog ključa komuniciraju sa računarom vozila prilikom postavljanja i okretanja ključa u cilindar kontakt brave. Ostvarivanjem kontakta u bravi „budi“ se računar i šalje i signal transponder čipu unutar ključa. U tom čipu je zapisan kôd koga računar mora da pročita i ako je kôd ispravan, motor će se pokrenuti, u suprotnom neće. Posle nekoliko neuspešnih pokušaja pokretanja motora vozilo se može i dodatno zaključati, jer računar u tom slučaju smatra da neko želi da ukrade vaše vozilo. Tada vozilo morate odvesti u servis ili, kod nekih modela, sačekati 24 časa.

Ključ sa daljinskim otvaranjem centralne brave

Evolucija ključa nastavila je zatim do daljinskih upravljača sa tasterima koji su slični tasterima transpondera, ali uključuju i različite opcije za kontrolu funkcija na privesku, poput otvaranja prtljažnika i podešavanja alarmnog sistema vozila. Pametni ključevi su najnovija daljinska tehnologija i oni funkcionišu u vozilima bez fizičkog ključa – kada je uređaj u blizini vozila, automatski možete otključati vrata i pokrenuti motor.

Brave i komponente sistema za zaključavanje vozila

Vrsta brave i komponenti koje se ugrađuju u bravu vrata zavise od proizvođača, marke i modela vozila. Sistem zaključavanje automobila osigurava da samo ovlašćene osobe mogu pristupiti unutrašnjosti vozila.

Automobili danas najčešće imaju sistem centralnog zaključavanja (uz centralnu bravu) sa sledećim komponentama:

  • Ručica na vratima: kvaka je najčešće korišćena komponenta brave na vratima. Različiti automobili imaju različite vrste kvaka. Na spoljnoj ručici vrata nalazi se brava vrata. U zavisnosti od marke, modela, cene i celokupnog dizajna vozila, kvaka na vratima može biti jednostavna ili elegantno dizajnirana sa hromiranim dizajnom.
  • Zaključavanje vrata/aktuator: glavni deo brave na vratima (komponente odgovorne za zaključavanje i otključavanje nalaze se unutar vrata). Ranije su automobili imali mehanički sistem od čeličnih žica bez motora. Savremeni automobili imaju veoma sofisticirane sisteme centralnog zaključavanja. Brava na vratima sadrži rezu i električni motor koji kontroliše sistem centralnog zaključavanja. Reza je odgovorna za otvaranje i zatvaranje vrata dok motor kontroliše brave.
  • Poklopac rezervoara za gorivo: važan deo sistema centralnog zaključavanja. Starija ili jeftinija vozila nekada su bila bez brava, dok u modernim vozilima poklopci rezervoara za gorivo dolaze sa bravom. Bravom unutar poklopca rezervoara za gorivo upravlja se ili iz unutrašnjosti vozila, ili se ključem otvara brava.
  • Transponder: ranije pomenuti čip koji je integrisan unutar ključa. Savremena vozila dolaze sa elektronskim imobilizatorom, koji osigurava da automobilu pristupaju samo ovlašćene osobe. Kada se ključ ubaci, sistem čita transponder, a ako je kôd tačan, motor se pokreće. U suprotnom, ne možete pokrenuti motor.
  • Daljinsko upravljanje: brave na daljinsko upravljanje zamenjuju konvencionalne brave za automobile. Umesto ključeva, daljinski upravljači se koriste za kontrolu brava i komponenti automobila. Brave na daljinskom upravljaču rade prenosom radio signala. Odašiljač signala unutar daljinskog upravljača šalje kodirana uputstva u obliku radio talasa, a prijemnik unutar vozila prima i tumači signale. Ako daljinski upravljač prenosi ispravne signale, sistem će otključati automobil.

Brave na vratima su izuzetno važne za sigurnost i zaštitu vozila

Funkcije brava na vratima

Brave na vratima su izuzetno važne za sigurnost i zaštitu vozila. Neispravne brave na vratima znače da je vozilo ostavljeno na milost i nemilost uljezima i lopovima. Koje sve važne funkcije obavljaju brave?

  1. Sigurnost. Brave na vratima su prva linija odbrane od kradljivaca. Savremene brave su visoko sofisticirane, što lopovima značajno otežava posao. U kombinaciji sa alarmnim sistemom, brave na vratima postaju mnogo efikasnije i deluju kao snažno sredstvo odvraćanja od krađe.
  2. Funkcionalnost. Brave i ostale komponente sistema za zaključavanje vozila dozvoljavaju pristup samo ovlašćenim osobama. Kada se bravom upravlja daljinskim upravljačem i neovlašćena osoba pokuša da uđe u vozilo razbijanjem vrata, motor se zaključava i osigurava da uljez ne može da ga pokrene. Bez daljinskog upravljača, dakle, nije moguće otključati motor.
  3. Zaštita od požara. U slučaju nesreće, zatvarači poklopaca rezervoara za gorivo sprečavaju izlivanje goriva i nastanak požara.

Vodite računa o bravama

Brave na vratima su izložene prljavštini, vlagi, prašini i drugim nepovoljnim atmosferskim prilikama (ekstremne vrućine i hladnoće) koje im itekako štete. Zbog toga treba redovno i temeljno čistiti brave na vratima i dostupne komponente unutar njih. Ako prljavštinu i prašinu „gajite“ u bravi duže vreme, ona će se pre ili kasnije zaglaviti. Za pravilno čišćenje brave i komponenti na vratima potrebna je vlažna tkanina i odvijač za čišćenje brave. Omotajte komad tkanine oko odvijača, umetnite ga u bravu i uklonite ostatke.

Na raspolaganju imamo i niz maziva za brave (WD-40, Litol…), koja su posebno korisna u zimskom periodu. Pri izboru adekvatnog maziva treba voditi računa o njegovim karakteristikama, pre svega o otpornosti na hladnoću i habanje, odnosno brzinu isparavanja. Za podmazivanje brava i šarki nije potrebno rastavljati vrata, jer se ova sredstva pakuju u naročite cilindre s mlaznicama koje su opremljene dugačkim tankim crevom koje se može zavući u unutrašnjost brave. S obzirom da su sistemi zaključavanja sa cilindrom veoma osetljivi na nečistoće, preporučuje se menjanje maziva na svaka tri meseca.

Jedna od važnih preventivnih mera u očuvanju „zdravlja“ automobilskih brava je i njihovo redovno korišćenje. Naime, jedan od najčešćih problema nastaje kada se baterija u ključu za otključavanje istroši, a ključ vrata vozača ne radi. To znači da je zbog dugotrajne neaktivnosti komponente kućišta cilindra brave i same brave oksidirale i „zaglavile“ se. U tom slučaju najverovatnije ga treba zameniti.

Pametni ključevi su najnovija daljinska tehnologija

Uzroci kvarova na bravama

Osigurač: Ako jedna vrata rade, a druga ne, problem bi mogao biti u pregorelom osiguraču.

Privezak za ključeve: Ako nijedna brava na vratima ne radi, problem može biti u privesku za ključeve ili njegovoj istrošenoj bateriji (dotrajala baterija se prepoznaje tako što ključ neko vreme ne otključava vozilo svaki put kada se pritisne taster). Drugi uzrok može biti kvar mikroprekidača na kućištu daljinske komande.

Elektromagnet za zaključavanje vrata: Elektromagnet u bravi je možda otkazao ako je opet problem samo u jednoj bravi na vratima.

Transponder: kvarovi na čipu unutar ključa obično nastaju kao posledica mehaničkih oštećenja (to se prepoznaje po aktivnoj lampici u obliku ključa na instrument tabli). Polomljeno kućište, uz očuvan integritet čipa, takođe može dovesti do gubitke funkcije.

Izlizan ključ: kada ključ ne može da okreće kontakt bravu, potrebno je zameniti njegov metalni deo.

Nije loše znati da se uz novi automobil dobija i ključa sa pločicom (tagom) na kojoj je urezan broj koji označava tip ključa o kome se radi. Taj tag s brojem svakako treba sačuvati za slučaj da se ključevi izgube.

Ostavite Vaš komentar
Komentari
14.3.2022. 11:32
Uputstvo je kvalitetno i sadržajno.
Moje pitanje:
Kako se kontroliše korišćenje originalnog ključa za vozilo od strane servisera?
Pozdrav, Milija.
8.8.2023. 16:16
Imam sa strane na kontakt bravici jedno dugme pise na njemu PUSH neznam za cega sluzi. U pitanju je micubisi lanser 1992god.GXL

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!